Toxics webblösning tar Hilfa till den internationella marknaden

Vi har tagit fram en ny webblösning byggd på Litium som ger Hilfa möjlighet att expandera internationellt. Filtrering, produktsök och köp direkt på webben är några av de saker som den nya sajten erbjuder.

Skrevs den 15 september 2021

För två och ett halvt år sedan flyttade LB-plast sin verksamhet till Hillerstorp. Förfrågningarna från den internationella marknaden ökade. Men det fanns ett par problem. Namnet LB-plast är inte särskilt gångbart utomlands och i Hillerstorp finns ett stort företag som heter Elbe – som inte är helt olikt LB, när man säger det högt. Förväxlingen och begränsningen att expandera till en större marknad avgjorde saken. Det var dags för ett namnbyte.

– Det nya namnet, Hilfa, är ett varunamn, något som kan kopplas samman med vårt stora standardsortiment som vi erbjuder. Det är ett varumärke som kan växa sig starkt på den internationella marknaden, säger Per-Johan Hildingsson, VD på Hilfa.

I samband med namnbytet planerades även lansering av en ny webblösning som skulle möjliggöra en helt ny kundupplevelse i form av produktsök, filtrering och köp direkt på sajten.

– Hilfas moderbolag Sweed-Wheel bytte för några år sedan till en ny webb byggd på Litium, som de varit väldigt nöjda med så det visste vi redan från början att vi ville bygga vår webb i också. Vi gjorde en noga research för att hitta en partner att samarbeta med och landade i att Toxic var det bästa alternativet, berättar Per-Johan.

Gott samarbete genererar lyckat resultat

Projekt ”ny webb” började egentligen för tre år sedan så när Hilfa kom till Toxic fanns redan en tydlig målbild uppskissad, vilket gav goda förutsättningar för ett lyckat projekt redan från start. Design och funktionalitet specificerades och ett stort projektmöte blev startskottet för projektet.

– Under hela projektets gång har vi haft veckovisa avstämningar som har varit avgörande för projektets framgång. Att få löpande uppdateringar har möjliggjort ett högt tempo med få missar längs vägen. Alla inblandande, inte minst projektledare, har gjort ett strålande jobb och det har varit tydligt från start till slut vad som är klart och vad som är nästa steg. Vi har känt oss involverade hela vägen, vilket vi är väldigt glada för, säger Per-Johan.

Den nya webben erbjuder besökaren möjlighet att söka och filtrera på en specifik produkt eller produktegenskap, något som saknades helt på den förra sajten. Om några veckor är det redan dags för nästa steg, som innebär en köpfunktion direkt på sajten samt kundinloggning där kunderna kan hålla koll på tidigare köp och få full support från sök till köp.

– Det här är jätte, jättestort för oss. Vi har ett helt annat förtroende internationellt med den nya hemsidan. Det finns en förväntan från marknaden att vi ska kunna visa upp, informera och sälja våra produkter direkt från vår sajt – och nu kan vi det. Det ska bli roligt att se vart den här resan tar oss, avslutar Per-Johan.

Oscar Salomonsson, affärsutvecklare, om projektet:

Det är väldigt roligt att vi nu har lanserat den andra webben i samma Litium-lösning för Swede-Wheel-gruppen. Lösningen innebär en koncerngemensam webb & PIM-plattform som tillhandahåller två olika sortiment och två affärsystemsintegrationer, varav en mot Jeeves och den andra mot Monitor.

Kontakt

Hör gärna av dig till Oscar om du har frågor och funderingar om Litium och lösningar som underlättar din verksamhet.  

Bloggtips: Välj rätt plattform för din e-handelslösning