Hoppa till innehållet
IMG 3710

Google Panda & hårdare krav på webbplatsinnehåll

I våras kom den nya innehållsuppdateringen Panda 4.0, som innebar nya krav på webbinnehåll.

Uppdateringen som just nu håller på att rullas ut (sedan 25:e september) är en åtstramning jämfört med Panda 4.0. Den som fastnat i detta filter har orsak att läsa vidare.

Det är ganska enkelt att se om en hemsida har drabbats av en Panda-uppdatering, eftersom raset gäller hela webbplatsen (några få sidor kan fortfarande finnas kvar på gamla positioner, om de har innehåll med hög kvalité). Givetvis kan ett ras i positioner bero på många olika faktorer, men om det sker i samband med en algoritmuppdatering är orsaken ganska tydlig.

Vad ska man göra om man har drabbats?

Att felsöka efter en Panda-uppdatering kan vara ganska svårt eftersom de flesta inte kan avgöra vilket innehåll som är bra/dåligt. Det finns också risk att man av misstag ändrar innehåll som faktiskt är bra, men som dras ner på grund av att hela domänen har fått ett penalty.

En av lösningarna är att balansera ut sitt befintliga innehåll med fler nya sidor som är av högre kvalité (ett nollsummespel). Detta medför att bedömningen av hela webbplatsen ändras så att alla sidor får bra placeringar igen (det som är bra väger över rent procentuellt). Det är dock viktigt att vara medveten om att befintligt innehåll måste förbättras för att minska risken att det drar ner webbplatsen i nästkommande uppdateringar.

De flesta företag kan skydda sig ganska hyfsat mot nya Panda-uppdateringar genom att regelbundet skriva utförliga texter om nyheter som inträffar (försäljningar, event och liknande).

Om man har en webbplats som är relativt inaktiv gällande nytt kvalitétsinnehåll så är det hög tid att börja lägga till mer nu!

För den som vill felsöka sitt befintliga innehåll (sida per sida) finns det möjlighet att gå efter följande checklista:

  1. Innehåller sidan egna bilder eller är de kopierade från andra källor?
  2. Är textinnehållet mycket tunt?
  3. Är texten skriven på ett svepande sätt utan tekniska detaljer och facktermer?
  4. Är flera sidor innehållsmässigt snarlika?
  5. Finns det internt duplicerat innehåll?

Beskrivning av punkterna i detalj

Den första punkten fungerar som direkt kvalitétshöjande. Egna unika bilder ger en innehållsmässig bonus jämfört med kopierade bilder, som inte ger något alls – varken negativt eller positivt. Det är också en fördel att ha flera unika bilder på en produkt jämfört med bara en.

Den andra punkten går att se ur både en kvantitativ och kvalitativ synvinkel. Ibland kan en kort beskrivning vara bra om den lyfter fram detaljer som urskiljer en produkt från en annan som är snarlik, men en längre unik beskrivning är bättre än en kort – speciellt om konkurrenter använder långa beskrivningar.

De tre sista punkterna är de mest avgörande för om en webbplats kan klara sig efter en Panda-uppdatering eller inte.

Den tredje punkten illustrerar det som Google vill ska förekomma först i sökresultaten – expertkunskap. De vet att innehåll kommer att se mycket olika ut beroende på om det skrivs av en expert med lång erfarenhet jämfört mot helt oerfaren person. Skillnaden är oftast att experten har ett ordval av en mer teknisk karaktär (facktermer) samt att vinkeln oftast blir mer unik, eftersom det kommer från personlig erfarenhet. Behovet av att skriva svepande försvinner också när det handlar om något som man kan väldigt bra.

För att undersöka punkt fyra krävs en viss bedömningsförmåga eftersom den kan vara ganska svår att upptäcka problem med. De webbplaster som löper störst risk att drabbas av problem med snarlikt innehåll är de som har flera produkter som beskrivs på nästan samma sätt (liknande eller exakt samma specifikationer). Det är viktigt att varje sida är unik – även innehållsmässigt. Därför måste unika egenskaper eller information lyftas fram i större utsträckning för att skapa distinktion mellan varje sida.

Punkt numer fem går att kontrollera med hjälp av siteliner.com, som scannar av allt innehåll på webbplatsen och markerar de textstycken som förekommer på mer än en sida. En viss grad av internt duplicerat innehåll är OK, men om man ser att det finns längre stycken med samma text så bör det åtgärdas.

Förhoppningsvis kan dessa punkter hjälpa de webbplatsägare som någon gång drabbats av en Panda-uppdatering. I annat fall kan vi alltid hjälpa dig med sökmotoroptimering för att lösa eventuella problem.

Läs mer

Se alla våra nyheter

JKPG Kontor 7

Blogg

Nya Google Pagespeed Insights – Vad är skillnaden?

I november 2018 släpptes version 5 av Google Pagespeed Insights, som är ett populärt verktyg för att mäta hastigheten för webbplatser och hitta eventuella flaskhalsar.

Rawpixel 570911 Unsplash

Blogg

Vad kostar Google-annonsering?

Att annonsera med Google Ads behöver bara kosta så mycket som du är villig att betala.

Rawpixel 570911 Unsplash

Blogg

SSL/HTTPS är en rankingfaktor i Google

I augusti 2014 tillkännagav Google SSL som en rankingfaktor för positiv särbehandling i sökresultaten. Sedan dess har mycket hänt.

IMG 6658 (1)

Blogg

Så bygger du en lönsam B2B-affär digitalt – insikter från Nordic Digital Commerce 2025

B2B-e-handel är inte längre en fråga "om" utan "hur". I Litiums rapport Nordic Digital Commerce in B2B 2025 framkommer det tydligt att digitala kanaler inte bara är ett sätt att effektivisera interna processer, utan framför allt ett sätt att förbättra kundrelationer och skapa tillväxt. Här delar Oscar Salomonsson, affärsområdesansvarig E-handel på Toxic, med sig av konkreta råd för att skapa en lönsam digital B2B-affär 2025.

Toxic GBG Bildbank 240424 LOW 15

Blogg

Hur presterade svensk e-handel 2024 – och vad väntar runt hörnet?

E-barometern 2024 från PostNord visar att svensk e-handel har vänt uppåt. Efter två års nedgång ökade omsättningen med 5 % till 140 miljarder kronor. Rapporten bjuder på mer än siffror – den pekar ut trender som formar framtidens e-handel. I det här blogginlägget lyfter vi några av årets viktigaste insikter och en glimt av vad som väntar.

IMG 6248

Blogg

Umbraco kammar hem fem vinster i CMS Critic Awards 2024!

Fem vinster i CMS Critic Awards. Vad säger det om Umbraco – och om marknaden för CMS i stort? Vi pratade med Daniel Andersson, Tech Lead på Toxic, för att få hans syn på varför Umbraco fortsätter att dominera och vad det betyder för företag som letar efter rätt plattform.

IMG 5801 2

Blogg

Utan våra kunder är vi inget – relationen är vårt bränsle.

Starka kundrelationer kräver mer än bra service – de bygger på förtroende, proaktivitet och värde. Jessica, Customer Success Manager på Toxic, delar här sina fem nyckelfaktorer för att skapa långsiktiga kundrelationer.

2021 Kläppen Ski Resort Kids 007

Nyhet

Kläppen Ski Resort väljer Toxic för att bygga ny webbplats i Umbraco Cloud

Kläppen Ski Resort satsar på en ny, modern webbplats i Umbraco Cloud för att skapa en mer anpassningsbar digital upplevelse. Webbplatsen ska ge besökarna rätt information i rätt tid, spegla anläggningens utbud och säsongsskiftningar, samt integreras med bokningssystemet för en smidig och sammanhängande kundresa – oavsett om gästen redan är på plats i Kläppen eller planerar sitt besök.

3D3A6466 1

Nyhet

Vårt team har vuxit – träffa våra sex nya medarbetare!

Vi är så glada att få välkomna sex nya medarbetare till Toxic! Möt Peter, Emma B, Josef, Petter, Linus och Emma R – ett härligt gäng som tillsammans stärker vårt team med värdefull kompetens och driv.

Toxic Bildbank 240418 9

Blogg

Få ut mer av din SEO – enkla justeringar för bättre synlighet

Vill du att fler ska hitta din webbplats? Här är några praktiska SEO-tips som du kan börja med redan idag för att öka din synlighet och ge din digitala närvaro en skjuts.

DSCF5856 Imperial 810 LGB

Nyhet

Toxic inleder nytt samarbete med KABE

Vi har inlett ett spännande samarbete med KABE, en av Sveriges främsta tillverkare av husvagnar och husbilar. Som en del av samarbetet utvecklar vi en ny webbplats i Umbraco – en plattform som ska spegla KABEs premiumkänsla och samtidigt göra det enklare för både besökare och redaktörer att navigera och hantera innehåll.

IMG 3725

Blogg

Effektiv annonsering med Google Ads: Tips för ökad synlighet och försäljning

Digital annonsering förändras snabbt och för att ligga steget före krävs en strategi som kombinerar data, kreativitet och kontinuerlig optimering. Här delar vi med oss av viktiga insikter och strategier för att maximera effekten av din Google Ads-annonsering, som gör att du får ut mesta möjliga av din budget.

IMG 3643

Blogg

Skapa en kraftfull e-handelslösning med Umbraco Storefront och Norce e-handelsplattform

I en tid där e-handeln utvecklas snabbt är det avgörande att ha en flexibel, skalbar och användarvänlig plattform. För företag som hanterar stora produktkataloger och komplexa produktvariationer är kombinationen av Umbraco Storefront och Norces e-handelsmotor en vinnande lösning.

Mockup

Nyhet

Vi är live med webb för AmpSociety – en del av ChargeNode Group

ChargeNode Group tar ett nytt spännande steg framåt med lanseringen av AmpSociety – ett nytt bolag och varumärke med fokus på framtidens laddlösningar för elbilar. AmpSociety är en del av ChargeNode Group och lanserar det nya laddsystemet Amp5. Tillsammans med oss på Toxic har de nu lanserat en helt ny produkt- och varumärkeswebb, byggd på Litium, som lägger grunden för fortsatt framgång.

Emeliek 3X2

Om Oss

7 snabba med Emelie, affärsutvecklare på Toxic

Möt Emelie, affärsutvecklare på Toxic. När hon inte är upptagen med att skapa affärsmöjligheter och bygga relationer med kunder tillbringar hon dagarna med sina tre barn, njuter av lugna stunder i trädgården eller letar efter unika fynd på loppis. På jobbet navigerar hon smidigt mellan möten med kunder och interna diskussioner, alltid redo att skapa skräddarsydda lösningar och utveckla starka, långsiktiga relationer.

3D3A5091

Nyhet

Toxic tar nästa steg för ökad kundnöjdhet – stärker organisationen med Customer Success Manager

Den digitala byrån Toxic tillsätter Jessica Holmberg Ludvigsson som Customer Success Manager för att stärka kundupplevelsen och bygga långsiktiga relationer. Jessica kommer ansvara för att skapa en närmare dialog med kunderna och se till att deras feedback blir en central del av företagets utveckling.

Blogg

Spårbarhet och digitala produktpass – Ekodesignförordningens påverkan på små och medelstora företag

Digitala produktpass (DPP) är på väg att bli en ny standard inom EU, med målet att förbättra hållbarheten hos produkter och öka transparensen i värdekedjan. För små och medelstora företag innebär detta både utmaningar och möjligheter. Här går vi igenom vad digitala produktpass innebär, hur de påverkar företag och hur lösningar som PIM-system kan underlätta omställningen.

Toxic GBG Bildbank 240424 LOW 55

Blogg

Umbraco jämfört med andra CMS – G2-rapporten visar vad användarna säger

Att välja rätt CMS är ett viktigt beslut och att höra vad verkliga användare tycker kan göra valet enklare. G2, en ledande recensionsplattform för mjukvara, har samlat in över 750 recensioner av Umbraco och jämfört det med fem andra populära CMS. I den här rapporten får du insikter i vad som gör Umbraco till ett populärt val.

Astern 1

Nyhet

Pulsen Group väljer Toxic som en av sina digitala partners

Pulsen Group, en familjeägd bolagskoncern där flera av bolagen arbetar inom IT, har ingått ett samarbetsavtal med oss på Toxic för att ta två av sina webbplatser till nästa nivå.

Toxic GBG Bildbank 240424 LOW 53

Blogg

Effektiv mediehantering - få din webbplats att prestera på topp

Har du funderat på hur felaktig filhantering kan påverka både prestanda och användarupplevelse på din webbplats? Mediehantering innebär många utmaningar – från filstorlek och format till tillgänglighet och lagring. Här har vi samlat våra bästa tips för att göra din webbplats snabbare och mer användarvänlig genom bra mediehantering.

A3 Finn Fem Tillgänglighetsfel (2)

Nyhet

Finn fem tillgänglighetsfel - Vinn en gratis tillgänglighetsanalys av din webbplats

Är er webbplats tillgänglig för alla användare? Nu ger vi på Toxic er chansen att ta reda på det – och samtidigt få möjlighet att vinna en tillgänglighetsanalys, helt gratis!