Länsförsäkringar Fastighetsförmedling

Länsförsäkringar Fastighetsförmedling

2018 kom Länsförsäkringar Fastighetsförmedling till oss för att uppdatera sin befintliga webbplats. Målet var att modernisera gränssnittet och helhetsupplevelsen i samband med en uppdatering av den grafiska profilen. Webbplatsen skulle vara lättnavigerad, användarvänlig och tilltalande. En viktig aspekt var att objektsinformationen skulle paketeras på ett tydligt och enkelt sätt.

Webb

Om uppdraget

Förutom att webbplatsen skulle vara lättnavigerad, användarvänlig och tilltalande så var det viktigt att objektsinformationen skulle paketeras på ett tydligt och enkelt sätt. Objektsinformationen integreras via en API-koppling mellan affärssystemet Vitec Express och Umbraco. På webbplatsen finns olika typer av script som följer upp trafiken tillsammans med en implementation av artificiell intelligens som väljer ut objekt baserat på varje besökares beteende. I övrigt görs en integration med Jobylons push-API för att lista ut lediga tjänster i hela Sverige där ansökningarna pushas direkt in i rekryteringsverktyget.

 

Bolaget förmedlar ungefär 25 000 bostäder per år där varje objekt har en livslängd på 1–3 veckor. Därför var det viktigt att optimera webbplatsen utifrån förutsättningen att det kontinuerligt kommer vara mycket sidor som läggs till, uppdateras och tas bort. En del av uppdraget var också att analysera hur kunderna hittar in till webbplatsen och baserat på resultatet lägga till uppföljning och call to actions för att följa kundresan för vidare bearbetningen via kundsystemet.

Om LFF

Länsförsäkringar Fastighetsförmedling är ett dotterbolag till länsförsäkringsgruppen, Länsförsäkringar AB och Länsförsäkringar Bank och har fem år i rad blivit utsedda till branschbäst när Svenskt Kvalitetsindex rankar landets mäklarföretag. De tillhör en kundägd organisation och erbjuder bank, försäkring och fastighetsförmedling lokalt, under ett och samma tak. Bolaget är idag Sveriges mest snabbväxande mäklarkedja.

Resultat och uppföljning

Efter lansering kunde vi snabbt se goda resultat; sannolikt tack vare en rad olika förbättringar som till exempel förändrat flöde och arkitektur, fler intressanta och mer relevanta objekt. En tydlig trend uppdagades när Q1 2019 till Q1 2020 jämfördes; 2020 ökade antalet sessioner med 45,5% och sessionslängden ökade med 14%. Avvisningsfrekvensen hade förbättrats avsevärt och antalet konverteringar ökat med hjälp av tydligare call to actions.

”Jag tycker att resultatet blev en riktigt bra! Alla som känner mig vet att jag aldrig är hundra procent nöjd, utan att jag ständigt vill fortsätta utvecklas och testa nytt. Där är Toxic en partner som följer med på resan och utmanar oss att hela tiden tänka ett steg till med kontinuerliga förbättringar. Webbplatsen laddar otroligt snabbt och är nog en av de snabbaste i branschen, vilket är superviktigt med tanke på den mängd bilder, information och flöde av besökare vi har. Det är en schysst design med bra struktur för ökad användarvänlighet, precis som var ute efter.”

Mikael Kempe Marknadschef