Konsten att använda #Hashtags 2022
Blogg
2 min
Vad är hashtags egentligen? Och hur kan man använda hashtags 2022?
Vad är hashtags?
Först och främst måste vi förstå hashtags. Hashtags är sökord och kategorisering av innehåll som idag används primärt i sociala medier för att följa olika ämnen eller kategorier som man är intresserad av. Men olika sociala kanaler har olika funktioner för hashtags.
Så används hashtags i olika kanaler
I textbaserade sociala kanaler används ofta hashtags för att fånga uppmärksamhet. På exempelvis LinkedIn blir hashtags #fetstilta och kan användas för att highlighta vad texten handlar om. En lång text med ett par fetstilta ord sticker ut ur mängden och gör det mer läsvänligt. I alla fall för att fånga intresset rent kommunikativt.
I foto- och filmbaserade sociala kanaler används ofta hashtags för att exponera innehållet mot fler personer än de som följer dig. På exempelvis Instagram finns tre kategorier av hashtags. ”Populäraste”, där inlägg som har högt engagemang hamnar och syns över en längre period. Sedan har vi ”senaste”, där alla inlägg hamnar i kronologisk ordning. Hur länge ditt inlägg syns här beror på hur många det är som använder just den hashtaggen. Den sista kategorin är till för Instagrams videoreels. Här dyker videoreels upp när hashtagen har använts och används för att din video ska nå ut till fler. Samma princip som för ”populäraste” och ”senaste” gäller även här.
Tänk på
Man bör vara smart i hur man använder hashtags. Allt beror på vad syftet är. Ett lokalt företag som bara vill nå ut till lokalbefolkningen behöver inte använda globala hashtags. Därför bör man se över vilka hashtags man använder och undersöka vilka hashtags som fungerar och inte fungerar. Börja med ett fåtal hashtags och byt ut dem med jämna mellanrum. Analysera sedan dina resultat efter varje inlägg. Märker du att vissa inlägg med specifika hashtags presterar bättre än andra är det dessa hashtags du vill använda.
Undvik att ha emojis, tecken eller mellanslag som ”förstör” hashtaggen. Te.x ”#Let’sParty” eller ”#Toxic 25år” där vi har en apostrof och mellanslag som bryter och det blir ingen fullständig hashtag. Se därför till att välja en hashtag som fungerar. Testa och skriv hashtaggen och se om man kan klicka på den.
Tips på hashtagging
- Använd dig av ort, t.ex. #Jönköping #JKPG #Borås #Anderstorp
Var befinner sig din målgrupp? En enkel hashtag för att nå ut i rätt område. - Bransch-hashtags, t. ex #DigitalByrå #Webbutveckling #DigitalMarknadsföring
En hashtag som enkelt beskriver vad din bransch gör. Då når vi ut till målgruppen som är intresserade av #Webbutveckling direkt. - Din egen brandade hashtag, t.ex. #BeyondTalent
En brandad hashtag används för att enklare hitta inlägg som är kopplade till ditt konto. Men kan också ta lite längre tid att ge resultat. - Trendiga hashtags, t.ex. #IceBucketChallenge
Använd trendiga hashtags om du gör något trendigt för att synas inom trenden!
Vill du veta mer om hashtags och digital marknadsföring?
Kontakta oss eller läs vidare om digital marknadsföring.
Vill du öka din synlighet i digitala kanaler?
Vi hjälper dig
Läs mer
Så här kommer du i gång med Growth Marketing
I den här guiden får du veta mer om vad Growth Marketing är och hur tekniken hjälper dig att lyckas med din digitala tillväxt. Guiden riktar sig till dig som vill öka antalet följare, kunder, engagemang, räckvidd eller på annat sätt nå ut till fler. Ladda ner guiden gratis!
1min
5 saker du måste veta om SEO
Har du svårt att greppa vad SEO egentligen innebär och hur du ska lyckas uppnå önskat resultat? Det är du inte ensam om. I det här blogginlägget reder vi ut begrepp inom sökmotoroptimering och ger dig en överblick över de viktigaste delarna.
2min
Vad är digital marknadsföring?
Du har säkert stött på begreppet ”digital marknadsföring” lite här och var. Det är ett begrepp som har blivit vanligare och vanligare i takt med att världen och samhället blivit mer digitalt. Begreppet kan ha olika betydelse och definition beroende på vart du stöter på det.
2min
Låt oss skapa magi tillsammans
Skicka ett meddelande så hör vi av oss