Hoppa till innehållet
IMG 3672

Sökordsanalys – Hur går den till?

Sökordsanalysen låter dig hitta sökord som tillfredsställer dina besökare och ökar din försäljning.

Inom sökmotoroptimering (och sökannonsering) är sökordsanalysen ett av de första stegen som genomförs innan något annat arbete kan påbörjas. Att välja rätt sökord kommer påverka hur enkelt det blir för en specifik sida att ta sig upp på Google samt om det kommer leda till någon trafik/konverteringar. Därför är det viktigt att förstå principen för hur sökord bör väljas.

Breda sökord

Ett av de största misstagen som många gör är att välja sökord som är för breda. Vi brukar säga att breda sökord kräver bred tillfredsställelse.

Att exempelvis optimera för sökordet ”sökmotoroptimering” kräver innehåll som tillfredsställer väldigt många olika behov. Det kan exempelvis handla om nyheter, verktyg eller en tjänst. Eftersom sökningen inte är specifik måste man vara garderad med blandat innehåll på området. Det betyder också att man inte kan skippa att täcka en viss del eftersom det då kommer leda till ökad bounce-rate från de besökare som inte blev tillfredställda på grund av att de inte hittade någon intressant information om just den del som saknades, vilket i detta fall gör att sidan sjunker på sökordet ”sökmotoroptimering”.

Givetvis är det svårt att tillfredsställa alla, men om en satsning görs mot ett brett sökord måste det vara utgångspunkten. Om en sökning just nu görs på ordet sökmotoroptimering så återfinns två bloggar i toppen och det beror helt enkelt på att de innehåller information som överlag tillfredsställer mer jämfört med SEO-företagens tjänstesidor, som man hittar längre ner och som överlag har liknande innehåll (vissa har dock ansträngt sig för att utöka med mer kompletterande information/verktyg).

Sökordsanalys för e-handel

Som företagare eller e-handlare bör du följa samma princip för att se till att dina kategorisidor/tjänstesidor är optimerade för rätt sökord så de verkligen tillfredsställer majoriteten av dina besökare.

Ett tydligt exempel kan vara en e-handelsbutik som säljer olika typer av dammsugare och vill optimera en av sina kategorier för ”biltillbehör” (för att ordet har många sökningar och känns relativt logiskt tillsammans med övriga kategorinamn) och som enbart innehåller dammsugare för bilen. Sannolikheten för denna kategorisida att ta sig upp på sökordet ”biltillbehör” är nästintill obefintlig eftersom produkterna endast täcker ett litet behov för sökningen ”biltillbehör”. Ett bättre alternativ är att kalla kategorin för ”bildammsugare” eftersom det då kommer tillfredsställa nästan alla besökare vilket också kommer leda till mer försäljning och förbättrade positioner i Google.

Långa sökfraser

De besökare som kommer från så kallade long tail-sökningar eller långa sökfraser konverterar lättast eftersom de är mycket specifika och görs av personer som vet vad de vill ha. En sökning på ”spännband 10m brottstyrka 10 ton” kommer ha högre konverteringsgrad än exempelvis ”spännband” eller ”spännband 10m”. Det bästa sättet att arbeta med sina långa sökfraser är att lägga till tekniska detaljer som är viktiga vid produktval.

Ett problem som man ofta ser gällande långa sökfraser är företag som hittar på egna produktnamn istället för att kalla en produkt för vad den ”faktiskt” är. Självklart kan ett eget produktnamn ge trafik som konverterar bättre, men det är en avvägningsfråga beroende på hur populärt det är som sökord. Som exempel kan vi ta ”spännband Rollo” som är en mycket sämre sökfras att optimera för än ”spännband 20mm 1 ton” eftersom den tekniska specifikationen oftast får fler sökningar men också talar om mer för besökaren om produkten.

Verktyg för sökordsanalys

Det finns många verktyg att använda för att hitta lämpliga sökord, men innan du plockar fram några bör du skapa en egen lista baserad på de kategorier/produkter som finns på hemsidan och vad du tror potentiella kunder kommer söka på. Därefter bör dessa testas i Google Adwords keyword planner för att se om de får några sökningar (du kan även få förslag på nya sökord).

Du kan också ”spionera” på dina konkurrenter för att se vilka sökord de använder. Seolytics är ett verktyg som låter dig se positioner och sökord för dina konkurrenter.

Om du annonserar med Google Adwords kan du hämta sökord direkt från dina kampanjer för att använda på hemsidan genom att ta ut en lista från dimensioner>söktermer. Ännu smartare är att se vilka av dessa som leder till konverteringar i Google Analytics om du har satt igång konverteringsspårning för e-handel.

För att få en uppfattning om hur svåra sökorden är att ta sig upp på kan du använda Market Samurai som visar domänstatistik gällande inlänkar och innehåll för sidorna på topp 10.

Kontakta gärna oss om du vill ha hjälp med sökordsanalys och sökmotoroptimering.

Läs mer om hur vi jobbar med SEO här.

Läs mer om hur vi jobbar med digital marknadsföring här

Läs mer

Se alla våra nyheter

5 Saker Du Måste Veta Om Seo Hero

Blogg

5 saker du måste veta om SEO

Har du svårt att greppa vad SEO egentligen innebär och hur du ska lyckas uppnå önskat resultat? Det är du inte ensam om. I det här blogginlägget reder vi ut begrepp inom sökmotoroptimering och ger dig en överblick över de viktigaste delarna.

Bildbank 50

Blogg

Vad är SEO?

Vi förklarar varför SEO är nödvändigt för att lyckas på webben.

Dsc 1981 2

Blogg

Öka synligheten på Instagram med SEO

SEO-anpassa din Instagram profil för att öka synligheten, på samma sätt som du anpassar innehåll på din hemsida.

Toxic GBG Bildbank 240424 HIGH 59

Blogg

Så förändrar AI B2B och arbetslivet – Oscars reflektioner kring Litiums och Microsofts senaste rapporter

AI är just nu ett av de mest omtalade områdena inom både affärsutveckling och arbetsliv. För att förstå var vi står idag och vad som väntar framåt har Oscar Salomonsson, affärsområdesansvarig för e-handel på Toxic Interactive Solutions, delat sina reflektioner kring två aktuella rapporter: The Rise of AI in B2B Digital Commerce från Litium och Working with AI: Measuring the Occupational Implications of Generative AI från Microsoft.

Johan

Nyhet

Från Optimizely till Umbraco CMS – LRF:s plattformsresa

När Lantbrukarnas Riksförbund (LRF) bestämde sig för att byta webbplattform handlade det om både kostnader, funktionalitet och framtida behov. Valet föll på Umbraco – en lösning som idag ger organisationen mer flexibilitet och en smidigare vardag.

Toxic GBG Bildbank 240424 LOW 58

Blogg

PunchOut, PIM och e-handel – en komplett B2B-lösning med Shopspray

I dagens B2B-flöden – särskilt i Sverige där både företag och offentlig sektor har höga krav på automation och datakvalitet – räcker det inte med en snygg e-handel i frontend. För att leverera en sömlös och skalbar PunchOut-lösning krävs att tre centrala delar samverkar: ett PIM-system, en e-handelsplattform och kundens inköpssystem.

Beslag Design

Nyhet

Toxic bygger ny webb & e-handel för Beslag Design

Beslag Design, en ledande aktör inom beslag och inredningsdetaljer med egen produktutveckling, satsar tillsammans med Toxic på en ny digital plattform byggd på Litium. Satsningen omfattar en ny webbplats, en återförsäljarportal och ett kraftfullt PIM-system. Målet är att effektivisera interna flöden, centralisera produktdata och skapa en ännu smidigare köpupplevelse för återförsäljare och kunder.

Toxic Bildbank 240418 17

Nyhet

Tillgänglighet på agendan – allt fler företag vänder sig till Toxic

Intresset för digital tillgänglighet växer snabbt och många företag söker nu vägledning för att möta nya krav – men också för att skapa en mer inkluderande digital upplevelse. Hos oss på Toxic märks det tydligt.

Bildbank 65

Blogg

Vad är PunchOut? Fördelar för B2B-företag och offentlig sektor

PunchOut gör det möjligt att koppla ihop kundens inköpssystem med leverantörens e-handel – och automatisera hela beställningsflödet. I detta blogginlägg går vi igenom hur tekniken fungerar, vilka fördelar den ger och varför allt fler företag och offentliga organisationer använder PunchOut i sin inköpsprocess.

Toxic Bildbank 240418 29

Guide

Din guide till effektiva systemintegrationer med EntityFlow

Har du flera system som inte kommunicerar med varandra på ett effetkivt sätt? Då är du inte ensam. Många företag brottas med ineffektiva arbetsflöden, manuell hantering och felaktig information helt i onödan. Med rätt systemintegration kan du minska risken för fel, frigöra tid och öka effektiviteten.

Sjonara Campingplats Fotograf Magnus Strom

Nyhet

Svensk Camping bygger ny branschwebbplats på Umbraco

Svensk Camping, tidigare känt som SCR, har gjort ett omfattande varumärkeslyft. I samband med lanseringen av en ny grafisk identitet bygger de nu en helt ny webbplats – ett uppdrag som genomförs tillsammans med Toxic. Resultatet blir en informativ och modern plattform för både bransch och medlemmar.

Hem 1250X1000 Ab00003163 1024X819

Nyhet

Weland Solutions hyr utvecklingsteam från Toxic – får en extern utvecklingsavdelning med bredd, trygghet och driv

För att få fart på utvecklingen av sin portal, Weland HUB, valde Weland Solutions att hyra ett utvecklingsteam från Toxic. Med ett sammansvetsat team bestående av utvecklare, projektledare och affärsutvecklare får de nu både bredd, struktur och långsiktighet.

Dce243 B14589af51984e34ab50c251f0bdfa43~Mv2

Nyhet

Nordeka väljer Toxic som tillväxtpartner – inleder samarbete med revenue sharing-upplägg

Nordeka är ett nystartat svenskt skovarumärke med höga ambitioner och en tydlig vision: att förändra hur vi ser på fötter, skor och naturlig rörelse. Med starkt ambassadörskap från medgrundaren Isak Nyqvist har de snabbt gjort avtryck. Nu tar de nästa steg tillsammans med oss på Toxic.

DSC01233

Nyhet

Vi är den enda svenska byrån som är nominerade till Umbraco Awards fyra år i rad!

För fjärde året i rad är vi på Toxic nominerade till Umbraco Awards och vi är den enda svenska byrån med den bedriften. Denna gång i kategorin “Best Cloud Solution” med webblösningen för NordGen – ett projekt där fokus legat på redaktionell frihet, effektivt arbetsflöde och långsiktig hållbarhet.

DSC00964

Nyhet

Toxic befäster sin närvaro i Göteborg med större lokaler

I samband med vår fortsatta tillväxt har Toxic nu flyttat in i större lokaler i Göteborg. Lokalerna är belägna högst upp på Mässans Gata 8, på våning 8 ovanför Svenska Mässan, mitt emellan Scandinavium och Gothia Towers.

Dardan Selmani

Nyhet

Så driver vi framgång med digital marknadsföring – med våra kunder i fokus

På Toxic hjälper vi företag att nå sina mål med datadrivna strategier och kreativa lösningar inom digital marknadsföring. Med ett engagerat team strävar vi efter att skapa betydande värde – oavsett bransch eller utmaning.

Länsförsäkringar Fastighetsförmedling

Nyhet

Tekniska fördelar och samarbetet bakom Länsförsäkringar Fastighetsförmedlings digitala plattform

Vi är stolta över vårt nära samarbete med Länsförsäkringar Fastighetsförmedling. Tillsammans har vi skapat en modern och användarvänlig webbplats i Umbraco som tydligt presenterar objektinformation och förenklar både köp- och säljprocessen. Här får du en inblick i samarbetet och de tekniska lösningarna bakom plattformen. “Målet var att skapa en lösning som verkligen underlättar för Länsförsäkringar Fastighetsförmedling och deras kunder – och det tycker jag att vi har lyckats bra med,” säger Karl Ekberg, systemutvecklare på Toxic.

Toxic Säljpitch 13

Blogg

Att byta från Optimizely till Umbraco – därför väljer fler företag att ta steget

Funderar ni på om ert nuvarande CMS är värt kostnaden? Ni är inte ensamma. Allt fler företag ser över om de verkligen använder all funktionalitet de betalar för och väljer att byta från licensbaserade plattformar som Optimizely till open source-alternativ som Umbraco. Kalle Ekstrand, grundare på Toxic och försäljningschef, berättar varför det steget ofta blir ett lyft för både teamet och affären.

IMG 6658 (1)

Blogg

Så bygger du en lönsam B2B-affär digitalt – insikter från Nordic Digital Commerce 2025

B2B-e-handel är inte längre en fråga "om" utan "hur". I Litiums rapport Nordic Digital Commerce in B2B 2025 framkommer det tydligt att digitala kanaler inte bara är ett sätt att effektivisera interna processer, utan framför allt ett sätt att förbättra kundrelationer och skapa tillväxt. Här delar Oscar Salomonsson, affärsområdesansvarig E-handel på Toxic, med sig av konkreta råd för att skapa en lönsam digital B2B-affär 2025.

Toxic GBG Bildbank 240424 LOW 15

Blogg

Hur presterade svensk e-handel 2024 – och vad väntar runt hörnet?

E-barometern 2024 från PostNord visar att svensk e-handel har vänt uppåt. Efter två års nedgång ökade omsättningen med 5 % till 140 miljarder kronor. Rapporten bjuder på mer än siffror – den pekar ut trender som formar framtidens e-handel. I det här blogginlägget lyfter vi några av årets viktigaste insikter och en glimt av vad som väntar.

IMG 6248

Blogg

Umbraco kammar hem fem vinster i CMS Critic Awards 2024!

Fem vinster i CMS Critic Awards. Vad säger det om Umbraco – och om marknaden för CMS i stort? Vi pratade med Daniel Andersson, Tech Lead på Toxic, för att få hans syn på varför Umbraco fortsätter att dominera och vad det betyder för företag som letar efter rätt plattform.

    Ida Boman

    Ida Boman

    Unit Manager, Growth Marketing

    036-860 22 35

    Låt oss skapa magi tillsammans!