Toxics e-handelsexpert summerar och reflekterar kring E-barometern 2022
Nyhet
1 min
PostNord och HUI Research årliga e-handelsrapport släpptes i förra veckan och för första gången sedan 2006 visar e-barometern en negativ helårsutveckling av e-handelns omsättning. Oscar Salomonsson, affärsområdesansvarig för e-handel på Toxic summerar och reflekterar kring årets rapport och ger några värdefulla tips till dig som känner osäkerhetens vindar blåsa omkring dig.
E-barometern visar att e-handeln minskat med 7 procent medan den totala detaljhandeln ökat med 3,8%. Inflation, minskad köpkraft och förändrat köpbeteende hos konsumenterna kan vara några förklaringar till förändringen.
- Det kan sannolikt förklaras med att den ökade inflationen resulterat i minskad köpkraft som i sin tur bidragit till svängningar i köpbeteenden hos konsumenterna. Det gäller framför allt dyrare varor, som många har försökt hitta billigare, vilket i sin tur gett positivt resultat för försäljningen på begagnatmarknaden. Vi ser också att allt fler väljer att göra sina köp direkt från tillverkaren, speciellt inom mode, möbler och heminredning, säger Oscar Salomonsson, e-handelsexpert på Toxic.
Många drar i handbromsen på grund av de rådande omständigheterna i omvärlden men det är viktigt att inte glömma bort att göra en långsiktig planering för att komma ut starkare på andra sidan.
- Öka dina marginaler, satsa på kundupplevelsen och se till att äga din egna data är tre tips som jag tror är viktiga att ha med i den långsiktiga planen om du är e-handlare. Idag är konsumenten mer benägen att göra dyrare köp via mobilen så jag skulle också rekommendera e-handlare att fokusera på Social shopping och mobilanpassning av e-handeln, säger Oscar Salomonsson, e-handelsexpert på Toxic.
Behöver du hjälp med digitala lösningar?
Klicka här
Läs mer
Vad är skillnaden mellan headless- och monolitiska e-handelsplattformar?
Headless plattformar och monolitiska plattformar representerar två olika tillvägagångssätt inom e-handel och de skiljer sig avsevärt åt när det gäller arkitektur och funktionalitet. Nedan följer en utförlig text som belyser skillnaderna mellan dessa två typer av plattformar inom e-handel.
Leadsgenerering via Social Ads: En steg för steg- guide
Genom att utnyttja kraften i sociala medier-annonsering kan du inte bara bygga upp en stabil kundbas utan också maximera försäljningspotentialen. Denna guide är din nyckel till att bemästra konsten att använda sociala annonser på ett effektivt sätt, fylld med insikter och tekniker för att locka, engagera och konvertera din målgrupp till lojala kunder.
7 snabba med Simon, webbutvecklare
Möt Simon, jönköpingsbon som blev dalmas, som blev jönköpingsbo, som blev dalmas, som blev jönköpingsbo…igen. Simon har en förkärlek till snowboarding, sport och framför allt hockey och Leksand. Sist – men inte oviktigast är att han är en fena på webbutveckling och en högt uppskattad kollega bland både kunder och medarbetare.
3min
Låt oss skapa magi tillsammans
Skicka ett meddelande så hör vi av oss