Hoppa till innehållet
IMG 0292

Toxic agerar för en jämlik techbransch – tillsätter Jämlikhetsansvarig

Toxic agerar för en jämlik techbransch och utser en Jämlikhetsansvarig.

Att känna sig inkluderad på sin arbetsplats bör vara en självklarhet. Men så ser fallet inte ut idag. Techbolaget Toxic tar grepp om frågan och utser en Jämlikhetsansvarig som tillsammans med ledningsgrupp och medarbetare jobbar strategiskt och operativt med frågan.

Ida Boman jobbar som Social Media Specialist på den digitala byrån Toxic och är den person som driver mångfald- och jämlikhetsarbetet på bolaget. Initiativet är dels sprunget ur passion dels en övertygelse om att techbranschen behöver ta större ansvar. Ida presenterade en strategi som ledningen köpte rakt av. Strategin består av tre steg som innefattar att titta inåt, framåt och tänka next level.

 

Att år ut och år in fortsätta läsa dystra rapporter om techbranschens misslyckande att vara mångfaldsrika, jämställda och inkluderande är uttröttande. Jag kan inte bara titta på utan måste agera och det bästa sättet är att börja hos oss själva, säger Ida Boman, Jämlikhetsansvarig på Toxic.

 

*Forskning från flertalet studier visar att företag med en inkluderande företagskultur, som lyckas med sitt mångfaldsarbete når längre än sina konkurrenter. Vidare visar flera studier att företag med större mångfald i ledningen har en högre vinst än genomsnittet och företag med hög etnisk mångfald och balans mellan könen i ledningsgrupper har ännu större sannolikhet att nå vinst än genomsnittet.

 

– Att alla medarbetare ska känna sig inkluderade bör vara argument nog att jobba med inkluderingsfrågor på moderna bolag i dag. Men när statistik talar för att mångfald och inkludering främjar innovation och bättre lönsamhet finns det inte längre några ursäkter till att inte göra det, fortsätter Ida Boman, Jämlikhetsansvarig på Toxic.

 

Toxic anser att techbolag har ett stort ansvar att ligga i framkant när det gäller jämlikhet. Detta eftersom teknik är en central del av vårt samhälle som når ut och påverkar många människor.

 

Om vi strävar efter att de digitala lösningar och den kommunikation vi levererar är mångfaldsrik, till exempel genom att testa mot en mångfaldsrik grupp och anpassa bildspråk och text för ökad representation, är vi med och skapar långsiktig förändring. Vi som techbolag har stora möjligheter att påverka både allmänheten, våra kunder och våra kunders kunder, säger Ida Boman, Jämlikhetsansvarig på Toxic.

 

Bakgrundsinformation, statistik och den strategi som Toxic jobbar utefter finns sammanställd i en rapport som vem som helst är välkommen att ta del av.

 

*Forskning är hämtad från OpenLab. 

 

Så här säger Daniel Eriksson VD på Toxic, om initiativet:

– Att jobba med jämlikhet är en självklarhet för oss och har varit under många år men jag är extra glad att vi nu har en medarbetare som jobbar än mer dedikerat med frågan. Vi vill vara hundraprocentiga när det kommer till jämlikhet och jag är den första att skriva under på initiativet. Jag hoppas att fler företag tar sitt ansvar och hakar på!

 

Lästips:
Digitala superstjärnor utses till Superföretag för andra året i rad
Toxic går starka ur pandemin – har dubblerat personalstyrkan