Toxics e-handelsexpert summerar och reflekterar kring E-barometern 2022
Nyhet
1 min
PostNord och HUI Research årliga e-handelsrapport släpptes i förra veckan och för första gången sedan 2006 visar e-barometern en negativ helårsutveckling av e-handelns omsättning. Oscar Salomonsson, affärsområdesansvarig för e-handel på Toxic summerar och reflekterar kring årets rapport och ger några värdefulla tips till dig som känner osäkerhetens vindar blåsa omkring dig.
E-barometern visar att e-handeln minskat med 7 procent medan den totala detaljhandeln ökat med 3,8%. Inflation, minskad köpkraft och förändrat köpbeteende hos konsumenterna kan vara några förklaringar till förändringen.
- Det kan sannolikt förklaras med att den ökade inflationen resulterat i minskad köpkraft som i sin tur bidragit till svängningar i köpbeteenden hos konsumenterna. Det gäller framför allt dyrare varor, som många har försökt hitta billigare, vilket i sin tur gett positivt resultat för försäljningen på begagnatmarknaden. Vi ser också att allt fler väljer att göra sina köp direkt från tillverkaren, speciellt inom mode, möbler och heminredning, säger Oscar Salomonsson, e-handelsexpert på Toxic.
Många drar i handbromsen på grund av de rådande omständigheterna i omvärlden men det är viktigt att inte glömma bort att göra en långsiktig planering för att komma ut starkare på andra sidan.
- Öka dina marginaler, satsa på kundupplevelsen och se till att äga din egna data är tre tips som jag tror är viktiga att ha med i den långsiktiga planen om du är e-handlare. Idag är konsumenten mer benägen att göra dyrare köp via mobilen så jag skulle också rekommendera e-handlare att fokusera på Social shopping och mobilanpassning av e-handeln, säger Oscar Salomonsson, e-handelsexpert på Toxic.
Behöver du hjälp med digitala lösningar?
Klicka här
Läs mer
Boosta din e-handelsförsäljning med digital marknadsföring
Upptäck de bästa metoderna för att boosta din e-handelsförsäljning med digital marknadsföring! Från sökmotorannonsering till målgruppsanpassade SoMe-annonser och retargeting-kampanjer. Här får du tipsen du behöver för att locka rätt kunder och öka din konvertering.
2min
Umbraco vs Sitevision – välj rätt plattform för ditt intranät
Många organisationer ställs inför den avgörande utmaningen att välja rätt plattform till sitt intranät. I en värld full av alternativ är det en komplex uppgift att hitta den perfekta lösningen som passar ditt företags unika behov och budget. I detta blogginlägget utforskar vi två alternativ - Umbraco och Sitevision.
3min
Därför behöver du tillgänglighetsanpassa din webb
Från sänkta trottoarkanter till digital tillgänglighet – häng med i den nya tillgänglighetsvågen (och lagen) som hjälper er anpassa digitala tjänster så att alla kan ta del av informationen. Vi har genom tiderna sett hur små förändringar skapar stora möjligheter. Från att sänka trottoarkanterna för att underlätta för personer med nedsatt mobilitet, till att nu fokusera på tillgänglighet online – så att alla inkluderas.
2min
Låt oss skapa magi tillsammans
Skicka ett meddelande så hör vi av oss