Lindab
Genom ett långsiktigt SEO-arbete har Lindab.se gått från begränsad synlighet till topplaceringar på Google. Tillsammans med Toxic har de stärkt sin närvaro för både bygg- och ventilationsprodukter och etablerat sig som en tydligare digital kraft i branschen.
Bakgrund
När vi började arbeta med Lindab i början av 2022 var deras synlighet på Google bra, men det fanns flera åtgärder att genomföra för ytterligare förbättringar. Målet var att öka antalet toppositioner och se till att Lindab blev det självklara valet när kunder söker efter bygg- och ventilationsprodukter.
Utmaningen
Utmaningen var att få både Lindabs befintliga och nya kunder att hitta deras produkter på Google. Med ett stort sortiment och många tekniska sökord behövde Lindab en strategi som gjorde produkterna synliga redan i sökresultaten.
Lösningen
Vi utvecklade en SEO-strategi med fokus på optimering av produktsidor och kategorisidor inom bygg – som plåttak, fotplåt och takavvattning – och stärkte viktiga ventilationskategorier som dysdon, tilluftsdon, grenrör, m.m. Parallellt arbetade vi med löpande teknisk SEO för att förbättra sajtens struktur.
Topplaceringar (plats 1–3)
Lindab tog fler topplaceringar (plats 1–3) och ökade från 569 till 883, vilket motsvarar +55%.
Sökord på Googles förstasida (plats 1–10)
Antalet sökord på Googles förstasida (plats 1–10) växte från 1 176 till 2 016 mellan 2022 och 2025, en ökning på +71%.
Bredare täckning på viktiga områden
Fler sökord inom både byggprodukter, ventilation och hållbarhet.
Sökintentioner
Kraftig ökning inom både informationsdrivna, kommersiella och transaktionella sökord.
Exempel på topplaceringar idag (2025)
- Dysdon – plats 2
- Plåttak – plats 5
- Fotplåt – plats 4
- Takavvattning – plats 2
- Fossilfritt stål – ny synlighet på förstasidan
Effekten
På tre år har Lindab mer än fördubblat antalet sökord på Googles förstasida. Tack vare ett långsiktigt SEO-arbete med Toxic syns Lindab nu högst upp på Google för både centrala produkter och nya innovativa lösningar – och har på så sätt stärkt sin digitala position i branschen.
Har du andra frågor?
Oroa dig inte, du kan ställa din fråga här nere i formuläret.