Hoppa till innehållet

Bevent Rasch

En e-handel med ökad servicegrad och tillgänglighet stod på Bevent Raschs önskelista och det var också vad deras nya e-handel, byggd av Toxic, uppnådde. Med webb, e-handel och PIM i samma plattform – Litium – förbättrades kundupplevelsen samtidigt som den administrativa och manuella uppgifterna effektiviserades.

Desktop Light

E-handel

PIM

PIM

Bevent Rasch1
Bevent Rasch 21

Om Bevent Rasch

Bevent Rasch utvecklar och säljer ventilationssystem och produkter som säkrar ventilationen i alla led – från utveckling till montering och god inomhusmiljö. De jobbar mestadels med tillverkningsordrar i olika byggprojekt. Företaget startade i Borås för snart 100 år sedan och ingår i den familjeägda koncernen Hydria Group.

Bevent Rasch Laptop Mockup2

Utmaningen

När Toxic kom i kontakt med Bevent Rasch satt de i en webblösning som saknade integration till deras affärssystem Garp, vilket bland annat innebar att alla produkter hanterades manuellt på flera ställen. Det var inte heller möjligt att jobba dynamiskt med filter, taggar och liknande. Kunden kände sig helt enkelt begränsad.

Bevent Rasch önskade ett sömlöst produktflöde och arbetssätt och en ny sajt som satte kunden i fokus. Målet var att de, med den nya digitala lösningen, skulle guida sina målgrupper på ett ännu bättre sätt än vad konkurrenterna gör och samtidigt förbättra och effektivisera den administrativa hanteringen och upplevelsen.

Lösningen

Toxic byggde en ny helhetslösning i Litium, där webb, e-handel och PIM integrerades i samma plattform – vilket gjorde hela säljprocessen webbaserad och mer effektiv. Genom detta får Bevent Raschs kunder möjlighet att se all produktinformation, sitt pris, historiska ordrar, skapa offerter och avropa order när som helst, var som helst. Servicegraden ökar och kunden får ett enda ställe att jobba med alla delar i ett projekt. Med den nya lösningen för webb och e-handel har Toxic gett Bevent Raschs kunder en given väg för offerter, orderläggning och uppföljning.

Resultatet

Den nya digitala lösningen lanserades 2021 på den dåvarande senaste Litium-tekniken. Toxic använde Litium på ett helt nytt sätt kopplat till offert- och projekthantering och stor vikt lades vid det inloggade läget. Som B2B-kund kan man logga in på sitt personliga konto och se sitt pris, samt skapa offertförfrågningar, ordrar och projekt.​ Bevents säljare kan även gå in som sin kund och skapa offerter/order åt kunden. Kunder, prislistor, rabattavtal och grundartikeldata hämtas via API till Litium.

I varukorgen kan deras kunder antingen skapa ordrar direkt eller begära en offert. I varukorgen kan man även lägga till artiklar genom ett snabbordersök.​ Man kan också ange specifik information för varje orderrad, till exempel beteckning och leveransdatum. Detta för att underlätta vid leverans, logistik och produktion.

Under 2023 har Toxic även byggt en ny integration mot Bevent Raschs nya affärssystem Monitor. Lösningen kommer i stort sett fungera likadant utöver att vi i fortsättningen gör direktuppslag på priser, specifikt per kund, i stället för en import av datan.

Screencapture Bevent Rasch Se 2024 04 10 10 41 04
Oscar Salomonsson

Oscar Salomonsson

Affärsområdesansvarig

031-376 24 82

Har du andra frågor?

Oroa dig inte, du kan ställa din fråga här nere i formuläret.

Fler referenser

Se alla våra referenser

JN17 7JN3012

Ravema

För att effektivisera sin orderhantering och samla sitt stora produktsortiment under eget ägarskap behövde Ravema en komplett e-handelsplattform. Tillsammans med oss på Toxic tog de klivet till en lösning som inte bara är integrerad med deras affärssystem, utan också ger deras kunder en enkel och smidig köpupplevelse.

Miller638x808px City Studio11

Miller Badrum

Vi presenterar stolt vår omfattande lösning för Miller Badrums nya digitala plattform. Med Litium CMS, PIM och Commerce har vi på Toxic skapat en mobilanpassad och dynamisk e-handelslösning som gör det enkelt för kunder att konfigurera badrumsmöbler och utforska ett brett produktutbud. Den nya plattformen effektiviserar Miller Badrums produkt- och innehållshantering samtidigt som den stärker varumärkets närvaro och skapar en inspirerande upplevelse för både nordiska och brittiska kunder.

734

Furhoffs

Furhoffs Rostfria behövde en modern B2B e-handelsplattform som kunde hantera komplexa produktkonfigurationer och effektivisera orderflöden. Toxic utvecklade en skräddarsydd lösning baserad på Litium med integration mot affärssystemet Monitor G5 som bland annat löser automatiserad hantering av priser, lagersaldo och kundspecifika avtal. Resultatet är en skalbar, e-handel med förbättrad UX, snabbare orderhantering och sökmotoroptimerad produktstruktur – anpassad för industriell försäljning online.

Distributionsbil Varsego 1

Varsego

Varsego, en rikstäckande grossist inom glass och livsmedel, behövde en snabb och användarvänlig B2B e-handel för att hantera komplexa beställningar från återförsäljare. Toxic utvecklade en skräddarsydd lösning på e-handelsplattformen Litium med integration mot deras affärsystem för realtidsuppdatering av priser, lagersaldo och kundspecifika villkor. Vidare byggdes den nya sajten av Toxic med stort fokus på UX-design där en SEO-, och CRO-analys ligger till grund för den slutgiltiga designen och utvecklingen.

Essem 2102241128 Ok 1

Essem Design

Essem Designs e-handel är flaggskeppsbutiken där användarupplevelse, design och varumärkets historia lyfts fram i varje detalj. Tillsammans med Toxic har Essem tagit klivet till en global plattform där visionen om hallen som ”första rummet” möter modern teknik, hög prestanda och en långsiktig digital strategi. Genom nytt ramverk, inspirerande funktioner och över tio års SEO-arbete har Essem skapat en digital närvaro som driver tillväxt både i Sverige och internationellt.

Stolab

Stolab

Toxic har sedan länge haft ett långt samarbete med Stolab och varit deras digitala partner. Samarbetet har nu lett fram till att Toxic tillsammans med Stolabs inhouse-avdelning har skapat en helhetslösning med fokus på långsiktighet.

Safeline

SafeLine

SafeLine, Europas ledande tillverkare av hissäkerhetsprodukter, stod inför utmaningar med sin gamla e-handelsplattform. Toxic och SafeLines långtgående samarbete fortgick och tillsammans skapades en ny, automatiserad och användarvänlig webbplats, byggd i Litium. Den nya lösningen har effektiviserat verksamheten och stöttar nu SafeLines tillväxt på internationella marknader.

Swede Wheel3

Swede-Wheel

Swede-Wheel hade en vision om att skapa en ny webb som visualiserade deras produkter på ett tydligt och inspirerande sätt för sina kunder. De ville med webben spegla sin framtidsvision och tillsammans med Toxic har webben i sin helhet fått ett rejält lyft gällande design, struktur och UX.

Made In Sweden

ESBE

Med denna digitala satsning vill ESBE, tillsammans med Toxic, ge sina kunder och partners en bättre digital upplevelse, både i form av funktionalitet och rent visuellt med ny design. Litium valdes som plattform och Toxic ansvarade för utvecklingen, för att kunna möta de krav på PIM och språkversioner som fanns.

Mitt Lager

Mitt Lager

”En kund ska kunna genomföra en bokning av förråd på 30 sekunder” var visionen när samarbetet med Toxic och Mitt Lager initierades. Förenkling och förbättring av kundresan har genomsyrat hela projektet, utöver att minska administration och manuell hantering av ordrar för Mitt Lager.

WFI1

WFI

För att möta WFI:s behov och förfrågan om en e-handelslösning med kundservice i fokus byggde Toxic en helhetslösning på plattformen Litium med integration till affärssystemet Pyramid och inbyggt PIM-system för produkthantering.

Profsafe Hero Bakgrund

Profsafe

Profsafe kom till oss på Toxic för att få hjälp med att lyfta deras webb- och e-handelslösning med fokus på att centralisera och effektivisera deras produktinformation och produktflöde.

Golvabia

Golvabia

Golvabia hade i princip all produktinformation i deras affärssystem Jeeves. Det ville jobba mer personifierat mot sina målgrupper. De ville också kunna jobba mer med att särskilja innehåll på ett sätt så att deras målgrupper enkelt hittar vad de letar efter. Toxic fick i uppdrag att ta fram en lösning som möter dessa behov.

07 210909 GARO 0070 R2 V4 RETUSCH

GARO

GARO var i behov av en ny sajt för att ta nästa steg på sin digitala resa och kunna erbjuda båda sina målgrupper; privatkonsumenten och elinstallatören en modern digital upplevelse. Toxic byggde lösningen i e-handelsplattformen Litium.

MAX Fridhemsplan Erikaaminoff 2 (1)

Multeral

Multeral har tillsammans med oss på Toxic genomfört ett omfattande projekt för att förenkla och effektivisera sina kunders inköpsprocesser. Resultatet är en digital plattform på Litium som kombinerar hög funktionalitet med en personligt anpassad kundupplevelse.

Hangtag Product Scaled

Nilörn

Nilörn, en global ledare inom etiketteringslösningar vände sig till oss på Toxic för att vidareutveckla sin e-handelslösning, Web Order System (WOS). Tillsammans med deras utvecklingsteam har vi på Toxic skapat en komplett och användarvänlig lösning som inkluderar frontend för att förbättra användarupplevelsen och möta marknadens krav.

The Aurora 2024 22

Norrviken

När Norrviken ville stärka sin digitala närvaro fick Toxic förtroendet att ta fram en samlad webbplattform, byggd i Umbraco, som lyfter hela deras verksamhet – med parken och besöksupplevelsen i centrum. Den nya lösningen gör det enklare att inspirera, informera och guida besökare året runt. Som en del av plattformen har Toxic även utvecklat en e-handel i Umbraco Commerce, integrerad med affärssystemet HiCore via vår integrationsmotor EntityFlow.

Grid 7892225 1280

Skandinaviska Områdesskydd AB

Skandinaviska Områdesskydd AB är ett av Sveriges största montageföretag inom områdesskydd. För att möta dagens krav och framtidens behov valde de att satsa på en helt ny digital plattform tillsammans med oss på Toxic. Målet var att skapa en effektiv, redaktörsvänlig och framtidssäkrad lösning på Litium, som stödjer både B2B- och B2C-affärer.

Manoskog134 1024X576

SP Maskiner

Tillsammans med SP Maskiner har vi lanserat en ny webbshop, byggd på Umbraco Commerce, som löser tidigare tekniska utmaningar och levererar en snabb och användarvänlig upplevelse. Den nya lösningen hanterar beställningar av reservdelar och aggregat på ett smidigt sätt och är byggd för att möta SP Maskiners nuvarande och framtida behov.

Svegro

Svegro

Toxic presenterar stolt vårt senaste kundcase: en komplett omvandling av svegro.se. Med fokus på modern UX/UI-design, en stabil plattform i Umbraco och innovativa funktioner har Toxic skapat en digital plattform som inte bara höjer Svegros varumärkeskännedom utan också inspirerar till ett hållbart liv med ekologisk odling. Den nya webbplatsen erbjuder en fördjupad användarupplevelse som speglar den 'wow'-känsla Svegro är kända för.

ISABERG R5 220621 3589.CR5 Lowres

Isaberg Mountain Resort

Isaberg, en av Sveriges främsta destinationer för friluftsliv och skidåkning, har tillsammans med Toxic utvecklat en modern digital plattform för att stärka sin online-närvaro och optimera kundupplevelsen. Plattformen integrerar flera bokningssystem och anpassar innehållet utifrån säsong, vilket gör det enklare för gäster att hitta och boka aktiviteter. I detta case fokuserar vi på hur den nya lösningen har skapat en smidigare och mer sammanhållen upplevelse för Isabergs besökare året runt.