Hoppa till innehållet

Essem Design

Fokus för lanseringen låg på en enkel användarupplevelse med känsla för design i alla led. E-handel är Essems flaggskepps-”butik” där produkthantering, varumärke och historian är lika viktig att lyfta fram.

Desktop Light

E-handel

Growth Marketing

Growth Marketing

Basket Alt 3 Light

Norce

Desktop Light

Umbraco

Essem Design
Essem Design 3

Utmaningen

Historian mellan Essem och Toxic går långt tillbaka då vi började med att lansera en ny webb. När siktet nu var inställt på att lansera e-handel fick vi förtroendet igen tillsammans med Essem och deras varumärkesbyrå. Vi började med gemensamma förstudier där syfte, mål, och vision definierades.

Essem Design 5

Teknik

I denna lösning har vi haft tre huvudplattformar att arbeta med, Norce som står för produkthanteringen PIM, Pyramid som är affärssystemet och Umbraco för att arbeta med visning av innehållet på siten. Med Norce e-handelsplattforms som är headless kunde vi smidigt integrera det med andra plattformar så som logistiklösningen Logtrade och Klarna check-out som betallösning.

Essem Design 6

Digital Marknadsföring

I samband med lanseringen av Essem Designs e-handel hjälpte vi dem att utöka den digitala närvaron genom growth marketing. Arbetet inleddes med en förstudie och workshop där vi tillsammans satte en datadriven strategi för både varumärkeskännedom och försäljning.

Essem Design hade sedan tidigare ett starkt varumärke på den svenska marknaden, genom mångårig försäljning via återförsäljare. Det digitala marknadsföringsarbetet handlar därför om att stötta Essems försäljning hos återförsäljare såväl som i den egna e-handeln, där e-handeln differentierar sig med ett utökat och kompletterande utbud.

Sedan lanseringen har e-handeln växt med ytterligare två fokusmarknader. I samband med detta har vi stöttat upp med målgruppsanalyser och tester för att effektivt kunna möta de nya marknaderna med rätt typ av kommunikation och aktiviteter, i rätt kanaler.

Som långsiktig digital partner stöttar vi Essem Design genom att löpande arbeta med datadrivna aktiviteter och insatser. Det innebär att vi utvecklar och konverteringsoptimerar e-handeln genom UX och SEO, samtidigt som vi ökar varumärkesmedvetenhet och försäljning via paid social och SEM. Dessutom agerar vi strategisk partner i framtagning av målgruppsanpassat innehåll och inom influencer marketing.

Essem Design 1

Om Essem Design

Essem design utvecklar och tillverkar designad hallinteriör med personlighet, funktionalitet och hållbarhet som ledstjärnor. Rötterna finns i Anderstorp och Essem har en gedigen historia som går tillbaka till 1937.

Essem Design och Toxic har haft ett långt samarbete. Vi vet att de alltid är närvarande och har ett genuint engagemang i vår verksamhetsutveckling. En sådant här projekt är aldrig spikrakt men Toxic håller ens hand hela vägen.

- Robert Bladh, VD på Essem Design

Resultat

En plattform flera marknader. Ordnarna som nu kommer in automatiskt i affärssystemet underlättar för produktion och administration med mindre handpåläggning då flödena nu går helt digitalt. I Norce har Essem skapat dashboards där det går att följa sina KPI:er dagligen som möjliggör enkel uppföljning och kontroll av din e-handel. Vi har satt upp importer av prislistor, valutaregler och fraktrabatter. I amingränssnittet kan du navigera dig smidigt mellan språken och arbeta i PIM:et för dina marknader. Vi har lagt stort fokus på produktsidorna där vi byggt en produktkonfigurator baserat på färg, material och storlek som uppdaterar pris beroende på vilket utförande du väljer.

Essem Design Scroll (1)
Robert Bladh, VD på Essem Design

Toxic hälsar på Essem Design

När du öppnar dörren till Essem Designs kontor i Anderstorp möts du av en atmosfär som känns välkomnande, varm och genomtänkt – precis som de produkter de skapar. Hallen är företagets hjärta och själ och hos Essem Design finns en orubblig tro på att den första platsen du möts av ska vara något alldeles extra. "Hallen är mer än bara en passage; det är en introduktion till allt som väntar," säger VD Robert Bladh när vi slår oss ner bland vackert designade hatthyllor och kroklister.

Toxic Oscar Salomonsson 16

Oscar Salomonsson

Affärsområdesansvarig E-handel

031-376 24 82

Har du andra frågor?

Oroa dig inte, du kan ställa din fråga här nere i formuläret.

Fler referenser

Se alla våra referenser

Svegro

Svegro

Toxic presenterar stolt vårt senaste kundcase: en komplett omvandling av svegro.se . Med fokus på modern UX/UI-design, en stabil plattform i Umbraco och innovativa funktioner har vi skapat en digital plattform som inte bara höjer Svegros varumärkeskännedom utan också inspirerar till ett hållbart liv med ekologisk odling. Den nya webbplatsen erbjuder en fördjupad användarupplevelse som speglar den 'wow'-känsla Svegro är kända för.

JN17 7JN3012

Ravema

För att effektivisera sin orderhantering och samla sitt stora produktsortiment under eget ägarskap behövde Ravema en komplett e-handelsplattform. Tillsammans med oss på Toxic tog de klivet till en lösning som inte bara är integrerad med deras affärssystem, utan också ger deras kunder en enkel och smidig köpupplevelse.

ISABERG R5 220621 3589.CR5 Lowres

Isaberg Mountain Resort

Isaberg, en av Sveriges främsta destinationer för friluftsliv och skidåkning, har tillsammans med Toxic utvecklat en modern digital plattform för att stärka sin online-närvaro och optimera kundupplevelsen. Plattformen integrerar flera bokningssystem och anpassar innehållet utifrån säsong, vilket gör det enklare för gäster att hitta och boka aktiviteter. I detta case fokuserar vi på hur den nya lösningen har skapat en smidigare och mer sammanhållen upplevelse för Isabergs besökare året runt.

Miller638x808px City Studio11

Miller Badrum

Vi presenterar stolt vår omfattande lösning för Miller Badrums nya digitala plattform. Med Litium CMS, PIM och Commerce har vi skapat en mobilanpassad och dynamisk e-handelslösning som gör det enkelt för kunder att konfigurera badrumsmöbler och utforska ett brett produktutbud. Den nya plattformen effektiviserar Miller Badrums produkt- och innehållshantering samtidigt som den stärker varumärkets närvaro och skapar en inspirerande upplevelse för både nordiska och brittiska kunder.

734

Furhoffs

Furhoffs Rostfria behövde en modern B2B e-handelsplattform som kunde hantera komplexa produktkonfigurationer och effektivisera orderflöden. Toxic utvecklade en skräddarsydd lösning baserad på Litium med integration mot affärssystemet Monitor G5 som bland annat löser automatiserad hantering av priser, lagersaldo och kundspecifika avtal. Resultatet är en skalbar, e-handel med förbättrad UX, snabbare orderhantering och sökmotoroptimerad produktstruktur – anpassad för industriell försäljning online.

Brännehylte Lagersystem

BLS

Vi byggde en skalbar och flexibel lösning i Umbraco CMS med fokus på användarupplevelse, skalbarhet och enkel navigering.

Lantbrukarnas Riksförbund

Lantbrukarnas Riksförbund (LRF)

När vi fick uppdraget att bygga om Lantbrukarnas Riksförbunds (LRF) nuvarande webb började vi bena ut vilka utmaningar LRF såg med befintlig webbplats och vart fokus skulle ligga på den nya webbplatsen.

Didner Gerge

Didner & Gerge

Toxic har byggt en ny publik webb och ett inloggat läge i samma Umbraco–lösning för fondbolaget Didner & Gerge.

Distributionsbil Varsego 1

Varsego

Varsego, en rikstäckande grossist inom glass och livsmedel, behövde en snabb och användarvänlig B2B e-handel för att hantera komplexa beställningar från återförsäljare. Toxic utvecklade en skräddarsydd lösning på e-handelsplattformen Litium med integration mot deras affärsystem för realtidsuppdatering av priser, lagersaldo och kundspecifika villkor. Vidare byggdes den nya sajten med stort fokus på UX-design där en SEO-, och CRO-analys ligger till grund för den slutgiltiga designen och utvecklingen.

Stolab

Stolab

Vi har sedan länge haft ett långt samarbete med Stolab och varit deras digitala partner. Samarbetet har nu lett fram till att vi tillsammans med Stolabs inhouse avdelning har skapat en helhetslösning med fokus på långsiktighet.

Safeline

SafeLine

SafeLine, Europas ledande tillverkare av hissäkerhetsprodukter, stod inför utmaningar med sin gamla e-handelsplattform. Toxic och SafeLines långtgående samarbete fortgick och tillsammans skapades en ny, automatiserad och användarvänlig webbplats, byggd i Litium. Den nya lösningen har effektiviserat verksamheten och stöttar nu SafeLines tillväxt på internationella marknader.

SIA Glass

SIA Glass

SIA Glass har sedan länge legat i framkant vad gäller kreativ marknadskommunikation. En av utmaningarna var att den gamla webbplatsen inte bar samma utseende och känsla som övrig marknadsföring. Lösningen blev ett enhetligt koncept för varumärket i form av en ny webbplats.

Swede Wheel3

Swede-Wheel

Swede-Wheel hade en vision om att skapa en ny webb som visualiserade deras produkter på ett tydligt och inspirerande sätt för sina kunder. De ville med webben spegla sin framtidsvision, därmed har webben i sin helhet fått ett rejält lyft gällande design, struktur-och UX.

Länsförsäkringar Fastighetsförmedling

Länsförsäkringar Fastighetsförmedling

Vi är stolta över vårt långa och framgångsrika samarbete med Länsförsäkringar Fastighetsförmedling, som vi har haft förmånen att arbeta med sedan 2016. Tillsammans har vi skapat en modern webbplats byggd i Umbraco, med fokus på användarvänlighet, snygg paketering av objektinformation och kontinuerliga förbättringar. Vårt gemensamma arbete präglas av innovation och långsiktighet, alltid med användarnas behov i centrum.

Jobba Grönt

Jobba Grönt

Jobba Grönt är ett initiativ av Lantbrukarnas Riksförbund och Gröna arbetsgivare och syftar till att locka och inspirera fler att utbilda sig inom det gröna näringslivet. Initialt var uppdraget att hjälpa projekt Jobba Grönt att sprida budskapet om gröna utbildningar.

Mitt Lager

Mitt Lager

”En kund ska kunna genomföra en bokning av förråd på 30 sekunder” var visionen när samarbetet med Mitt Lager initierades. Förenkling och förbättring av kundresan har genomsyrat hela projektet, utöver att minska administration och manuell hantering av ordrar för Mitt Lager.

Hooks Herrgård

Hooks Herrgård

Med fokus på att öka försäljning digitalt ville Hooks Herrgård skapa en uppdaterad och tilltalande digital plattform för att inspirera och informera sina kunder. Och målet? Att kunderna snabbt ska hitta vad dom söker - och framförallt genomföra sin bokning.

WFI1

WFI

För att möta WFI:s behov och förfrågan om en e-handelslösning med kundservice i fokus byggde vi en helhetslösning på plattformen Litium med integration till affärssystemet Pyramid och inbyggt PIM-system för produkthantering.

Profsafe Hero Bakgrund

Profsafe

Profsafe kom till oss på Toxic för att få hjälp med att lyfta deras webb- och e-handelslösning med fokus på att centralisera och effektivisera deras produktinformation och produktflöde.

Svenska Innebandy 3

Svenska Innebandyförbundet

Toxic har utvecklat en ny webbplats på plattformen Umbraco och ansvarar nu för dess förvaltning och vidareutveckling. Som en del av projektet "Innebandy 2.0" har integrationer med Innebandyappen och iBIS framgångsrikt implementerats, vilket skapar en sömlös hantering av information mellan systemen.

Jsödra2

Jönköping Södra IF

Fotbollsföreningen J-södra var i behov av en ny webb och ny grafisk profil. Toxic valdes som samarbetspartner och en ny webb på Umbraco samt en ny grafisk profil har tagits fram.