Hoppa till innehållet
Rawpixel 570911 Unsplash

SSL/HTTPS är en rankingfaktor i Google

I augusti 2014 tillkännagav Google SSL som en rankingfaktor för positiv särbehandling i sökresultaten. Sedan dess har mycket hänt.

SSL/HTTPS 2018 och framåt

Det var 4 år sedan detta inlägg skrevs. Därefter har det hänt en hel del och jag tänker kort sammanfatta vad som gäller 2018 och framåt:

  • Under juli 2018 kommer Google Chrome att markera alla webbplatser som inte använder SSL som "not secure" brevid URL:en i webbläsarfönstret.
  • Att använda SSL/HTTPS är fortfarande en rankingfaktor, om än en svag sådan i takt med att i princip alla kommer att gå över till https i framtiden.
  • Allt färre webbplatser, och i synnerhet företagswebbplatser, ligger kvar på http och de som gör det kommer påverkas negativt i Google och i webbläsaren Chrome.

Vi rekommenderar idag att alla webbplatser går över till https för att dels leverera krypterad förbindelse mellan webbläsaren och användaren och dels för att dra nytta av SSL/HTTPS som positiv rankingfaktor i Google.

SSL/HTTPS Augusti 2014

Google har under en ganska lång tid implementerat säkra anslutningar genom HTTPS i sina egna tjänster, och de har rent historiskt sett alltid fokuserat på förbättrad användarupplevelse i sina riktlinjer för sökmotoroptimering.

Det är därför inte speciellt oväntat att Google nu valt att gå ut med att HTTPS-kryptering kommer att bli en ny rankingfaktor - om än en svag sådan.

SEO och SSL/HTTPS

Som sökmotoroptimerare ställer man sig direkt frågan - på vilken typ av hemsida kan det vara rekommenderat att börja använda SSL?

De företag som idag driver rena informationsbaserade hemsidor för att sälja tjänster (försäljning genom kontakt), och som redan har väldigt starkt innehåll, behöver i regel inte tänka på att implementera SSL. *** Uppdatering 2018. Alla webbplatser bör använda SSL.

Det är viktigt att komma ihåg att i dagsläget är detta en mycket liten on-page trust-faktor, som kommer vägas ihop med övriga faktorer och öka "trust" en aning för de domäner där det finns implementerat.

Om ditt företag istället bedriver e-handel med direkt försäljning från din hemsida, eller om du har en verksamhetssida där det är viktigt att skydda användarens uppgifter, kan SSL vara lämpligt att börja använda, eftersom konkurrenter sannolikt kommer börja implementera det i högre grad och därmed öka sin egen on-page trust.

Vad Google förväntar sig

Google är idag ganska duktiga på att identifiera olika typer av hemsidor. Om Googlebot exempelvis ser orden "varukorg", "garanti", "leveransvillkor" och liknande ord som kännetecknar e-handelssidor, kan de också förstå att användarsäkerhet (med hjälp av SSL) kan vara nödvändigt - och därför borde det inte heller vara konstigt om denna hemsidetyp fick en större ökning av trust (liten ökning i sökresultaten) jämfört med konkurrenter som inte använder säkra anslutningar.

Samtidigt är det möjligt att resonera sig fram till att Google i framtiden kan välja att "bestraffa" de e-handelssidor som inte implementerat SSL (på samma sätt som de ger lägre trust till hemsidor som exempelvis inte har några synliga kontaktuppgifter).

Att den nya faktorn påverkar mindre än 1 procent av sökresultaten visar att den är begränsad till vissa branscher, eftersom det ännu är relativt ovanligt med HTTPS, om man ser till webben i stort. *** Uppdatering 2018. Idag använder 81 av webbens topp 100 webbplatser SSL.

Att byta från HTTP till HTTPS

Google håller på att sammanställa en guide för hur man ska gå tillväga om man vill byta till HTTPS. I nuläget har de enbart följande rekommendationer:

  • Bestämma certifikattyp - singel-, multidomän eller wildcardcertifikat.
  • Använda relativa länkar till interna resurser.
  • Inskaffa säkra 2048-bitars nyckelcertifikat.
  • Undvika att blockera HTTPS med robots.txt

Det går att testa sitt SSL-certifikat på Qualys SSL Labs. För den som är orolig för ökade inladdningstider finns information på https://istlsfastyet.com/.

Även om det bara var en tidsfråga innan detta skulle komma, mottogs nyheten inte speciellt väl inom sökmotorbranschen. Den mest negativa aspekten enligt vår synvinkel är att införskaffandet av SSL-certifikat innebär en extra kostnad, som självklart påverkar mindre företag. Detta är priset man får betala för att hänga med i utvecklingen för att göra webben lite bättre och säkrare.

Läs mer om SEO här. 👈

Läs mer

Se alla våra nyheter

Dsc 2220

Blogg

Google Search Console - Det sista viktiga verktyget har flyttats

Än har inte alla verktyg släckts ner och flyttat till det nya gränssnittet för Google Search Console, men nyss flyttades det sista verktyget som är av verklig betydelse.

JKPG Kontor 7

Blogg

Nya Google Pagespeed Insights – Vad är skillnaden?

I november 2018 släpptes version 5 av Google Pagespeed Insights, som är ett populärt verktyg för att mäta hastigheten för webbplatser och hitta eventuella flaskhalsar.

Rawpixel 570911 Unsplash

Blogg

Vad kostar Google-annonsering?

Att annonsera med Google Ads behöver bara kosta så mycket som du är villig att betala.

Mockup

Nyhet

Vi är live med webb för AmpSociety – en del av ChargeNode Group

ChargeNode Group tar ett nytt spännande steg framåt med lanseringen av AmpSociety – ett nytt bolag och varumärke med fokus på framtidens laddlösningar för elbilar. AmpSociety är en del av ChargeNode Group och lanserar det nya laddsystemet Amp5. Tillsammans med oss på Toxic har de nu lanserat en helt ny produkt- och varumärkeswebb, byggd på Litium, som lägger grunden för fortsatt framgång.

Emeliek 3X2

Om Oss

7 snabba med Emelie, affärsutvecklare på Toxic

Möt Emelie, affärsutvecklare på Toxic. När hon inte är upptagen med att skapa affärsmöjligheter och bygga relationer med kunder tillbringar hon dagarna med sina tre barn, njuter av lugna stunder i trädgården eller letar efter unika fynd på loppis. På jobbet navigerar hon smidigt mellan möten med kunder och interna diskussioner, alltid redo att skapa skräddarsydda lösningar och utveckla starka, långsiktiga relationer.

3D3A5091

Nyhet

Toxic tar nästa steg för ökad kundnöjdhet – stärker organisationen med Customer Success Manager

Den digitala byrån Toxic tillsätter Jessica Holmberg Ludvigsson som Customer Success Manager för att stärka kundupplevelsen och bygga långsiktiga relationer. Jessica kommer ansvara för att skapa en närmare dialog med kunderna och se till att deras feedback blir en central del av företagets utveckling.

3D3A51591

Blogg

Spårbarhet och digitala produktpass – Ekodesignförordningens påverkan på små och medelstora företag

Digitala produktpass (DPP) är på väg att bli en ny standard inom EU, med målet att förbättra hållbarheten hos produkter och öka transparensen i värdekedjan. För små och medelstora företag innebär detta både utmaningar och möjligheter. Här går vi igenom vad digitala produktpass innebär, hur de påverkar företag och hur lösningar som PIM-system kan underlätta omställningen.

Toxic GBG Bildbank 240424 LOW 55

Blogg

Umbraco jämfört med andra CMS – G2-rapporten visar vad användarna säger

Att välja rätt CMS är ett viktigt beslut och att höra vad verkliga användare tycker kan göra valet enklare. G2, en ledande recensionsplattform för mjukvara, har samlat in över 750 recensioner av Umbraco och jämfört det med fem andra populära CMS. I den här rapporten får du insikter i vad som gör Umbraco till ett populärt val.

Astern 1

Nyhet

Pulsen Group väljer Toxic som en av sina digitala partners

Pulsen Group, en familjeägd bolagskoncern där flera av bolagen arbetar inom IT, har ingått ett samarbetsavtal med oss på Toxic för att ta två av sina webbplatser till nästa nivå.

Toxic GBG Bildbank 240424 LOW 53

Blogg

Effektiv mediehantering - få din webbplats att prestera på topp

Har du funderat på hur felaktig filhantering kan påverka både prestanda och användarupplevelse på din webbplats? Mediehantering innebär många utmaningar – från filstorlek och format till tillgänglighet och lagring. Här har vi samlat våra bästa tips för att göra din webbplats snabbare och mer användarvänlig genom bra mediehantering.

A3 Finn Fem Tillgänglighetsfel (2)

Nyhet

Finn fem tillgänglighetsfel - Vinn en gratis tillgänglighetsanalys av din webbplats

Är er webbplats tillgänglig för alla användare? Nu ger vi på Toxic er chansen att ta reda på det – och samtidigt få möjlighet att vinna en tillgänglighetsanalys, helt gratis!

3D3A5274 2

Nyhet

Vi hälsar fyra nya kollegor välkomna till Toxic

Vi är glada att kunna presentera fyra nya stjärnor till vårt team på Toxic - Karl, Hannah, Kristian och Dennis. Läs vidare för att lära känna dem lite bättre och få en inblick i vad de ser fram emot i sina nya roller.

3D3A4853

Nyhet

Team Accessibility: Experterna bakom tillgängliga och inkluderande digitala lösningar

På Toxic sätter vi tillgänglighet i fokus. Det är inte bara en del av processen, utan en grundpelare i hur vi skapar lösningar som fungerar för alla, oavsett förutsättningar. Toxic ska vara bäst i branschen och leda utvecklingen framåt. Här spelar Team Accessibility, under ledning av Alice och Linnéa, en central roll.

Toxic GBG Bildbank 240424 LOW 3

Blogg

Därför är Umbraco det smarta CMS-valet för ditt företag

Att välja rätt CMS kan kännas överväldigande med den uppsjö av alternativ som finns på marknaden. Därför har vi gjort det enkelt för dig. Vi har samlat 12 punkter som förklarar varför Umbraco är det bästa CMS:et för ditt företag.

3D3A4787

Nyhet

Kom på Sveriges första Umbracokalas

Toxic, i samarbete med Umbraco och Obviuse, arrangerar en heldagskonferens den 23 oktober för att samla utvecklare och umbracofantaster för att utforska och fira allt som Umbraco har att erbjuda. Det blir en dag fylld av inspirerande talare, det senaste inom Umbraco och härlig gemenskap – ett kalas du inte vill missa, och här är din inbjudan!

3D3A4772 (2)

Om Oss

7 snabba med Tobias, utvecklingschef på Toxic

Med ett brinnande intresse för teknik och en passion för ledarskap, leder han medarbetare på Toxic med precision och engagemang. Utanför arbetet är han en mångsysslare som uppskattar träning och matlagning. Lär känna Tobias, utvecklingschef på Toxic.

Toxic GBG Bildbank 240424 LOW 1

Blogg

5 sätt EntityFlow förenklar din systemintegration

Att integrera olika system inom en verksamhet kan vara både tidskrävande och komplext. Här är fem sätt som EntityFlow, Toxics kraftfulla integrationsmotor, förenklar denna process och skapar värde för ditt företag:

Bild AU 1 (Kopia)

Blogg

Därför bör du integrera ditt PIM-system med din e-handelsplattform

När det handlar om onlinehandel är en smidig integration mellan Product Information Management (PIM)-system och e-handelsplattformar avgörande för framgång. Upptäck hur integreringen av PIM-system med din e-handelsplattform kan förbättra datakonsistens, effektivisera hanteringen av produktinformation och skapa en förbättrad kundupplevelse, samtidigt som den sparar tid och minskar kostnader för din verksamhet.

Alice 1

Om Oss

7 snabba med Alice, webbutvecklare på Toxic

Med ett kreativt sinne och en outtömlig nyfikenhet på kodning i allmänhet och tillgänglighetsanpassning i synnerhet har Alice inte bara utvecklat förmågan att lösa problem, utan också blivit en fena på att inspirera och utveckla både sig själv och andra inom området. Hennes hängivenhet till tillgänglighetsanpassning genomsyrar allt hon tar sig för. På fritiden finner hon glädje i kreativa uttryck som att rita, skriva eller delta i quizkvällar med vänner.

IMG 0084

Blogg

Boosta din e-handelsförsäljning med digital marknadsföring

Upptäck de bästa metoderna för att boosta din e-handelsförsäljning med digital marknadsföring! Från sökmotorannonsering till målgruppsanpassade SoMe-annonser och retargeting-kampanjer. Här får du tipsen du behöver för att locka rätt kunder och öka din konvertering.

Toxic Bildbank 240418 50

Blogg

Umbraco vs Sitevision – välj rätt plattform för ditt intranät

Många organisationer ställs inför den avgörande utmaningen att välja rätt plattform till sitt intranät. I en värld full av alternativ är det en komplex uppgift att hitta den perfekta lösningen som passar ditt företags unika behov och budget. I detta blogginlägget utforskar vi två alternativ - Umbraco och Sitevision.