Hoppa till innehållet
IMG 0084

Vad är Facebook Pixel?

Annonserar du på Facebook och Instagram finns det många fördelar med att installera en Facebook-pixel på din webbplats. Men vad är det egentligen den gör? Och hur installerar du den?

Facebook Pixel är ett analysverktyg som ger Facebook information om de personer som använder din webbplats – och hur de använder den. Med hjälp av denna information kan du se till att dina Facebook- och Instagram-annonser visas för de personer som mest sannolikt kommer att agera på dem – oavsett om du vill hitta de som ännu inte känner till ditt företag eller om du vill jobba med remarketing (återmarknadsföring). Pixeln hjälper dig också att förstå effekten av dina annonser bättre – genom att ge dig konkreta och anpassningsbara leveransresultat.

Så fungerar Facebook-pixeln

Facebook-pixeln består av en liten kod som du lägger in på din webbplats. Det är koden som gör det möjligt för dig att mäta antal besök och konverteringar på webbplatsen. Den hjälper dig också att optimera dina annonskampanjer. När någon besöker och agerar på din webbplats (t.ex. fyller i ett formulär, lägger något i varukorgen eller genomför ett köp) aktiveras Facebook-pixeln och åtgärden rapporteras till Facebook. På så sätt kan du se vilken effekt dina annonser har haft på de som sett den. Du kan också skapa olika målgrupper baserat på webbplatsens besökare och vad de gjort.

Anpassade målgrupper – så kan du jobba med remarketing på Facebook

Du kanske har varit med om att Facebook visat dig annonser för produkter som du tidigare kikat på online, men inte köpt. Detta kallas remarketing och görs alltså med hjälp av datan från Facebook-pixeln. Att jobba med remarketing är ofta mycket effektivt, eftersom du når dem som redan visat intresse av dina tjänster eller produkter.

En målgrupp som baseras på information från Facebook-pixeln kallas för ”anpassad målgrupp” och kan, beroende på hur du satt upp din pixel, innehålla information om allt ifrån webplatsbesök eller besök på specifika webbplatssidor till konverteringar eller icke-konverteringar. Anpassade målgrupper går även att skapa baserat på olika Facebook-källor och på andra källor såsom appaktiviteter, kundlistor och offline-aktiviteter.

Lookalike-målgrupper – nå ut till personer som liknar dina befintliga kunder

Lookalike-målgrupper (även kallat tvillingmålgrupper) är ett utmärkt verktyg för att nå ut till nya personer som sannolikt är intresserade av dina tjänster eller produkter. En lookalike-målgrupp innehåller nämligen Facebook- och Instagram-användare vars digitala beteende liknar dina anpassade målgrupper. Exempelvis kan du sätta upp en lookalike-målgrupp som liknar de som genomfört konverteringar på din hemsida – och på så sätt nå andra som sannolikt kommer att genomföra konverteringar.

Så installerar du en Facebook-pixel på din webbplats

Börja med att sätta upp Facebook-pixeln i ditt Business Manager-konto (läs mer om Business Manager och hur du sätter upp det i vårt blogginlägg: Vad är Facebook Business Manager?).

  1. Logga in på Business Manager.
  2. Gå till företagsinställningar.
  3. Klicka på ”Datakällor” och välj ”Pixlar”.
  4. Klicka på ”Lägg till”.
  5. Fyll i ett namn för din pixel (till exempel ”Toxics pixel”) och ange URL:en till din webbplats (till exempel https://www.toxic.se/).
  6. Klicka på ”Fortsätt”.
  7. Välj hur du vill installera pixelkoden.

Det finns tre sätt att installera pixelkoden på:

  1. Lägga till kod med hjälp av partnerintegration.
  2. Lägga till pixelkoden på webbplatsen manuellt.
  3. Skicka instruktioner till en utvecklare via e-post.

Vilket av alternativen du ska använda beror på vilken typ av webbplats du har. Använder du Wordpress, Shopify, WooCommerce eller annat CMS-system/e-handelsplattform som finns med på Facebooks lista av partnerintegrationer kan du välja alternativ 1 – att lägga till kod med hjälp av partnerintegration. Har du tillgång till din webbsidas huvudkod kan du själv lägga till javascriptet manuellt (alternativ 2). Om du inte har tillgång till webbplatsens kod kan du skicka instruktioner till en utvecklare via e-post, så att hen kan lägga till javascriptet.

När koden är implementerad hittar du den under hamburgermenyn i Facebook Business Manager. Redan nu kan du börja använda pixeln genom att skapa målgrupper som baseras på din webbplatstrafik. Vill du mäta fler händelser än bara besökare på din webbplats behöver du lägga till olika händelsepårningar. Unika händelsespårningar är generellt mer avancerade att implementera och kräver ofta webbutveckling. Hör av dig till oss om du behöver hjälp med händelsespårning för Facebook-pixeln.

Vill du ha hjälp med din annonsering i sociala medier?

För många kan annonsering i sociala medier kännas övermäktigt. Det är mycket du ska hålla koll på och för allra bästa ROI (return on investment) kräver de ständig optimering baserad på analyser av resultaten. På Toxic har vi experter inom sociala medier och vi hjälper dig gärna med din annonsering – så att du kan fokusera på det du är bäst på. Skicka ett mail till oss så kontaktar vi dig.

Läs mer

Se alla våra nyheter

IMG 0084

Blogg

Vad är Facebook Business Manager?

Det är en fråga som kommer upp då och då, ofta tillsammans med fler frågor, som: kostar det något att använda? Vem kan använda det? Och kanske den vanligaste av alla: varför ska jag använda Facebook Business Manager?

Bildbank 52

Blogg

Så påverkas du och ditt företag av Facebooks nya uppdatering

Nyhetsflödet på Facebook står inför en stor uppdatering.

Dsc 1981 2

Blogg

Facebook Business Manager och Facebook Ads Manager – vad är skillnaden?

Vi som arbetar med sociala medier älskar det faktum att vi kan hantera alla de konton vi jobbar med på ett och samma ställe. Men den underbara Facebook-världen är långt ifrån självklar för alla. Vi förklarar skillnaderna.

IMG 6658 (1)

Blogg

Så bygger du en lönsam B2B-affär digitalt – insikter från Nordic Digital Commerce 2025

B2B-e-handel är inte längre en fråga "om" utan "hur". I Litiums rapport Nordic Digital Commerce in B2B 2025 framkommer det tydligt att digitala kanaler inte bara är ett sätt att effektivisera interna processer, utan framför allt ett sätt att förbättra kundrelationer och skapa tillväxt. Här delar Oscar Salomonsson, affärsområdesansvarig E-handel på Toxic, med sig av konkreta råd för att skapa en lönsam digital B2B-affär 2025.

Toxic GBG Bildbank 240424 LOW 15

Blogg

Hur presterade svensk e-handel 2024 – och vad väntar runt hörnet?

E-barometern 2024 från PostNord visar att svensk e-handel har vänt uppåt. Efter två års nedgång ökade omsättningen med 5 % till 140 miljarder kronor. Rapporten bjuder på mer än siffror – den pekar ut trender som formar framtidens e-handel. I det här blogginlägget lyfter vi några av årets viktigaste insikter och en glimt av vad som väntar.

IMG 6248

Blogg

Umbraco kammar hem fem vinster i CMS Critic Awards 2024!

Fem vinster i CMS Critic Awards. Vad säger det om Umbraco – och om marknaden för CMS i stort? Vi pratade med Daniel Andersson, Tech Lead på Toxic, för att få hans syn på varför Umbraco fortsätter att dominera och vad det betyder för företag som letar efter rätt plattform.

IMG 5801 2

Blogg

Utan våra kunder är vi inget – relationen är vårt bränsle.

Starka kundrelationer kräver mer än bra service – de bygger på förtroende, proaktivitet och värde. Jessica, Customer Success Manager på Toxic, delar här sina fem nyckelfaktorer för att skapa långsiktiga kundrelationer.

2021 Kläppen Ski Resort Kids 007

Nyhet

Kläppen Ski Resort väljer Toxic för att bygga ny webbplats i Umbraco Cloud

Kläppen Ski Resort satsar på en ny, modern webbplats i Umbraco Cloud för att skapa en mer anpassningsbar digital upplevelse. Webbplatsen ska ge besökarna rätt information i rätt tid, spegla anläggningens utbud och säsongsskiftningar, samt integreras med bokningssystemet för en smidig och sammanhängande kundresa – oavsett om gästen redan är på plats i Kläppen eller planerar sitt besök.

3D3A6466 1

Nyhet

Vårt team har vuxit – träffa våra sex nya medarbetare!

Vi är så glada att få välkomna sex nya medarbetare till Toxic! Möt Peter, Emma B, Josef, Petter, Linus och Emma R – ett härligt gäng som tillsammans stärker vårt team med värdefull kompetens och driv.

Toxic Bildbank 240418 9

Blogg

Få ut mer av din SEO – enkla justeringar för bättre synlighet

Vill du att fler ska hitta din webbplats? Här är några praktiska SEO-tips som du kan börja med redan idag för att öka din synlighet och ge din digitala närvaro en skjuts.

DSCF5856 Imperial 810 LGB

Nyhet

Toxic inleder nytt samarbete med KABE

Vi har inlett ett spännande samarbete med KABE, en av Sveriges främsta tillverkare av husvagnar och husbilar. Som en del av samarbetet utvecklar vi en ny webbplats i Umbraco – en plattform som ska spegla KABEs premiumkänsla och samtidigt göra det enklare för både besökare och redaktörer att navigera och hantera innehåll.

IMG 3725

Blogg

Effektiv annonsering med Google Ads: Tips för ökad synlighet och försäljning

Digital annonsering förändras snabbt och för att ligga steget före krävs en strategi som kombinerar data, kreativitet och kontinuerlig optimering. Här delar vi med oss av viktiga insikter och strategier för att maximera effekten av din Google Ads-annonsering, som gör att du får ut mesta möjliga av din budget.

IMG 3643

Blogg

Skapa en kraftfull e-handelslösning med Umbraco Storefront och Norce e-handelsplattform

I en tid där e-handeln utvecklas snabbt är det avgörande att ha en flexibel, skalbar och användarvänlig plattform. För företag som hanterar stora produktkataloger och komplexa produktvariationer är kombinationen av Umbraco Storefront och Norces e-handelsmotor en vinnande lösning.

Mockup

Nyhet

Vi är live med webb för AmpSociety – en del av ChargeNode Group

ChargeNode Group tar ett nytt spännande steg framåt med lanseringen av AmpSociety – ett nytt bolag och varumärke med fokus på framtidens laddlösningar för elbilar. AmpSociety är en del av ChargeNode Group och lanserar det nya laddsystemet Amp5. Tillsammans med oss på Toxic har de nu lanserat en helt ny produkt- och varumärkeswebb, byggd på Litium, som lägger grunden för fortsatt framgång.

Emeliek 3X2

Om Oss

7 snabba med Emelie, affärsutvecklare på Toxic

Möt Emelie, affärsutvecklare på Toxic. När hon inte är upptagen med att skapa affärsmöjligheter och bygga relationer med kunder tillbringar hon dagarna med sina tre barn, njuter av lugna stunder i trädgården eller letar efter unika fynd på loppis. På jobbet navigerar hon smidigt mellan möten med kunder och interna diskussioner, alltid redo att skapa skräddarsydda lösningar och utveckla starka, långsiktiga relationer.

3D3A5091

Nyhet

Toxic tar nästa steg för ökad kundnöjdhet – stärker organisationen med Customer Success Manager

Den digitala byrån Toxic tillsätter Jessica Holmberg Ludvigsson som Customer Success Manager för att stärka kundupplevelsen och bygga långsiktiga relationer. Jessica kommer ansvara för att skapa en närmare dialog med kunderna och se till att deras feedback blir en central del av företagets utveckling.

Blogg

Spårbarhet och digitala produktpass – Ekodesignförordningens påverkan på små och medelstora företag

Digitala produktpass (DPP) är på väg att bli en ny standard inom EU, med målet att förbättra hållbarheten hos produkter och öka transparensen i värdekedjan. För små och medelstora företag innebär detta både utmaningar och möjligheter. Här går vi igenom vad digitala produktpass innebär, hur de påverkar företag och hur lösningar som PIM-system kan underlätta omställningen.

Toxic GBG Bildbank 240424 LOW 55

Blogg

Umbraco jämfört med andra CMS – G2-rapporten visar vad användarna säger

Att välja rätt CMS är ett viktigt beslut och att höra vad verkliga användare tycker kan göra valet enklare. G2, en ledande recensionsplattform för mjukvara, har samlat in över 750 recensioner av Umbraco och jämfört det med fem andra populära CMS. I den här rapporten får du insikter i vad som gör Umbraco till ett populärt val.

Astern 1

Nyhet

Pulsen Group väljer Toxic som en av sina digitala partners

Pulsen Group, en familjeägd bolagskoncern där flera av bolagen arbetar inom IT, har ingått ett samarbetsavtal med oss på Toxic för att ta två av sina webbplatser till nästa nivå.

Toxic GBG Bildbank 240424 LOW 53

Blogg

Effektiv mediehantering - få din webbplats att prestera på topp

Har du funderat på hur felaktig filhantering kan påverka både prestanda och användarupplevelse på din webbplats? Mediehantering innebär många utmaningar – från filstorlek och format till tillgänglighet och lagring. Här har vi samlat våra bästa tips för att göra din webbplats snabbare och mer användarvänlig genom bra mediehantering.

A3 Finn Fem Tillgänglighetsfel (2)

Nyhet

Finn fem tillgänglighetsfel - Vinn en gratis tillgänglighetsanalys av din webbplats

Är er webbplats tillgänglig för alla användare? Nu ger vi på Toxic er chansen att ta reda på det – och samtidigt få möjlighet att vinna en tillgänglighetsanalys, helt gratis!