Hoppa till innehållet
Bildbank 52

Så påverkas du och ditt företag av Facebooks nya uppdatering

Nyhetsflödet på Facebook står inför en stor uppdatering.

Mark Zuckerberg presenterade i mitten av januari att Facebook kommer att genomföra stora förändringar i algoritmerna som styr vilket innehåll som visas i nyhetsflödet hos användarna.

Just nu är det svårt att avgöra exakt vilka konsekvenser algoritmförändringen kommer att ge.

I huvudsak kan uppdateringen sammanfattas enligt följande:

  1. Personliga relationer kommer att prioriteras. Facebook vill att användarna ska se fler inlägg från vänner och familj. Detta innebär att du kommer att se färre inlägg från Facebooksidor. Innehåll från företagssidor kommer däremot inte att försvinna helt – bara prioriteras ner.
  2. Inlägg och annonser med genuint engagemang som består av långa, utförliga kommentarer, gilla-markeringar, delningar och reaktioner kommer att lyftas fram i nyhetsflödet.

Hur påverkar det företagssidor?

Med stor sannolikhet kommer företagssidor på Facebook att se en minskad organisk räckvidd framöver, som är en trend vi har sett växa fram under de senaste åren.

Facebooksidor med inlägg utan reaktioner eller kommenterar kommer att se störst minskning av räckvidd. I kontrast till detta kommer sidor vars inlägg som skapar engagemang och dialog mellan vänner att påverkas mindre av uppdateringen.

Detta innebär att innehåll som skapar engagemang kommer att prioriteras. Därmed blir det allt mer viktigt att företag verkligen förstår sin målgrupp och vilket innehåll som uppskattas för att framöver skapa en framgångsrik närvaro på Facebook.

Facebook blir allt bättre på att identifiera vad som är genuint engagemang jämfört med spammiga inlägg i form av sk. Engagement-baits (mer om det lite senare).

Precis som tidigare får företag kämpa om uppmärksamheten i nyhetsflödet. Idag är det väldigt svårt att nå ut till sin målgrupp utan annonser - så har ni ingen strategi för detta ännu är det hög tid att se över hur ni kan använda annonser och sponsrade inlägg för att säkerställa att det innehåll ni skapar verkligen når ut till er målgrupp då vi inte längre kan förlita oss på den organiska räckvidden.

Högre kvalité på inläggen

De annonser som har dålig copy, riktas mot fel målgrupp och i allmänhet har låg kvalité kommer sannolikt inte att ge något bra resultat utan endast kosta pengar för annonsörerna.

Kort och gott är det kvalité före kvantitet som gäller på Facebook då det är viktigare att skapa inlägg och annonser som verkligen tilltalar målgruppen än att försöka skapa så många inlägg som möjligt eller betala mer pengar för att nå fram.

Detta har länge varit något jag förespråkar, men med de nya uppdateringarna ställer det ännu högre krav på att företag verkligen arbeta strategiskt, metodiskt och genomtänkt hela vägen.

Dock ser jag inte denna uppdatering som något revolutionerande. För att lyckas med marknadsföringen så måste du helt enkelt skapa engagerande och relevant innehåll, oavsett om det är i sociala medier eller någon annan kanal.

Anpassning mot din målgrupp

De som har genomarbetad strategi och koll på sin målgrupp behöver inte vara oroliga. Precis som förut krävs anpassning mot målgruppen och intressant innehåll, vilket är lättare sagt än gjort.

Du kan börja genom att skapa en lista över hur du kan hjälpa, utbilda eller underhålla din målgrupp. Välj sedan det bästa sättet att kommunicera det. 

Enligt Zuckerberg började man genomföra förändringarna redan förra året, men fortfarande återstår månader av arbete. 

Här kan du läsa Facebooks officiella uttalande.

December 2017 - Facebook bestraffar inlägg med "engagement-baits"

En tidigare uppdatering som är bra att hålla koll på är att Facebook kommer att strama åt tyglarna för användare och sidor som publicerar spammiga inlägg med syfte att skapa engagemang, sk. Engagement-baits.

Detta innebär att uppmana dina följare att dela, tagga vänner eller rösta med hjälp av reaktioner för att få högre räckvidd och lura algoritmen genom icke-autentiskt engagemang.

Exempelvis: ”tagga fem vänner och vinn en resa” eller ”gilla detta om du är född i september”.

Facebooksidor som använder denna taktik kommer se en betydande minskning av räckvidden.

Du hittar exempel på "engagement-baits" i Facebooks officiella uttalande om Engagement-baits.