Bevent Rasch
En e-handel med ökad servicegrad och tillgänglighet stod på Bevent Raschs önskelista och det var också vad deras nya e-handel uppnådde. Med webb, e-handel och PIM i samma plattform – Litium – förbättrades kundupplevelsen samtidigt som den administrativa och manuella uppgifterna effektiviserades.
Om Bevent Rasch
Bevent Rasch utvecklar och säljer ventilationssystem och produkter som säkrar ventilationen i alla led – från utveckling till montering och god inomhusmiljö. De jobbar mestadels med tillverkningsordrar i olika byggprojekt. Företaget startade i Borås för snart 100 år sedan och ingår i den familjeägda koncernen Hydria Group.
Utmaningen
När vi kom i kontakt med Bevent Rasch satt de i en webblösning som saknade integration till deras affärssystem Garp, vilket bland annat innebar att alla produkter hanterades manuellt på flera ställen. Det var inte heller möjligt att jobba dynamiskt med filter, taggar och liknande. Kunden kände sig helt enkelt begränsad.
Bevent Rasch önskade ett sömlöst produktflöde och arbetssätt och en ny sajt som satte kunden i fokus. Målet var att de, med den nya digitala lösningen, skulle guida sina målgrupper på ett ännu bättre sätt än vad konkurrenterna gör och samtidigt förbättra och effektivisera den administrativa hanteringen och upplevelsen.
Lösningen
Lösningen var att göra hela säljprocessen webbaserad. Genom att bygga en ny webb, e-handel och PIM i samma plattform får Bevent Raschs kunder möjlighet att se all produktinformation, sitt pris, historiska ordrar, skapa offerter och avropa order när som helst, var som helst. Servicegraden ökar och kunden får ett enda ställe att jobba med alla delar i ett projekt. Med den nya lösningen för webb och e-handel har kunderna nu en given väg för offerter, orderläggning och uppföljning.
Resultatet
Den nya digitala lösningen lanserades 2021 på den dåvarande senaste Litium-tekniken. Vi använde Litium på ett helt nytt sätt kopplat till offert- och projekthantering och stor vikt lades vid det inloggade läget. Som B2B-kund kan man logga in på sitt personliga konto och se sitt pris, samt skapa offertförfrågningar, ordrar och projekt. Bevents säljare kan även gå in som sin kund och skapa offerter/order åt kunden. Kunder, prislistor, rabattavtal och grundartikeldata hämtas via API till Litium.
I varukorgen kan deras kunder antingen skapa ordrar direkt eller begära en offert. I varukorgen kan man även lägga till artiklar genom ett snabbordersök. Man kan också ange specifik information för varje orderrad, till exempel beteckning och leveransdatum. Detta för att underlätta vid leverans, logistik och produktion.
Under 2023 bygger vi en ny integration mot Bevent Raschs nya affärssystem Monitor. Lösningen kommer i stort sett fungera likadant utöver att vi i fortsättningen gör direktuppslag på priser, specifikt per kund, i stället för en import av datan.
Har du andra frågor?
Oroa dig inte, du kan ställa din fråga här nere i formuläret.
Fler referenser
Svegro
Toxic presenterar stolt vårt senaste kundcase: en komplett omvandling av svegro.se . Med fokus på modern UX/UI-design, en stabil plattform i Umbraco och innovativa funktioner har vi skapat en digital plattform som inte bara höjer Svegros varumärkeskännedom utan också inspirerar till ett hållbart liv med ekologisk odling. Den nya webbplatsen erbjuder en fördjupad användarupplevelse som speglar den 'wow'-känsla Svegro är kända för.
Ravema
För att effektivisera sin orderhantering och samla sitt stora produktsortiment under eget ägarskap behövde Ravema en komplett e-handelsplattform. Tillsammans med oss på Toxic tog de klivet till en lösning som inte bara är integrerad med deras affärssystem, utan också ger deras kunder en enkel och smidig köpupplevelse.
Isaberg Mountain Resort
Isaberg, en av Sveriges främsta destinationer för friluftsliv och skidåkning, har tillsammans med Toxic utvecklat en modern digital plattform för att stärka sin online-närvaro och optimera kundupplevelsen. Plattformen integrerar flera bokningssystem och anpassar innehållet utifrån säsong, vilket gör det enklare för gäster att hitta och boka aktiviteter. I detta case fokuserar vi på hur den nya lösningen har skapat en smidigare och mer sammanhållen upplevelse för Isabergs besökare året runt.