Hoppa till innehållet
IMG 3672

Sökordsanalys – Hur går den till?

Sökordsanalysen låter dig hitta sökord som tillfredsställer dina besökare och ökar din försäljning.

Inom sökmotoroptimering (och sökannonsering) är sökordsanalysen ett av de första stegen som genomförs innan något annat arbete kan påbörjas. Att välja rätt sökord kommer påverka hur enkelt det blir för en specifik sida att ta sig upp på Google samt om det kommer leda till någon trafik/konverteringar. Därför är det viktigt att förstå principen för hur sökord bör väljas.

Breda sökord

Ett av de största misstagen som många gör är att välja sökord som är för breda. Vi brukar säga att breda sökord kräver bred tillfredsställelse.

Att exempelvis optimera för sökordet ”sökmotoroptimering” kräver innehåll som tillfredsställer väldigt många olika behov. Det kan exempelvis handla om nyheter, verktyg eller en tjänst. Eftersom sökningen inte är specifik måste man vara garderad med blandat innehåll på området. Det betyder också att man inte kan skippa att täcka en viss del eftersom det då kommer leda till ökad bounce-rate från de besökare som inte blev tillfredställda på grund av att de inte hittade någon intressant information om just den del som saknades, vilket i detta fall gör att sidan sjunker på sökordet ”sökmotoroptimering”.

Givetvis är det svårt att tillfredsställa alla, men om en satsning görs mot ett brett sökord måste det vara utgångspunkten. Om en sökning just nu görs på ordet sökmotoroptimering så återfinns två bloggar i toppen och det beror helt enkelt på att de innehåller information som överlag tillfredsställer mer jämfört med SEO-företagens tjänstesidor, som man hittar längre ner och som överlag har liknande innehåll (vissa har dock ansträngt sig för att utöka med mer kompletterande information/verktyg).

Sökordsanalys för e-handel

Som företagare eller e-handlare bör du följa samma princip för att se till att dina kategorisidor/tjänstesidor är optimerade för rätt sökord så de verkligen tillfredsställer majoriteten av dina besökare.

Ett tydligt exempel kan vara en e-handelsbutik som säljer olika typer av dammsugare och vill optimera en av sina kategorier för ”biltillbehör” (för att ordet har många sökningar och känns relativt logiskt tillsammans med övriga kategorinamn) och som enbart innehåller dammsugare för bilen. Sannolikheten för denna kategorisida att ta sig upp på sökordet ”biltillbehör” är nästintill obefintlig eftersom produkterna endast täcker ett litet behov för sökningen ”biltillbehör”. Ett bättre alternativ är att kalla kategorin för ”bildammsugare” eftersom det då kommer tillfredsställa nästan alla besökare vilket också kommer leda till mer försäljning och förbättrade positioner i Google.

Långa sökfraser

De besökare som kommer från så kallade long tail-sökningar eller långa sökfraser konverterar lättast eftersom de är mycket specifika och görs av personer som vet vad de vill ha. En sökning på ”spännband 10m brottstyrka 10 ton” kommer ha högre konverteringsgrad än exempelvis ”spännband” eller ”spännband 10m”. Det bästa sättet att arbeta med sina långa sökfraser är att lägga till tekniska detaljer som är viktiga vid produktval.

Ett problem som man ofta ser gällande långa sökfraser är företag som hittar på egna produktnamn istället för att kalla en produkt för vad den ”faktiskt” är. Självklart kan ett eget produktnamn ge trafik som konverterar bättre, men det är en avvägningsfråga beroende på hur populärt det är som sökord. Som exempel kan vi ta ”spännband Rollo” som är en mycket sämre sökfras att optimera för än ”spännband 20mm 1 ton” eftersom den tekniska specifikationen oftast får fler sökningar men också talar om mer för besökaren om produkten.

Verktyg för sökordsanalys

Det finns många verktyg att använda för att hitta lämpliga sökord, men innan du plockar fram några bör du skapa en egen lista baserad på de kategorier/produkter som finns på hemsidan och vad du tror potentiella kunder kommer söka på. Därefter bör dessa testas i Google Adwords keyword planner för att se om de får några sökningar (du kan även få förslag på nya sökord).

Du kan också ”spionera” på dina konkurrenter för att se vilka sökord de använder. Seolytics är ett verktyg som låter dig se positioner och sökord för dina konkurrenter.

Om du annonserar med Google Adwords kan du hämta sökord direkt från dina kampanjer för att använda på hemsidan genom att ta ut en lista från dimensioner>söktermer. Ännu smartare är att se vilka av dessa som leder till konverteringar i Google Analytics om du har satt igång konverteringsspårning för e-handel.

För att få en uppfattning om hur svåra sökorden är att ta sig upp på kan du använda Market Samurai som visar domänstatistik gällande inlänkar och innehåll för sidorna på topp 10.

Kontakta gärna oss om du vill ha hjälp med sökordsanalys och sökmotoroptimering.

Läs mer om hur vi jobbar med SEO här.

Läs mer om hur vi jobbar med digital marknadsföring här

Läs mer

Se alla våra nyheter

5 Saker Du Måste Veta Om Seo Hero

Blogg

5 saker du måste veta om SEO

Har du svårt att greppa vad SEO egentligen innebär och hur du ska lyckas uppnå önskat resultat? Det är du inte ensam om. I det här blogginlägget reder vi ut begrepp inom sökmotoroptimering och ger dig en överblick över de viktigaste delarna.

Bildbank 50

Blogg

Vad är SEO?

Vi förklarar varför SEO är nödvändigt för att lyckas på webben.

Dsc 1981 2

Blogg

Öka synligheten på Instagram med SEO

SEO-anpassa din Instagram profil för att öka synligheten, på samma sätt som du anpassar innehåll på din hemsida.

Mockup

Nyhet

Vi är live med webb för AmpSociety – en del av ChargeNode Group

ChargeNode Group tar ett nytt spännande steg framåt med lanseringen av AmpSociety – ett nytt bolag och varumärke med fokus på framtidens laddlösningar för elbilar. AmpSociety är en del av ChargeNode Group och lanserar det nya laddsystemet Amp5. Tillsammans med oss på Toxic har de nu lanserat en helt ny produkt- och varumärkeswebb, byggd på Litium, som lägger grunden för fortsatt framgång.

Emeliek 3X2

Om Oss

7 snabba med Emelie, affärsutvecklare på Toxic

Möt Emelie, affärsutvecklare på Toxic. När hon inte är upptagen med att skapa affärsmöjligheter och bygga relationer med kunder tillbringar hon dagarna med sina tre barn, njuter av lugna stunder i trädgården eller letar efter unika fynd på loppis. På jobbet navigerar hon smidigt mellan möten med kunder och interna diskussioner, alltid redo att skapa skräddarsydda lösningar och utveckla starka, långsiktiga relationer.

3D3A5091

Nyhet

Toxic tar nästa steg för ökad kundnöjdhet – stärker organisationen med Customer Success Manager

Den digitala byrån Toxic tillsätter Jessica Holmberg Ludvigsson som Customer Success Manager för att stärka kundupplevelsen och bygga långsiktiga relationer. Jessica kommer ansvara för att skapa en närmare dialog med kunderna och se till att deras feedback blir en central del av företagets utveckling.

3D3A51591

Blogg

Spårbarhet och digitala produktpass – Ekodesignförordningens påverkan på små och medelstora företag

Digitala produktpass (DPP) är på väg att bli en ny standard inom EU, med målet att förbättra hållbarheten hos produkter och öka transparensen i värdekedjan. För små och medelstora företag innebär detta både utmaningar och möjligheter. Här går vi igenom vad digitala produktpass innebär, hur de påverkar företag och hur lösningar som PIM-system kan underlätta omställningen.

Toxic GBG Bildbank 240424 LOW 55

Blogg

Umbraco jämfört med andra CMS – G2-rapporten visar vad användarna säger

Att välja rätt CMS är ett viktigt beslut och att höra vad verkliga användare tycker kan göra valet enklare. G2, en ledande recensionsplattform för mjukvara, har samlat in över 750 recensioner av Umbraco och jämfört det med fem andra populära CMS. I den här rapporten får du insikter i vad som gör Umbraco till ett populärt val.

Astern 1

Nyhet

Pulsen Group väljer Toxic som en av sina digitala partners

Pulsen Group, en familjeägd bolagskoncern där flera av bolagen arbetar inom IT, har ingått ett samarbetsavtal med oss på Toxic för att ta två av sina webbplatser till nästa nivå.

Toxic GBG Bildbank 240424 LOW 53

Blogg

Effektiv mediehantering - få din webbplats att prestera på topp

Har du funderat på hur felaktig filhantering kan påverka både prestanda och användarupplevelse på din webbplats? Mediehantering innebär många utmaningar – från filstorlek och format till tillgänglighet och lagring. Här har vi samlat våra bästa tips för att göra din webbplats snabbare och mer användarvänlig genom bra mediehantering.

A3 Finn Fem Tillgänglighetsfel (2)

Nyhet

Finn fem tillgänglighetsfel - Vinn en gratis tillgänglighetsanalys av din webbplats

Är er webbplats tillgänglig för alla användare? Nu ger vi på Toxic er chansen att ta reda på det – och samtidigt få möjlighet att vinna en tillgänglighetsanalys, helt gratis!

3D3A5274 2

Nyhet

Vi hälsar fyra nya kollegor välkomna till Toxic

Vi är glada att kunna presentera fyra nya stjärnor till vårt team på Toxic - Karl, Hannah, Kristian och Dennis. Läs vidare för att lära känna dem lite bättre och få en inblick i vad de ser fram emot i sina nya roller.

3D3A4853

Nyhet

Team Accessibility: Experterna bakom tillgängliga och inkluderande digitala lösningar

På Toxic sätter vi tillgänglighet i fokus. Det är inte bara en del av processen, utan en grundpelare i hur vi skapar lösningar som fungerar för alla, oavsett förutsättningar. Toxic ska vara bäst i branschen och leda utvecklingen framåt. Här spelar Team Accessibility, under ledning av Alice och Linnéa, en central roll.

Toxic GBG Bildbank 240424 LOW 3

Blogg

Därför är Umbraco det smarta CMS-valet för ditt företag

Att välja rätt CMS kan kännas överväldigande med den uppsjö av alternativ som finns på marknaden. Därför har vi gjort det enkelt för dig. Vi har samlat 12 punkter som förklarar varför Umbraco är det bästa CMS:et för ditt företag.

3D3A4787

Nyhet

Kom på Sveriges första Umbracokalas

Toxic, i samarbete med Umbraco och Obviuse, arrangerar en heldagskonferens den 23 oktober för att samla utvecklare och umbracofantaster för att utforska och fira allt som Umbraco har att erbjuda. Det blir en dag fylld av inspirerande talare, det senaste inom Umbraco och härlig gemenskap – ett kalas du inte vill missa, och här är din inbjudan!

3D3A4772 (2)

Om Oss

7 snabba med Tobias, utvecklingschef på Toxic

Med ett brinnande intresse för teknik och en passion för ledarskap, leder han medarbetare på Toxic med precision och engagemang. Utanför arbetet är han en mångsysslare som uppskattar träning och matlagning. Lär känna Tobias, utvecklingschef på Toxic.

Toxic GBG Bildbank 240424 LOW 1

Blogg

5 sätt EntityFlow förenklar din systemintegration

Att integrera olika system inom en verksamhet kan vara både tidskrävande och komplext. Här är fem sätt som EntityFlow, Toxics kraftfulla integrationsmotor, förenklar denna process och skapar värde för ditt företag:

Bild AU 1 (Kopia)

Blogg

Därför bör du integrera ditt PIM-system med din e-handelsplattform

När det handlar om onlinehandel är en smidig integration mellan Product Information Management (PIM)-system och e-handelsplattformar avgörande för framgång. Upptäck hur integreringen av PIM-system med din e-handelsplattform kan förbättra datakonsistens, effektivisera hanteringen av produktinformation och skapa en förbättrad kundupplevelse, samtidigt som den sparar tid och minskar kostnader för din verksamhet.

Alice 1

Om Oss

7 snabba med Alice, webbutvecklare på Toxic

Med ett kreativt sinne och en outtömlig nyfikenhet på kodning i allmänhet och tillgänglighetsanpassning i synnerhet har Alice inte bara utvecklat förmågan att lösa problem, utan också blivit en fena på att inspirera och utveckla både sig själv och andra inom området. Hennes hängivenhet till tillgänglighetsanpassning genomsyrar allt hon tar sig för. På fritiden finner hon glädje i kreativa uttryck som att rita, skriva eller delta i quizkvällar med vänner.

IMG 0084

Blogg

Boosta din e-handelsförsäljning med digital marknadsföring

Upptäck de bästa metoderna för att boosta din e-handelsförsäljning med digital marknadsföring! Från sökmotorannonsering till målgruppsanpassade SoMe-annonser och retargeting-kampanjer. Här får du tipsen du behöver för att locka rätt kunder och öka din konvertering.

Toxic Bildbank 240418 50

Blogg

Umbraco vs Sitevision – välj rätt plattform för ditt intranät

Många organisationer ställs inför den avgörande utmaningen att välja rätt plattform till sitt intranät. I en värld full av alternativ är det en komplex uppgift att hitta den perfekta lösningen som passar ditt företags unika behov och budget. I detta blogginlägget utforskar vi två alternativ - Umbraco och Sitevision.

    Toxic Ida Boman 8

    Ida Boman

    Unit Manager, Growth Marketing (Föräldraledig)

    036-860 22 35

    Låt oss skapa magi tillsammans!