
Konverteringsoptimering
Vi förbättrar konverteringsgraden på webbplatsen för ditt företag med hjälp av analyser och A/B-tester för att maximera lönsamheten vid varje besök.
Vi hjälper dig att konverteringsoptimera din webbplats
Konverteringsoptimering (CRO) handlar om att förändra din webbplats så att element som hindrar besökare från att göra det som du vill försvinner eller ändras.
I den fysiska verkligheten kan konverteringsoptimering liknas vid att städa upp i din butik och placera dina viktigaste varor på en synlig plats så att kunder med enkelhet kan hitta till dessa.
På Internet är webbanalys och konverteringsoptimering ännu viktigare eftersom besökare i regel har lägre tålamod och ofta klickar tillbaka till sökresultaten för att besöka nästa sida om de inte kan hitta vad de söker efter på din webbplats eller om det finns något annat som gör att de tvekar.
Ovanstående beteende är även skadligt för din hemsida ur ett SEO-perspektiv eftersom Google mäter avvisningsfrekvensen på din webbplats jämfört med dina konkurrenter.
Om dina konkurrenter har en lägre avvisningsfrekvens än dig så kan Google se dina konkurrenter som mer relevanta och belöna dessa med högre positioner i sökresultaten.
Denna aspekt är bara ett av flera argument till varför det är viktigt att göra en analys av din webbplats.
Många besökare avviker också under själva försäljningsprocessen eller under något steg i din så kallade ”sales funnel” vilket innebär de steg din trafik går igenom innan de klickar på ”köp”.
Detta är något som vi hjälper dig undvika med hjälp av konverteringsoptimering.
Hur vi arbetar med webbanalys och konverteringsoptimering
Varje företag med en egen hemsida brukar alltid ha ett tydligt syfte för den. Detta syfte skiljer sig beroende på företag.
Om du säljer varor online och tillåter kunder att handla genom din webbplats (e-handel) är syftet helt enkelt att sälja till kunder.
Syftet med din webbplats kan också vara att kunder ska kontakta dig gällande dina tjänster.
En webbanalys börjar alltid med att identifiera ett tydligt mål eller syfte för webbplatsen.
Därefter går vi grundligt igenom din webbplats för att kunna formulera en hypotes gällande de element som kan påverka hur väl syftet för webbplatsen uppfylls.
Vi genomför därefter de förändringar som vi tror kan hjälpa din webbplats att bättre uppfylla sitt syfte.
Vi använder ett så kallat A/B-split test där vi mäter den nya förändringen jämfört med den gamla versionen av din webbplats.
När vi ser att de förändringar vi genomfört medfört en positiv effekt så låter vi den nya versionen gå ”live”.
Själva testet pågår tills vi ser att förändringen är statistiskt säkerställd.
Webbanalys och konverteringsoptimering är något som kräver ett kontinuerligt arbete eftersom det alltid finns något som kan göras bättre.
Det är dock viktigt att påpeka att en sida som aldrig har optimerats kan få en betydande förbättring.
Givetvis skiljer sig alla webbplatser åt och det finns många olika faktorer att ta hänsyn till.
Om du exempelvis har en hemsida med positioner utanför topp 10 i Google för dina nyckelord så kan du i de flesta fall anta att trafiken du får redan anlänt på någon av dina konkurrenters webbplatser och kanske också bestämt sig för att göra eller redan har gjort ett köp. Detta sänker konverteringsgraden vilket betyder att det är mycket viktigt med sökmotoroptimering för att öka försäljningen på din webbplats.
Varför ska jag välja Toxic för webbanalys och konverteringsoptimering?
Vi har först och främst som mål att du ska öka din konverteringsgrad vilket rent konkret innebär att öka din försäljning.
Dessutom har vi har mångårig erfarenhet i webbutveckling vilket starkt bidrar till förståelse för hur olika webbelement kan påverka dina besökare.
Analysen av din webbplats kommer också att genomföras av en person som är certifierad i Google Analytics.
Denna kompetenskombination bidrar till att du kan känna dig säker när du låter oss optimera din webbplats.
Kontakta oss idag för att få hjälp att sälja mer genom att öka konverteringsgraden på din webbplats.

Konverteringsoptimering: Vad innebär det och hur kan det öka din digitala tillväxt?
Som många begrepp inom digital marknadsföring och utveckling kan konverteringsoptimering (förkortat CRO – för Conversion Rate Optimization) ha olika innebörd i olika sammanhang. I detta blogginlägg reder vi ut vad konvertertingsoptimering är för något, hur det fungerar i praktiken samt vilka fördelar du kan få av att aktivera olika typer av konverteringsoptimering i din digitala strategi.
3min

Så här ökar du trafiken till din webbplats
Vi har tagit fram en komplett – och gratis – guide för dig som behöver en snabbkurs inom sökmotoroptimering. Guiden är en handbok som du kan utgå från när ni startar upp eller förbättrar ert SEO-arbete. Lycka till!
1min

Boosta din e-handelsförsäljning med digital marknadsföring
Upptäck de bästa metoderna för att boosta din e-handelsförsäljning med digital marknadsföring! Från sökmotorannonsering till målgruppsanpassade SoMe-annonser och retargeting-kampanjer. Här får du tipsen du behöver för att locka rätt kunder och öka din konvertering.
2min

Låt oss skapa magi tillsammans!

Smålands Turism
Smålands turism har i uppdrag att främja och utveckla besöksnäringen i Jönköpings län. Det gör de bland annat genom marknadsföring, kompetensutveckling och produktutveckling.

Essem Design
Fokus för lanseringen låg på en enkel användarupplevelse med känsla för design i alla led. E-handel är Essems flaggskepps-”butik” där produkthantering, varumärke och historian är lika viktig att lyfta fram.

Jobba Grönt
Jobba Grönt är ett initiativ av Lantbrukarnas Riksförbund och Gröna arbetsgivare och syftar till att locka och inspirera fler att utbilda sig inom det gröna näringslivet. Initialt var uppdraget att hjälpa projekt Jobba Grönt att sprida budskapet om gröna utbildningar.