- Startsida
- Kunskapsbank
- Blogg

B2B leads i Google Analytics

Skrevs av Marcus Ceder den 28 augusti 2014
Blogg
3 min
Blogg
3 min
Hitta nya heta leads med hjälp av Google Analytics!
*** OBS *** Detta slutade fungera den 4 februari 2020 då Google tog bort all data för "Internetleverantör".
Tjänsteföretag inom B2B som endast säljer sina tjänster med hjälp av olika former av direktkontakt med kunder kan dra nytta av rapporten i Google Analytics som visar internetleverantörer.
Du kan hitta rapporten under Målgrupp > Teknik > Nätverk.
Hur du kan dra nytta av rapporten
Fördelen med nätverksrapporten är att den registrerar företagsnamn baserat på IP-nummer (dessa är dolda). Detta möjliggör att du kan se vilka företag och organisation som har varit inne och tittat på din hemsida, men som kanske ännu inte har tagit kontakt.
För att ytterligare förbättra din rapport kan du klicka på Sekundär Dimension > Målsida, för att kunna se vilka interna sidor de olika företagen varit inne på.
Om du går igenom listan kommer du sannolikt att upptäcka ett flertal företag som har varit inne och tittat på dina tjänstesidor, och också din kontaktsida. Tänk på att du själv måste avgöra om ett visst företag kan vara intressant att kontakta baserat på besöksstatistiken (sidor/besök och genomsnittlig besökslängd).
Filtrera rapporten
Det går att filtrera listan som visas med hjälp av en anpassad rapportmall som går att finna på Anpassning > Importera från galleri. Därifrån söker du på "Lead" och scrollar ner i listan tills du hittar "Corporate Network Report - US market".
Därefter klickar du på importera och går sedan in på den nya rapportsidan. Härifrån kommer du endast att se företag från USA. Du kan ändra denna till att visa företag från Sverige. För att göra detta klickar du på Redigera.
Här skriver du in Sweden i inkludera-fältet. Du kan också välja att filtrera ut internetleverantörer om du vill. För att göra detta krävs att du går igenom listan för att hitta de namn som du behöver lägga in i exkluderingslistan (du separerar namnen med |). Detta är dock tidskrävande.
När du sedan klickar på spara kommer den nya listan att visa företag från Sverige, utan de internetleverantörer som du valt att exkludera.
Mål Som Filtreringsmetod i Google Analytics
Om du har satt upp ett mål i Google Analytics med din kontaktsida som destination kan du använda detta för allt filtrera rapporten med internetleverantörer så att du endast kan se vilka företag som faktiskt funderat på att ta kontakt.
För att sätta upp ett mål går du in på Administratör > Mål > Nytt Mål och anger ett målnamn "Potentiella Leads" med Typ Mål, och vid nästa steg anger du sökväg för din kontaktsida (ex. /kontakt/).
Därefter sparar du målet och väntar på att data samlas in.
Låt rätt personer ta del av rapporten
Det är också klokt att använda den automatiskt mejlfunktionen i Google Analytics (i CSV eller PDF-format) för att skicka lead-rapporten till din försäljningsavdelning så att de kan ta kontakt och följa upp intressanta leads.
Om du själv har rollen att följa upp leads är en bra metod att leta upp företagen du tycker är intressanta på olika sociala nätverk som exempelvis LinkedIn.
Förhoppningsvis kommer detta hjälpa dig att öka försäljningen i din verksamhet!
Bloggtips:
Vad är en lead-rapport och hur ska du arbeta med den?
Vad kostar Google-annonsering?
Kontakta oss
Skicka ett mail till oss så hjälper vi dig med nästa steg på din digitala resa
Läs mer
Se alla våra nyheter

Blogg
Google Search Console - Det sista viktiga verktyget har flyttats
Än har inte alla verktyg släckts ner och flyttat till det nya gränssnittet för Google Search Console, men nyss flyttades det sista verktyget som är av verklig betydelse.
3min

Blogg
Tips inför certifiering i Google Adwords & Analytics
Få ett vinnande upplägg för att ta dina Google-certifieringar.
2min

Blogg
Vad kostar Google-annonsering?
Att annonsera med Google Ads behöver bara kosta så mycket som du är villig att betala.
2min

Nyhet
Vi är live med webb för AmpSociety – en del av ChargeNode Group
ChargeNode Group tar ett nytt spännande steg framåt med lanseringen av AmpSociety – ett nytt bolag och varumärke med fokus på framtidens laddlösningar för elbilar. AmpSociety är en del av ChargeNode Group och lanserar det nya laddsystemet Amp5. Tillsammans med oss på Toxic har de nu lanserat en helt ny produkt- och varumärkeswebb, byggd på Litium, som lägger grunden för fortsatt framgång.
2min

Om Oss
7 snabba med Emelie, affärsutvecklare på Toxic
Möt Emelie, affärsutvecklare på Toxic. När hon inte är upptagen med att skapa affärsmöjligheter och bygga relationer med kunder tillbringar hon dagarna med sina tre barn, njuter av lugna stunder i trädgården eller letar efter unika fynd på loppis. På jobbet navigerar hon smidigt mellan möten med kunder och interna diskussioner, alltid redo att skapa skräddarsydda lösningar och utveckla starka, långsiktiga relationer.
3min

Nyhet
Toxic tar nästa steg för ökad kundnöjdhet – stärker organisationen med Customer Success Manager
Den digitala byrån Toxic tillsätter Jessica Holmberg Ludvigsson som Customer Success Manager för att stärka kundupplevelsen och bygga långsiktiga relationer. Jessica kommer ansvara för att skapa en närmare dialog med kunderna och se till att deras feedback blir en central del av företagets utveckling.
2min

Blogg
Spårbarhet och digitala produktpass – Ekodesignförordningens påverkan på små och medelstora företag
Digitala produktpass (DPP) är på väg att bli en ny standard inom EU, med målet att förbättra hållbarheten hos produkter och öka transparensen i värdekedjan. För små och medelstora företag innebär detta både utmaningar och möjligheter. Här går vi igenom vad digitala produktpass innebär, hur de påverkar företag och hur lösningar som PIM-system kan underlätta omställningen.
2min

Blogg
Umbraco jämfört med andra CMS – G2-rapporten visar vad användarna säger
Att välja rätt CMS är ett viktigt beslut och att höra vad verkliga användare tycker kan göra valet enklare. G2, en ledande recensionsplattform för mjukvara, har samlat in över 750 recensioner av Umbraco och jämfört det med fem andra populära CMS. I den här rapporten får du insikter i vad som gör Umbraco till ett populärt val.
2min

Nyhet
Pulsen Group väljer Toxic som en av sina digitala partners
Pulsen Group, en familjeägd bolagskoncern där flera av bolagen arbetar inom IT, har ingått ett samarbetsavtal med oss på Toxic för att ta två av sina webbplatser till nästa nivå.
3min

Blogg
Effektiv mediehantering - få din webbplats att prestera på topp
Har du funderat på hur felaktig filhantering kan påverka både prestanda och användarupplevelse på din webbplats? Mediehantering innebär många utmaningar – från filstorlek och format till tillgänglighet och lagring. Här har vi samlat våra bästa tips för att göra din webbplats snabbare och mer användarvänlig genom bra mediehantering.
4min

Nyhet
Finn fem tillgänglighetsfel - Vinn en gratis tillgänglighetsanalys av din webbplats
Är er webbplats tillgänglig för alla användare? Nu ger vi på Toxic er chansen att ta reda på det – och samtidigt få möjlighet att vinna en tillgänglighetsanalys, helt gratis!
1min

Nyhet
Vi hälsar fyra nya kollegor välkomna till Toxic
Vi är glada att kunna presentera fyra nya stjärnor till vårt team på Toxic - Karl, Hannah, Kristian och Dennis. Läs vidare för att lära känna dem lite bättre och få en inblick i vad de ser fram emot i sina nya roller.
4min

Nyhet
Team Accessibility: Experterna bakom tillgängliga och inkluderande digitala lösningar
På Toxic sätter vi tillgänglighet i fokus. Det är inte bara en del av processen, utan en grundpelare i hur vi skapar lösningar som fungerar för alla, oavsett förutsättningar. Toxic ska vara bäst i branschen och leda utvecklingen framåt. Här spelar Team Accessibility, under ledning av Alice och Linnéa, en central roll.
3min

Blogg
Därför är Umbraco det smarta CMS-valet för ditt företag
Att välja rätt CMS kan kännas överväldigande med den uppsjö av alternativ som finns på marknaden. Därför har vi gjort det enkelt för dig. Vi har samlat 12 punkter som förklarar varför Umbraco är det bästa CMS:et för ditt företag.
4min

Nyhet
Kom på Sveriges första Umbracokalas
Toxic, i samarbete med Umbraco och Obviuse, arrangerar en heldagskonferens den 23 oktober för att samla utvecklare och umbracofantaster för att utforska och fira allt som Umbraco har att erbjuda. Det blir en dag fylld av inspirerande talare, det senaste inom Umbraco och härlig gemenskap – ett kalas du inte vill missa, och här är din inbjudan!
2min

Om Oss
7 snabba med Tobias, utvecklingschef på Toxic
Med ett brinnande intresse för teknik och en passion för ledarskap, leder han medarbetare på Toxic med precision och engagemang. Utanför arbetet är han en mångsysslare som uppskattar träning och matlagning. Lär känna Tobias, utvecklingschef på Toxic.
4min

Blogg
5 sätt EntityFlow förenklar din systemintegration
Att integrera olika system inom en verksamhet kan vara både tidskrävande och komplext. Här är fem sätt som EntityFlow, Toxics kraftfulla integrationsmotor, förenklar denna process och skapar värde för ditt företag:
2min

Blogg
Därför bör du integrera ditt PIM-system med din e-handelsplattform
När det handlar om onlinehandel är en smidig integration mellan Product Information Management (PIM)-system och e-handelsplattformar avgörande för framgång. Upptäck hur integreringen av PIM-system med din e-handelsplattform kan förbättra datakonsistens, effektivisera hanteringen av produktinformation och skapa en förbättrad kundupplevelse, samtidigt som den sparar tid och minskar kostnader för din verksamhet.
3min

Om Oss
7 snabba med Alice, webbutvecklare på Toxic
Med ett kreativt sinne och en outtömlig nyfikenhet på kodning i allmänhet och tillgänglighetsanpassning i synnerhet har Alice inte bara utvecklat förmågan att lösa problem, utan också blivit en fena på att inspirera och utveckla både sig själv och andra inom området. Hennes hängivenhet till tillgänglighetsanpassning genomsyrar allt hon tar sig för. På fritiden finner hon glädje i kreativa uttryck som att rita, skriva eller delta i quizkvällar med vänner.
4min

Blogg
Boosta din e-handelsförsäljning med digital marknadsföring
Upptäck de bästa metoderna för att boosta din e-handelsförsäljning med digital marknadsföring! Från sökmotorannonsering till målgruppsanpassade SoMe-annonser och retargeting-kampanjer. Här får du tipsen du behöver för att locka rätt kunder och öka din konvertering.
2min

Blogg
Umbraco vs Sitevision – välj rätt plattform för ditt intranät
Många organisationer ställs inför den avgörande utmaningen att välja rätt plattform till sitt intranät. I en värld full av alternativ är det en komplex uppgift att hitta den perfekta lösningen som passar ditt företags unika behov och budget. I detta blogginlägget utforskar vi två alternativ - Umbraco och Sitevision.
3min