Hoppa till innehållet
Jkpg Kontor 1

9 snabba med Viktor, webbutvecklare på Toxic!

Viktor har från dag ett har känts självklar på Toxic. Kanske har det att göra med att hans småländska hjärta klappar lika starkt som Toxics. Läs mer om Viktors vardag som webbutvecklare på Toxic och hans väg till programmeringsbanan i intervjun här nedanför.

Hej Viktor! Du jobbar som webbutvecklare på Toxic. Vad innebär det?

Jag jobbar som frontend-utvecklare, vilket betyder att jag översätter våra designers verk till en faktiskt fungerande webbplats. Mitt jobb är att säkerställa att det som utvecklas följer designskisserna och uppfyller kundens önskemål. Därför är kommunikation med alla involverade i projektet en viktig och väsentlig del i min vardag.

Kan du beskriva hur en typisk arbetsdag ser ut för dig?

Dagen börjar alltid med en kopp kaffe. Det är sen gammalt. Därefter kommer jag med en klyscha; det varierar från dag till dag beroende på vilka projekt jag jobbar med. Något som däremot går att säga är att varje dag innehåller problemlösning i någon form.

Och i den bästa av världar – hur ser en toppendag ut?

Det roligaste är när jag har ett större problem att sätta tänderna i, som jag tror att jag behöver jobba på länge men som sedan går oväntat lätt att lösa. En lugnare form av adrenalinkick helt enkelt. 

Hur kom du in på webbutvecklingsspåret?

Allt började när jag hade min första webbutvecklingskurs på gymnasiet i Gnosjö. Jag visste direkt att webbutveckling var något jag ville jobba med. Jag fascinerades av det faktum att du kan förvandla en vit skärm till en färdig webbplats som faktiskt är användbar och fungerar. Vidare insåg jag att webbutveckling är väldigt brett och att jag kan utvecklas inom många områden och att jag därför, med största sannolik inte kommer tröttna på yrket.

Hur har din resa hit till Toxic sett ut?

Första gången jag fick upp ögonen för Toxic var på ett studiebesök under gymnasiet. Redan då visste jag att det var här jag ville jobba längre fram. Men först väntade tre år på högskolan, en ansökningsprocess och några nervösa koppar kaffe innan jag fick klart att jag blev anställd. Nu sitter jag här två år senare och trivs som fisken i vattnet.

Vad hos Toxic fångade din uppmärksamhet?

Det var dels kulturen, dels närheten till bygden här i Småland som fångade mitt intresse. Det är väldigt roligt att få utveckla och digitalisera företag som jag har växt upp med. Jag är glad för mina småländska rötter och är gärna med och bidrar till en framåtlutad och digitaliserad bygd.

Hur blir man en bra webbutvecklare?

Det finns tre ledord; nyfiken, nyfiken och nyfiken. Det händer väldigt mycket i den här branschen och om du är nyfiken kommer du att bli en bra webbutvecklare. Använd din nyfikenhet till att lära dig nya saker för då samlar du snabbt på dig verktyg och utvecklar egenskaper som gör dig till en bra webbutvecklare.

Vad gör du för att fortsätta växa och utvecklas inom din yrkesroll?

Det går hand i hand med att vara nyfiken; att hela tiden hålla sig uppdaterad på det du är intresserad av. Det kan handla om ny teknik, nya plattformar, smartare sätt att lösa problem och så vidare. För egen del hämtar jag mycket kunskap från duktiga Youtubers.

Till sist ­– vad är det bäst med att jobba som webbutvecklare på Toxic?

Det bästa med att jobba som webbutvecklare på Toxic är prestigelösheten som finns bland kollegorna. Det finns inga dumma frågor och det finns alltid någon tillhands som kan och vill hjälpa till om jag kört fast. Och det gäller inte bara utvecklare, utan alla på Toxic. Det finns mycket talang under samma tak och jag lär mig hela tiden nya saker av mina kollegor, vilket jag tycker är väldigt roligt. Toxic håller också utbildning högt, varför vi bland annat har möjlighet att internutbilda oss sista fredagen varje månad. Det är få förunnat.

Vill du bli en del av Toxic? Se våra lediga tjänster. 

Läs mer

Se alla våra nyheter

IMG 6658 (1)

Blogg

Så bygger du en lönsam B2B-affär digitalt – insikter från Nordic Digital Commerce 2025

B2B-e-handel är inte längre en fråga "om" utan "hur". I Litiums rapport Nordic Digital Commerce in B2B 2025 framkommer det tydligt att digitala kanaler inte bara är ett sätt att effektivisera interna processer, utan framför allt ett sätt att förbättra kundrelationer och skapa tillväxt. Här delar Oscar Salomonsson, affärsområdesansvarig E-handel på Toxic, med sig av konkreta råd för att skapa en lönsam digital B2B-affär 2025.

Toxic GBG Bildbank 240424 LOW 15

Blogg

Hur presterade svensk e-handel 2024 – och vad väntar runt hörnet?

E-barometern 2024 från PostNord visar att svensk e-handel har vänt uppåt. Efter två års nedgång ökade omsättningen med 5 % till 140 miljarder kronor. Rapporten bjuder på mer än siffror – den pekar ut trender som formar framtidens e-handel. I det här blogginlägget lyfter vi några av årets viktigaste insikter och en glimt av vad som väntar.

IMG 6248

Blogg

Umbraco kammar hem fem vinster i CMS Critic Awards 2024!

Fem vinster i CMS Critic Awards. Vad säger det om Umbraco – och om marknaden för CMS i stort? Vi pratade med Daniel Andersson, Tech Lead på Toxic, för att få hans syn på varför Umbraco fortsätter att dominera och vad det betyder för företag som letar efter rätt plattform.

IMG 5801 2

Blogg

Utan våra kunder är vi inget – relationen är vårt bränsle.

Starka kundrelationer kräver mer än bra service – de bygger på förtroende, proaktivitet och värde. Jessica, Customer Success Manager på Toxic, delar här sina fem nyckelfaktorer för att skapa långsiktiga kundrelationer.

2021 Kläppen Ski Resort Kids 007

Nyhet

Kläppen Ski Resort väljer Toxic för att bygga ny webbplats i Umbraco Cloud

Kläppen Ski Resort satsar på en ny, modern webbplats i Umbraco Cloud för att skapa en mer anpassningsbar digital upplevelse. Webbplatsen ska ge besökarna rätt information i rätt tid, spegla anläggningens utbud och säsongsskiftningar, samt integreras med bokningssystemet för en smidig och sammanhängande kundresa – oavsett om gästen redan är på plats i Kläppen eller planerar sitt besök.

3D3A6466 1

Nyhet

Vårt team har vuxit – träffa våra sex nya medarbetare!

Vi är så glada att få välkomna sex nya medarbetare till Toxic! Möt Peter, Emma B, Josef, Petter, Linus och Emma R – ett härligt gäng som tillsammans stärker vårt team med värdefull kompetens och driv.

Toxic Bildbank 240418 9

Blogg

Få ut mer av din SEO – enkla justeringar för bättre synlighet

Vill du att fler ska hitta din webbplats? Här är några praktiska SEO-tips som du kan börja med redan idag för att öka din synlighet och ge din digitala närvaro en skjuts.

DSCF5856 Imperial 810 LGB

Nyhet

Toxic inleder nytt samarbete med KABE

Vi har inlett ett spännande samarbete med KABE, en av Sveriges främsta tillverkare av husvagnar och husbilar. Som en del av samarbetet utvecklar vi en ny webbplats i Umbraco – en plattform som ska spegla KABEs premiumkänsla och samtidigt göra det enklare för både besökare och redaktörer att navigera och hantera innehåll.

IMG 3725

Blogg

Effektiv annonsering med Google Ads: Tips för ökad synlighet och försäljning

Digital annonsering förändras snabbt och för att ligga steget före krävs en strategi som kombinerar data, kreativitet och kontinuerlig optimering. Här delar vi med oss av viktiga insikter och strategier för att maximera effekten av din Google Ads-annonsering, som gör att du får ut mesta möjliga av din budget.

IMG 3643

Blogg

Skapa en kraftfull e-handelslösning med Umbraco Storefront och Norce e-handelsplattform

I en tid där e-handeln utvecklas snabbt är det avgörande att ha en flexibel, skalbar och användarvänlig plattform. För företag som hanterar stora produktkataloger och komplexa produktvariationer är kombinationen av Umbraco Storefront och Norces e-handelsmotor en vinnande lösning.

Mockup

Nyhet

Vi är live med webb för AmpSociety – en del av ChargeNode Group

ChargeNode Group tar ett nytt spännande steg framåt med lanseringen av AmpSociety – ett nytt bolag och varumärke med fokus på framtidens laddlösningar för elbilar. AmpSociety är en del av ChargeNode Group och lanserar det nya laddsystemet Amp5. Tillsammans med oss på Toxic har de nu lanserat en helt ny produkt- och varumärkeswebb, byggd på Litium, som lägger grunden för fortsatt framgång.

Emeliek 3X2

Om Oss

7 snabba med Emelie, affärsutvecklare på Toxic

Möt Emelie, affärsutvecklare på Toxic. När hon inte är upptagen med att skapa affärsmöjligheter och bygga relationer med kunder tillbringar hon dagarna med sina tre barn, njuter av lugna stunder i trädgården eller letar efter unika fynd på loppis. På jobbet navigerar hon smidigt mellan möten med kunder och interna diskussioner, alltid redo att skapa skräddarsydda lösningar och utveckla starka, långsiktiga relationer.

3D3A5091

Nyhet

Toxic tar nästa steg för ökad kundnöjdhet – stärker organisationen med Customer Success Manager

Den digitala byrån Toxic tillsätter Jessica Holmberg Ludvigsson som Customer Success Manager för att stärka kundupplevelsen och bygga långsiktiga relationer. Jessica kommer ansvara för att skapa en närmare dialog med kunderna och se till att deras feedback blir en central del av företagets utveckling.

Blogg

Spårbarhet och digitala produktpass – Ekodesignförordningens påverkan på små och medelstora företag

Digitala produktpass (DPP) är på väg att bli en ny standard inom EU, med målet att förbättra hållbarheten hos produkter och öka transparensen i värdekedjan. För små och medelstora företag innebär detta både utmaningar och möjligheter. Här går vi igenom vad digitala produktpass innebär, hur de påverkar företag och hur lösningar som PIM-system kan underlätta omställningen.

Toxic GBG Bildbank 240424 LOW 55

Blogg

Umbraco jämfört med andra CMS – G2-rapporten visar vad användarna säger

Att välja rätt CMS är ett viktigt beslut och att höra vad verkliga användare tycker kan göra valet enklare. G2, en ledande recensionsplattform för mjukvara, har samlat in över 750 recensioner av Umbraco och jämfört det med fem andra populära CMS. I den här rapporten får du insikter i vad som gör Umbraco till ett populärt val.

Astern 1

Nyhet

Pulsen Group väljer Toxic som en av sina digitala partners

Pulsen Group, en familjeägd bolagskoncern där flera av bolagen arbetar inom IT, har ingått ett samarbetsavtal med oss på Toxic för att ta två av sina webbplatser till nästa nivå.

Toxic GBG Bildbank 240424 LOW 53

Blogg

Effektiv mediehantering - få din webbplats att prestera på topp

Har du funderat på hur felaktig filhantering kan påverka både prestanda och användarupplevelse på din webbplats? Mediehantering innebär många utmaningar – från filstorlek och format till tillgänglighet och lagring. Här har vi samlat våra bästa tips för att göra din webbplats snabbare och mer användarvänlig genom bra mediehantering.

A3 Finn Fem Tillgänglighetsfel (2)

Nyhet

Finn fem tillgänglighetsfel - Vinn en gratis tillgänglighetsanalys av din webbplats

Är er webbplats tillgänglig för alla användare? Nu ger vi på Toxic er chansen att ta reda på det – och samtidigt få möjlighet att vinna en tillgänglighetsanalys, helt gratis!

3D3A5274 2

Nyhet

Vi hälsar fyra nya kollegor välkomna till Toxic

Vi är glada att kunna presentera fyra nya stjärnor till vårt team på Toxic - Karl, Hannah, Kristian och Dennis. Läs vidare för att lära känna dem lite bättre och få en inblick i vad de ser fram emot i sina nya roller.

3D3A4853

Nyhet

Team Accessibility: Experterna bakom tillgängliga och inkluderande digitala lösningar

På Toxic sätter vi tillgänglighet i fokus. Det är inte bara en del av processen, utan en grundpelare i hur vi skapar lösningar som fungerar för alla, oavsett förutsättningar. Toxic ska vara bäst i branschen och leda utvecklingen framåt. Här spelar Team Accessibility, under ledning av Alice och Linnéa, en central roll.

Toxic GBG Bildbank 240424 LOW 3

Blogg

Därför är Umbraco det smarta CMS-valet för ditt företag

Att välja rätt CMS kan kännas överväldigande med den uppsjö av alternativ som finns på marknaden. Därför har vi gjort det enkelt för dig. Vi har samlat 12 punkter som förklarar varför Umbraco är det bästa CMS:et för ditt företag.