Hoppa till innehållet

GARO

GARO var i behov av en ny sajt för att ta nästa steg på sin digitala resa och kunna erbjuda båda sina målgrupper; privatkonsumenten och elinstallatören en modern digital upplevelse. Valet föll på e-handelsplattformen Litium.

Basket Alt 3 Light

Litium

PIM

PIM

Search Alt

Webb

07 210909 GARO 0070 R2 V4 RETUSCH
Garo Social Bild

Utmaningen

När projekt ”Ny webblösning” initierades var ursprungsproblemet att tidigare sajt var byggd på gammal teknik. Det fanns utmaningar med funktionalitet och föråldrad design. Sajten gav helt enkelt inte de rätta förutsättningarna för GARO att ta nästa kliv på deras digitaliserings-, varumärkes-, och tillväxtresa. GARO önskade även hitta ett sätt att rikta sig till två olika målgrupper; privatkonsument och installatör, på en och samma sajt, samt att de efterfrågade en lösning för enkel hantering av media och produkter.

Om GARO

GARO tillverkar elprodukter för elinstallationsmarknaden med fokus på innovation, hållbarhet och design. Företaget startade 1939 i Gnosjö – där huvudkontoret fortfarande är placerat – men har idag expanderat till den internationella marknaden och har numera verksamhet i sex olika länder med 400 anställda.

Lösningen

När behovskartan var utstakad föll valet på Litium eftersom plattformen ger bra möjligheter för mer avancerade integrationer. Vi bistod med teknisk rådgivning gällande DAM-system, som behövs för att hantera stora mängder mediafiler, där valet föll på MediaFlow. Tillsammans med affärssystemet Microsoft Dynamics 365 Finance & Operations och Litiums inbyggda PIM-system byggde vi en helhetslösning där samtliga system pratar med varandra och skapar friktionsfria flöden. Vi tog även ett rejält grepp kring designen för att skapa en modern, digital användarupplevelse och lyfta varumärket.

Nya garo.se är en snabb och UX-vänlig sajt där vi har skapat en tydlighet mot såväl privatmarknaden som proffsmarknaden. Slutanvändaren kan på den nya sajten ladda hem produktinformation, manualer och instruktioner samt hitta sina lokala återförsäljare. I dagsläget finns en svensk och en engelsk version men tack vare stor flexibilitet i lösningen har GARO möjligheter att utveckla och skala upp befintlig sajt med exempelvis fler marknader.

Resultatet

Nya garo.se är en snabb och UX-vänlig sajt där vi har skapat en tydlighet mot såväl privatmarknaden som proffsmarknaden. Slutanvändaren kan på den nya sajten ladda hem produktinformation, manualer och instruktioner samt hitta sina lokala återförsäljare. GARO kan med Litium välja att skala upp befintlig sajt med exempelvis fler marknader.

04 210909 GARO 0058 V4

Målet har varit att skapa en webbplats som kommunicerar vårt varumärke på ett tydligt och konsekvent sätt. Det har varit viktigt att få till en stilren design med en struktur som är anpassad för våra målgrupper. GARO har under det senaste året valt att satsa stort på digitalisering och denna lansering är definitivt ett bevis på det

- Chatrine Andersson, Marketing Manager, GARO

Toxic Oscar Salomonsson 16

Oscar Salomonsson

Affärsområdesansvarig e-handel

031-376 24 82

Har du andra frågor?

Oroa dig inte, ställ din fråga i formuläret nedan så hör vi av oss så snart vi kan.