Hoppa till innehållet
IMG 0084

Vad är Facebook Pixel?

Annonserar du på Facebook och Instagram finns det många fördelar med att installera en Facebook-pixel på din webbplats. Men vad är det egentligen den gör? Och hur installerar du den?

Facebook Pixel är ett analysverktyg som ger Facebook information om de personer som använder din webbplats – och hur de använder den. Med hjälp av denna information kan du se till att dina Facebook- och Instagram-annonser visas för de personer som mest sannolikt kommer att agera på dem – oavsett om du vill hitta de som ännu inte känner till ditt företag eller om du vill jobba med remarketing (återmarknadsföring). Pixeln hjälper dig också att förstå effekten av dina annonser bättre – genom att ge dig konkreta och anpassningsbara leveransresultat.

Så fungerar Facebook-pixeln

Facebook-pixeln består av en liten kod som du lägger in på din webbplats. Det är koden som gör det möjligt för dig att mäta antal besök och konverteringar på webbplatsen. Den hjälper dig också att optimera dina annonskampanjer. När någon besöker och agerar på din webbplats (t.ex. fyller i ett formulär, lägger något i varukorgen eller genomför ett köp) aktiveras Facebook-pixeln och åtgärden rapporteras till Facebook. På så sätt kan du se vilken effekt dina annonser har haft på de som sett den. Du kan också skapa olika målgrupper baserat på webbplatsens besökare och vad de gjort.

Anpassade målgrupper – så kan du jobba med remarketing på Facebook

Du kanske har varit med om att Facebook visat dig annonser för produkter som du tidigare kikat på online, men inte köpt. Detta kallas remarketing och görs alltså med hjälp av datan från Facebook-pixeln. Att jobba med remarketing är ofta mycket effektivt, eftersom du når dem som redan visat intresse av dina tjänster eller produkter.

En målgrupp som baseras på information från Facebook-pixeln kallas för ”anpassad målgrupp” och kan, beroende på hur du satt upp din pixel, innehålla information om allt ifrån webplatsbesök eller besök på specifika webbplatssidor till konverteringar eller icke-konverteringar. Anpassade målgrupper går även att skapa baserat på olika Facebook-källor och på andra källor såsom appaktiviteter, kundlistor och offline-aktiviteter.

Lookalike-målgrupper – nå ut till personer som liknar dina befintliga kunder

Lookalike-målgrupper (även kallat tvillingmålgrupper) är ett utmärkt verktyg för att nå ut till nya personer som sannolikt är intresserade av dina tjänster eller produkter. En lookalike-målgrupp innehåller nämligen Facebook- och Instagram-användare vars digitala beteende liknar dina anpassade målgrupper. Exempelvis kan du sätta upp en lookalike-målgrupp som liknar de som genomfört konverteringar på din hemsida – och på så sätt nå andra som sannolikt kommer att genomföra konverteringar.

Så installerar du en Facebook-pixel på din webbplats

Börja med att sätta upp Facebook-pixeln i ditt Business Manager-konto (läs mer om Business Manager och hur du sätter upp det i vårt blogginlägg: Vad är Facebook Business Manager?).

  1. Logga in på Business Manager.
  2. Gå till företagsinställningar.
  3. Klicka på ”Datakällor” och välj ”Pixlar”.
  4. Klicka på ”Lägg till”.
  5. Fyll i ett namn för din pixel (till exempel ”Toxics pixel”) och ange URL:en till din webbplats (till exempel https://www.toxic.se/).
  6. Klicka på ”Fortsätt”.
  7. Välj hur du vill installera pixelkoden.

Det finns tre sätt att installera pixelkoden på:

  1. Lägga till kod med hjälp av partnerintegration.
  2. Lägga till pixelkoden på webbplatsen manuellt.
  3. Skicka instruktioner till en utvecklare via e-post.

Vilket av alternativen du ska använda beror på vilken typ av webbplats du har. Använder du Wordpress, Shopify, WooCommerce eller annat CMS-system/e-handelsplattform som finns med på Facebooks lista av partnerintegrationer kan du välja alternativ 1 – att lägga till kod med hjälp av partnerintegration. Har du tillgång till din webbsidas huvudkod kan du själv lägga till javascriptet manuellt (alternativ 2). Om du inte har tillgång till webbplatsens kod kan du skicka instruktioner till en utvecklare via e-post, så att hen kan lägga till javascriptet.

När koden är implementerad hittar du den under hamburgermenyn i Facebook Business Manager. Redan nu kan du börja använda pixeln genom att skapa målgrupper som baseras på din webbplatstrafik. Vill du mäta fler händelser än bara besökare på din webbplats behöver du lägga till olika händelsepårningar. Unika händelsespårningar är generellt mer avancerade att implementera och kräver ofta webbutveckling. Hör av dig till oss om du behöver hjälp med händelsespårning för Facebook-pixeln.

Vill du ha hjälp med din annonsering i sociala medier?

För många kan annonsering i sociala medier kännas övermäktigt. Det är mycket du ska hålla koll på och för allra bästa ROI (return on investment) kräver de ständig optimering baserad på analyser av resultaten. På Toxic har vi experter inom sociala medier och vi hjälper dig gärna med din annonsering – så att du kan fokusera på det du är bäst på. Skicka ett mail till oss så kontaktar vi dig.

Läs mer

Se alla våra nyheter

IMG 0084

Blogg

Vad är Facebook Business Manager?

Det är en fråga som kommer upp då och då, ofta tillsammans med fler frågor, som: kostar det något att använda? Vem kan använda det? Och kanske den vanligaste av alla: varför ska jag använda Facebook Business Manager?

Bildbank 52

Blogg

Så påverkas du och ditt företag av Facebooks nya uppdatering

Nyhetsflödet på Facebook står inför en stor uppdatering.

Dsc 1981 2

Blogg

Facebook Business Manager och Facebook Ads Manager – vad är skillnaden?

Vi som arbetar med sociala medier älskar det faktum att vi kan hantera alla de konton vi jobbar med på ett och samma ställe. Men den underbara Facebook-världen är långt ifrån självklar för alla. Vi förklarar skillnaderna.

Mockup

Nyhet

Vi är live med webb för AmpSociety – en del av ChargeNode Group

ChargeNode Group tar ett nytt spännande steg framåt med lanseringen av AmpSociety – ett nytt bolag och varumärke med fokus på framtidens laddlösningar för elbilar. AmpSociety är en del av ChargeNode Group och lanserar det nya laddsystemet Amp5. Tillsammans med oss på Toxic har de nu lanserat en helt ny produkt- och varumärkeswebb, byggd på Litium, som lägger grunden för fortsatt framgång.

Emeliek 3X2

Om Oss

7 snabba med Emelie, affärsutvecklare på Toxic

Möt Emelie, affärsutvecklare på Toxic. När hon inte är upptagen med att skapa affärsmöjligheter och bygga relationer med kunder tillbringar hon dagarna med sina tre barn, njuter av lugna stunder i trädgården eller letar efter unika fynd på loppis. På jobbet navigerar hon smidigt mellan möten med kunder och interna diskussioner, alltid redo att skapa skräddarsydda lösningar och utveckla starka, långsiktiga relationer.

3D3A5091

Nyhet

Toxic tar nästa steg för ökad kundnöjdhet – stärker organisationen med Customer Success Manager

Den digitala byrån Toxic tillsätter Jessica Holmberg Ludvigsson som Customer Success Manager för att stärka kundupplevelsen och bygga långsiktiga relationer. Jessica kommer ansvara för att skapa en närmare dialog med kunderna och se till att deras feedback blir en central del av företagets utveckling.

3D3A51591

Blogg

Spårbarhet och digitala produktpass – Ekodesignförordningens påverkan på små och medelstora företag

Digitala produktpass (DPP) är på väg att bli en ny standard inom EU, med målet att förbättra hållbarheten hos produkter och öka transparensen i värdekedjan. För små och medelstora företag innebär detta både utmaningar och möjligheter. Här går vi igenom vad digitala produktpass innebär, hur de påverkar företag och hur lösningar som PIM-system kan underlätta omställningen.

Toxic GBG Bildbank 240424 LOW 55

Blogg

Umbraco jämfört med andra CMS – G2-rapporten visar vad användarna säger

Att välja rätt CMS är ett viktigt beslut och att höra vad verkliga användare tycker kan göra valet enklare. G2, en ledande recensionsplattform för mjukvara, har samlat in över 750 recensioner av Umbraco och jämfört det med fem andra populära CMS. I den här rapporten får du insikter i vad som gör Umbraco till ett populärt val.

Astern 1

Nyhet

Pulsen Group väljer Toxic som en av sina digitala partners

Pulsen Group, en familjeägd bolagskoncern där flera av bolagen arbetar inom IT, har ingått ett samarbetsavtal med oss på Toxic för att ta två av sina webbplatser till nästa nivå.

Toxic GBG Bildbank 240424 LOW 53

Blogg

Effektiv mediehantering - få din webbplats att prestera på topp

Har du funderat på hur felaktig filhantering kan påverka både prestanda och användarupplevelse på din webbplats? Mediehantering innebär många utmaningar – från filstorlek och format till tillgänglighet och lagring. Här har vi samlat våra bästa tips för att göra din webbplats snabbare och mer användarvänlig genom bra mediehantering.

A3 Finn Fem Tillgänglighetsfel (2)

Nyhet

Finn fem tillgänglighetsfel - Vinn en gratis tillgänglighetsanalys av din webbplats

Är er webbplats tillgänglig för alla användare? Nu ger vi på Toxic er chansen att ta reda på det – och samtidigt få möjlighet att vinna en tillgänglighetsanalys, helt gratis!

3D3A5274 2

Nyhet

Vi hälsar fyra nya kollegor välkomna till Toxic

Vi är glada att kunna presentera fyra nya stjärnor till vårt team på Toxic - Karl, Hannah, Kristian och Dennis. Läs vidare för att lära känna dem lite bättre och få en inblick i vad de ser fram emot i sina nya roller.

3D3A4853

Nyhet

Team Accessibility: Experterna bakom tillgängliga och inkluderande digitala lösningar

På Toxic sätter vi tillgänglighet i fokus. Det är inte bara en del av processen, utan en grundpelare i hur vi skapar lösningar som fungerar för alla, oavsett förutsättningar. Toxic ska vara bäst i branschen och leda utvecklingen framåt. Här spelar Team Accessibility, under ledning av Alice och Linnéa, en central roll.

Toxic GBG Bildbank 240424 LOW 3

Blogg

Därför är Umbraco det smarta CMS-valet för ditt företag

Att välja rätt CMS kan kännas överväldigande med den uppsjö av alternativ som finns på marknaden. Därför har vi gjort det enkelt för dig. Vi har samlat 12 punkter som förklarar varför Umbraco är det bästa CMS:et för ditt företag.

3D3A4787

Nyhet

Kom på Sveriges första Umbracokalas

Toxic, i samarbete med Umbraco och Obviuse, arrangerar en heldagskonferens den 23 oktober för att samla utvecklare och umbracofantaster för att utforska och fira allt som Umbraco har att erbjuda. Det blir en dag fylld av inspirerande talare, det senaste inom Umbraco och härlig gemenskap – ett kalas du inte vill missa, och här är din inbjudan!

3D3A4772 (2)

Om Oss

7 snabba med Tobias, utvecklingschef på Toxic

Med ett brinnande intresse för teknik och en passion för ledarskap, leder han medarbetare på Toxic med precision och engagemang. Utanför arbetet är han en mångsysslare som uppskattar träning och matlagning. Lär känna Tobias, utvecklingschef på Toxic.

Toxic GBG Bildbank 240424 LOW 1

Blogg

5 sätt EntityFlow förenklar din systemintegration

Att integrera olika system inom en verksamhet kan vara både tidskrävande och komplext. Här är fem sätt som EntityFlow, Toxics kraftfulla integrationsmotor, förenklar denna process och skapar värde för ditt företag:

Bild AU 1 (Kopia)

Blogg

Därför bör du integrera ditt PIM-system med din e-handelsplattform

När det handlar om onlinehandel är en smidig integration mellan Product Information Management (PIM)-system och e-handelsplattformar avgörande för framgång. Upptäck hur integreringen av PIM-system med din e-handelsplattform kan förbättra datakonsistens, effektivisera hanteringen av produktinformation och skapa en förbättrad kundupplevelse, samtidigt som den sparar tid och minskar kostnader för din verksamhet.

Alice 1

Om Oss

7 snabba med Alice, webbutvecklare på Toxic

Med ett kreativt sinne och en outtömlig nyfikenhet på kodning i allmänhet och tillgänglighetsanpassning i synnerhet har Alice inte bara utvecklat förmågan att lösa problem, utan också blivit en fena på att inspirera och utveckla både sig själv och andra inom området. Hennes hängivenhet till tillgänglighetsanpassning genomsyrar allt hon tar sig för. På fritiden finner hon glädje i kreativa uttryck som att rita, skriva eller delta i quizkvällar med vänner.

IMG 0084

Blogg

Boosta din e-handelsförsäljning med digital marknadsföring

Upptäck de bästa metoderna för att boosta din e-handelsförsäljning med digital marknadsföring! Från sökmotorannonsering till målgruppsanpassade SoMe-annonser och retargeting-kampanjer. Här får du tipsen du behöver för att locka rätt kunder och öka din konvertering.

Toxic Bildbank 240418 50

Blogg

Umbraco vs Sitevision – välj rätt plattform för ditt intranät

Många organisationer ställs inför den avgörande utmaningen att välja rätt plattform till sitt intranät. I en värld full av alternativ är det en komplex uppgift att hitta den perfekta lösningen som passar ditt företags unika behov och budget. I detta blogginlägget utforskar vi två alternativ - Umbraco och Sitevision.