Hoppa till innehållet
Bildbank 62

SEO-checklista vid lansering eller migrering av ny hemsida

Vad behöver man egentligen tänka på för att inte tappa SEO-värde vid lansering av en ny hemsida?

Har du idag en etablerad webbplats och står inför en större uppgradering? Kanske ett byte av CMS med tillhörande förändring av hela webbplatsstruktren? Då är sannolikheten stor att din webbplats tappar placeringar på Google om det inte görs åtgärder för att inte förlora befintligt upparbetat SEO-värde.

Syftet med denna artikel är att du ska få en checklista för att minimera obehagliga överaskningar när övergången sker till den nya webbplatsen.

Att tänka på före lansering 

1. Blockera staging-servern för sökmotorer.

Om den nya webbplatsen ligger olanserad på en staging-server så se till att denna INTE under några omständigheter kan bli indexerad i Google och andra sökmotorer med hjälp av robots.txt eller serverinställning som blockerar sökbottar.

Detta görs enkelt genom att i robots.txt lägga in:

User-agent: *

Disallow: /

2. Matcha gamla URL:er mot motsvarande nya URL:er på den nya sajten.

Ta reda på hur den nya strukturen kommer att se ut i förväg så att en fullständig matchning finnas redo. Det är lämpligt att du exempelvis gör en lista i Excel med gamla URL:er i ena kolumnen och nya URL:er i den andra brevid så att det går lätt att importera sedan.

Det går att använda verktyg som exempelvis Screaming Frog SEO Spider eller SEMRush för att få ut en komplett URL-lista om ni inte redan har en tillgänglig sitemap.

RegEx är din vän när det gäller att fånga upp URL:er. Om du exempelvis byter kategorinamn på den nya webben, men behåller strukturen för produktsidorna.

I dessa fall kan du lägga in följande:

^sv/gammalproduktkatalog/(.*) till /sv/nyproduktkatalog/$1

Om du nu går in på den gamla URL:en /sv/gammalproduktkatalog/produkt1 så kommer du att hamna på /sv/nyproduktkatalog/produkt1 som nu är produktens nya URL. Detta är till stor hjälp om man effektivt vill lägga in redirects som pekar mot den nya katalogstrukturen. Detta förutsätter dock att 301-verktyget har RegEx-funktionalitet.

3. Lägg upp en anpassad 404-sida

Se till att det finns en 404-sida som inte är standard för webbservern eftersom dessa brukar vara allmänt fula och ohjälpsamma. Oavsett hur mycket man förbereder inför en migrering/lansering så finns det alltid något som kan gå fel. Därför är det viktigt att ha en 404-sida som länkar ut till åtminstone startsidan så att besökare som hamnar där får någonstans att ta vägen tills problem(en) är lösta.

4. Kontrollera taggar för SEO

Glöm inte att kontrollera att främst title-taggen och meta description finns med på de nya sidorna. Kontrollera även andra taggar såsom alt-taggar, h1:or, schema.org-taggning etc.

Glöm inte att kontrollera och uppdatera canonical-taggar så att inte dessa pekar mot gamla sidor som inte finns kvar.

5. Se till att webbplatsen finns inlagd i Google Search Console

Google Search Console är utan tvekan en av dina bästa vänner när det gäller att upptäcka fel vid både större och mindre förändringar på webbplatsen. Håll extra koll på antalet indexerade sidor och genomsökningsfel och sortera dessa efter datum så att ni kan se vilka problem som är kopplade till migreringen och vilka som funnits sedan tidigare.

6. Ta ut en komplett lista över befintliga länkar från Majestic SEO, Ahrefs eller annat länkverktyg.

Inför migreringar av webbplatser är det viktigt att ha full koll på externa länkar. Oftast ska dessa redan vara uppfångade med hjälp av redirects för den befintliga webben, men det kan finnas länkar från tidigare migreringar som eventuellt har missats. Det kan alltså vara ett bra tillfälle att fånga upp dessa när ändå hela webbplatsen ses över.

Att tänka på efter lansering

  1. Glöm inte att direkt ändra i robots.txt eller i serverinställningar så att sidorna inte blockeras efter lansering om ni använt er av en staging-server! Detta glöms ofta bort!
  2. Ni kan använda Screaming Frog SEO Spider efter migrering för att kontrollera att det inte finns några interna 404 eller andra fel (exempelvis sidor som triggar 500-errors).
  3. Kontrollera webbplatsens hastighet efter lansering med hjälp av Google Pagespeed Insights, Pingdom Tools och GTMetrix för att upptäcka eventuella flaskhalsar.
  4. Kontrollera webbplatsen i Google Search Console. Tänk på att Google Search Console är fördröjt. Ha därför som rutin att bevaka i minst 7 dagar efter migreringen/lansering för att vara hyfsat säker på att alla fel kopplade till lanseringen har upptäckts.

Andra viktiga punkter att tänka på

1. Kör ni annonser på Google Ads?

Tänk på att gclid inte följer med om annonserna länkar till URL:er som gör 301-redirects (eller 302). Detta innebär att spårningen i Google Ads kommer att sluta fungera för exempelvis konverteringar och andra uppsatta mål. I Google Analytics kommer man heller inte att kunna se någon trafik från Google / CPC eftersom den kommer att ligga under Google / Organisk. Därför är det viktigt att alltid byta till rätt URL i annonserna. Om ni använder Google Shopping så se till att produktkatalogen återspeglar de nya URL:erna!

2. Glöm inte bort att lägga in spårningsscript på den nya hemsidan

Lägg in Google Tag Manager, Google Analytics och andra spårningsscript för exempelvis remarketing och e-handelspårning i kassan så att detta fungerar vid lansering. Glöm inte att testa!

3. Kontrollera Google Analytics och/eller Google Tag Manager

Har ni uppsatta mål i Google Analytics som triggas av URL:er? Se till att uppdatera dessa om de har ändrats! Om ni byter från HTTP till HTTPS så se till att ändra detta i inställningarna. Kontrollera Google Tag Manager. Har ni satt upp triggers baserade på URL:er? Se till att dessa uppdateras vid migreringen om de har ändrats.

Om du följer ovanstående checklista bör lanseringen av din nya hemsida bli relativt smärtfri.

Läs mer om vårt erbjudande inom SEO. 👈

Läs mer

Se alla våra nyheter

5 Saker Du Måste Veta Om Seo Hero

Blogg

5 saker du måste veta om SEO

Har du svårt att greppa vad SEO egentligen innebär och hur du ska lyckas uppnå önskat resultat? Det är du inte ensam om. I det här blogginlägget reder vi ut begrepp inom sökmotoroptimering och ger dig en överblick över de viktigaste delarna.

Dsc 1981 2

Blogg

Öka synligheten på Instagram med SEO

SEO-anpassa din Instagram profil för att öka synligheten, på samma sätt som du anpassar innehåll på din hemsida.

IMG 3667

Blogg

Den digitala kundtjänsten

Vi förklarar hur chatbottar fungerar som ett hjälpmedel i den digitala kundtjänsten.

Hem 1250X1000 Ab00003163 1024X819

Nyhet

Weland Solutions hyr utvecklingsteam från Toxic – får en extern utvecklingsavdelning med bredd, trygghet och driv

För att få fart på utvecklingen av sin portal, Weland HUB, valde Weland Solutions att hyra ett utvecklingsteam från Toxic. Med ett sammansvetsat team bestående av utvecklare, projektledare och affärsutvecklare får de nu både bredd, struktur och långsiktighet.

Dce243 B14589af51984e34ab50c251f0bdfa43~Mv2

Nyhet

Nordeka väljer Toxic som tillväxtpartner – inleder samarbete med revenue sharing-upplägg

Nordeka är ett nystartat svenskt skovarumärke med höga ambitioner och en tydlig vision: att förändra hur vi ser på fötter, skor och naturlig rörelse. Med starkt ambassadörskap från medgrundaren Isak Nyqvist har de snabbt gjort avtryck. Nu tar de nästa steg tillsammans med oss på Toxic.

DSC01233

Nyhet

Vi är den enda svenska byrån som är nominerade till Umbraco Awards fyra år i rad!

För fjärde året i rad är vi på Toxic nominerade till Umbraco Awards och vi är den enda svenska byrån med den bedriften. Denna gång i kategorin “Best Cloud Solution” med webblösningen för NordGen – ett projekt där fokus legat på redaktionell frihet, effektivt arbetsflöde och långsiktig hållbarhet.

DSC00964

Nyhet

Toxic befäster sin närvaro i Göteborg med större lokaler

I samband med vår fortsatta tillväxt har Toxic nu flyttat in i större lokaler i Göteborg. Lokalerna är belägna högst upp på Mässans Gata 8, på våning 8 ovanför Svenska Mässan, mitt emellan Scandinavium och Gothia Towers.

Dardan Selmani Redigerad 1

Nyhet

Så driver vi framgång med digital marknadsföring – med våra kunder i fokus

På Toxic hjälper vi företag att nå sina mål med datadrivna strategier och kreativa lösningar inom digital marknadsföring. Med ett engagerat team strävar vi efter att skapa betydande värde – oavsett bransch eller utmaning.

Länsförsäkringar Fastighetsförmedling

Nyhet

Tekniska fördelar och samarbetet bakom Länsförsäkringar Fastighetsförmedlings digitala plattform

Vi är stolta över vårt nära samarbete med Länsförsäkringar Fastighetsförmedling. Tillsammans har vi skapat en modern och användarvänlig webbplats i Umbraco som tydligt presenterar objektinformation och förenklar både köp- och säljprocessen. Här får du en inblick i samarbetet och de tekniska lösningarna bakom plattformen. “Målet var att skapa en lösning som verkligen underlättar för Länsförsäkringar Fastighetsförmedling och deras kunder – och det tycker jag att vi har lyckats bra med,” säger Karl Ekberg, systemutvecklare på Toxic.

Toxic Säljpitch 13

Blogg

Att byta från Optimizely till Umbraco – därför väljer fler företag att ta steget

Funderar ni på om ert nuvarande CMS är värt kostnaden? Ni är inte ensamma. Allt fler företag ser över om de verkligen använder all funktionalitet de betalar för och väljer att byta från licensbaserade plattformar som Optimizely till open source-alternativ som Umbraco. Kalle Ekstrand, grundare på Toxic och försäljningschef, berättar varför det steget ofta blir ett lyft för både teamet och affären.

IMG 6658 (1)

Blogg

Så bygger du en lönsam B2B-affär digitalt – insikter från Nordic Digital Commerce 2025

B2B-e-handel är inte längre en fråga "om" utan "hur". I Litiums rapport Nordic Digital Commerce in B2B 2025 framkommer det tydligt att digitala kanaler inte bara är ett sätt att effektivisera interna processer, utan framför allt ett sätt att förbättra kundrelationer och skapa tillväxt. Här delar Oscar Salomonsson, affärsområdesansvarig E-handel på Toxic, med sig av konkreta råd för att skapa en lönsam digital B2B-affär 2025.

Toxic GBG Bildbank 240424 LOW 15

Blogg

Hur presterade svensk e-handel 2024 – och vad väntar runt hörnet?

E-barometern 2024 från PostNord visar att svensk e-handel har vänt uppåt. Efter två års nedgång ökade omsättningen med 5 % till 140 miljarder kronor. Rapporten bjuder på mer än siffror – den pekar ut trender som formar framtidens e-handel. I det här blogginlägget lyfter vi några av årets viktigaste insikter och en glimt av vad som väntar.

IMG 6248

Blogg

Umbraco kammar hem fem vinster i CMS Critic Awards 2024!

Fem vinster i CMS Critic Awards. Vad säger det om Umbraco – och om marknaden för CMS i stort? Vi pratade med Daniel Andersson, Tech Lead på Toxic, för att få hans syn på varför Umbraco fortsätter att dominera och vad det betyder för företag som letar efter rätt plattform.

IMG 5801 2

Blogg

Utan våra kunder är vi inget – relationen är vårt bränsle.

Starka kundrelationer kräver mer än bra service – de bygger på förtroende, proaktivitet och värde. Jessica, Customer Success Manager på Toxic, delar här sina fem nyckelfaktorer för att skapa långsiktiga kundrelationer.

2021 Kläppen Ski Resort Kids 007

Nyhet

Kläppen Ski Resort väljer Toxic för att bygga ny webbplats i Umbraco Cloud

Kläppen Ski Resort satsar på en ny, modern webbplats i Umbraco Cloud för att skapa en mer anpassningsbar digital upplevelse. Webbplatsen ska ge besökarna rätt information i rätt tid, spegla anläggningens utbud och säsongsskiftningar, samt integreras med bokningssystemet för en smidig och sammanhängande kundresa – oavsett om gästen redan är på plats i Kläppen eller planerar sitt besök.

3D3A6466 1

Nyhet

Vårt team har vuxit – träffa våra sex nya medarbetare!

Vi är så glada att få välkomna sex nya medarbetare till Toxic! Möt Peter, Emma B, Josef, Petter, Linus och Emma R – ett härligt gäng som tillsammans stärker vårt team med värdefull kompetens och driv.

Toxic Bildbank 240418 9

Blogg

Få ut mer av din SEO – enkla justeringar för bättre synlighet

Vill du att fler ska hitta din webbplats? Här är några praktiska SEO-tips som du kan börja med redan idag för att öka din synlighet och ge din digitala närvaro en skjuts.

DSCF5856 Imperial 810 LGB

Nyhet

Toxic inleder nytt samarbete med KABE

Vi har inlett ett spännande samarbete med KABE, en av Sveriges främsta tillverkare av husvagnar och husbilar. Som en del av samarbetet utvecklar vi en ny webbplats i Umbraco – en plattform som ska spegla KABEs premiumkänsla och samtidigt göra det enklare för både besökare och redaktörer att navigera och hantera innehåll.

IMG 3725

Blogg

Effektiv annonsering med Google Ads: Tips för ökad synlighet och försäljning

Digital annonsering förändras snabbt och för att ligga steget före krävs en strategi som kombinerar data, kreativitet och kontinuerlig optimering. Här delar vi med oss av viktiga insikter och strategier för att maximera effekten av din Google Ads-annonsering, som gör att du får ut mesta möjliga av din budget.

IMG 3643

Blogg

Skapa en kraftfull e-handelslösning med Umbraco Storefront och Norce e-handelsplattform

I en tid där e-handeln utvecklas snabbt är det avgörande att ha en flexibel, skalbar och användarvänlig plattform. För företag som hanterar stora produktkataloger och komplexa produktvariationer är kombinationen av Umbraco Storefront och Norces e-handelsmotor en vinnande lösning.

Mockup

Nyhet

Vi är live med webb för AmpSociety – en del av ChargeNode Group

ChargeNode Group tar ett nytt spännande steg framåt med lanseringen av AmpSociety – ett nytt bolag och varumärke med fokus på framtidens laddlösningar för elbilar. AmpSociety är en del av ChargeNode Group och lanserar det nya laddsystemet Amp5. Tillsammans med oss på Toxic har de nu lanserat en helt ny produkt- och varumärkeswebb, byggd på Litium, som lägger grunden för fortsatt framgång.