Hoppa till innehållet
Golvabiahero

Ny digital satsning tillsammans med Golvabia

Golvabia vill fortsätta att exponera och guida sina befintliga målgrupper på ett ännu bättre sätt. Vilket har resulterat i att vi ska bygga en ny digital plattform för produktinnehåll, produktguidning, bättre sök och teknisk kompetens.

Bakgrund

I dagsläget hanterar Golvabia i princip all produktinformation i Jeeves. I en förberedande workshop kom vi fram till att det finns ett behov av att jobba mer personifierat mot Golvabias målgrupper. Allt från slutkonsumenten och inredaren till golvbutiker och större återförsäljare. Golvabia behöver då kunna jobba mer med innehållet på sajten och dela in det på ett sätt så att respektive målgrupp enkelt hittar och får den informationen de är ute efter. Behovet av att separera och förenkla flödet mellan affärssystem och PIM, både externt och internt blev tydligt. Hanteringen av bilder, dokument, monteringsanvisningar till språkhantering och produktberikning ska inte längre hanteras i Jeeves. För att möta det behovet Golvabia har vi rekommenderat Storm för PIM (Product information Management) och som även i framtiden kan vara e-handelsmotorn.

Pontus Davidsson, säljkoordinator på Golvabia:

- Vi upplever idag begränsningar i att hantera data för våra ca 3 500 artiklar och behöver ett modernt system för att förenkla arbetet med att berika dessa. Vi har tittat på flera PIM lösningar och kom fram till att Storm PIM passar oss perfekt då lösningen känns fri och anpassningsbar. Vi använder idag Umbraco som CMS och den kombinationen känns också väldigt beprövad och stabil.
- Lösningen med vårt nya PIM kommer underlätta för våra medarbetare och kunder att enkelt se information kring våra produkter och få ut den i olika kanaler. Vi kommer också kunna stödja och dela information med våra återförsäljare och genom det ge dem ökad support.

Den nya lösningen

Ett PIM-system kan berika den begränsade informationen om produkter som ofta kommer från affärssystemet (Jeeves) och skapa en dynamisk produktkatalog som gör det enkelt att visa upp och presentera sortimentet på ett inspirerande sätt. PIM kommer även att underlätta och minimera andelen manuellt arbete för att underhålla och uppdatera produktsortimentet. Det kommer möjliggöra exempelvis massuppdateringar på en specifik produktgrupp med ett klick istället för att manuellt förändra på alla produkter.

I leveransen kommer vi leverera en modern och inspirerande webbplats för konsument samt för återförsäljare som vill söka och filtrera på sitt sätt. Lösingen kommer vara fullt integrerat med Jeeves och kommer därför att spegla produktinformationen på ett sömlöst sätt.

Funktioner vi ska bygga:

  • Skapa favoritprodukter samt inköpslistor
  • Dynamiska filtreringar och sökningar
  • Beräkning av materialåtgång och pris (rek. pris, pris/fpk)
  • Rekommenderat priser

För frontend och CMS kommer vi använda Umbraco senaste versionen 8. Webbplatsen kommer att följa den redan befintliga grafiska profilen och anpassas utifrån användarens behov av att enkelt hitta sin produkt. Med hjälp av den nya Umbraco versionen har stöd för globalisering på sidnivå, kan Golvabia enklare jobba med språkhantering.

- Vi kommer ha en integrationsmotor mellan Storm PIM och affärssystemet Jeevs. Marknads- och produktteamet kommer med denna lösning kunna skapa artiklar i affärssystemet för att kort därefter se och berika artikeln i Storm PIM. Det kommer skapa stor skillnad för dem och också ge en bättre överblick säger Oscar Salomonsson ansvarig affärsutvecklare på Toxic.

Blev du nyfiken på att veta mer om Storm? Läs mer här. 

Bloggtips: Vad är ett PIM?

Kundcase på Storm: Essem Design

Toxic Oscar Salomonsson 16

Oscar Salomonsson

Affärsområdesansvarig e-handel

031-376 24 82

Vill du bygga ny e-handel?

Kontakta oss!