Hoppa till innehållet
Marcus Herobild

7 snabba med Marcus, SEO-specialist på Toxic

Möt Marcus, en självlärd SEO-specialist som sedan barnsben haft en passion för webbutveckling och SEO. Med en unik talang för att få hemsidor att ranka högt på Google är han den ultimata resursen för att lyfta din online-närvaro till nya höjder. När han inte sitter framför datorn och optimerar webbsidor tillbringar han sin tid med vikterna på gymmet.

Hej Marcus! Du jobbar som SEO Specialist på Toxic. Vad innebär det? 

Just nu fokuserar jag på tre huvudområden i mitt arbete: SEO, Google Ads och spårning. Varje dag är en resa genom olika kundprojekt, där mitt mål är tydligt: att hjälpa våra kunder att få konverterande trafik till sina webbplatser. Det handlar om att vara en pålitlig guide, att vara där för dem och se till att de når sina mål på vägen.

Kan du beskriva hur en typisk arbetsdag ser ut för dig?

Vanligtvis börjar jag min dag med att ta en titt på Slack för att se om det finns några brådskande frågor som behöver min uppmärksamhet. Om det finns något akut, sätter jag genast igång med att lösa det. Sedan tar jag en snabb koll på min e-post för att se om det har kommit något viktigt som behöver hanteras. Efter det tar jag mig tid att gå igenom veckoplaneringen för att prioritera vilka projekt som behöver fokuseras på den här veckan. Resten av dagen ägnar jag åt att arbeta med dessa projekt. Mitt arbete är mycket varierande och kan innefatta allt från spårning och kundsupport till att hantera interna frågor och planera för SEO-projekt. Allt som oftast har jag också bokade kundmöten och andra typer av avstämningar under dagarna.

Hur kom du in på den här banan?

Jag har haft ett intresse för webbutveckling sedan jag var liten. Redan vid 9 års ålder experimenterade jag med att sätta upp en BBS, en sorts digital anslagstavla som var föregångare till dagens internet. När jag var 12 eller 13 år fick vi internet hemma och då skapade jag en enkel hemsida. Sedan dess har jag fortsatt att utforska webbutveckling och drivit trafik till olika hemsidor som jag har satt upp. Jag är egentligen helt självlärd och ägnade min studietid åt att experimentera med egna webbprojekt. Trots att jag läste ekonomi på högskolan fann jag att mitt intresse låg inom andra områden. I stället för att studera det jag kanske borde ha gjort, fördjupade jag mig på egen hand i webbutveckling och särskilt i SEO. Jag insåg att det var det jag verkligen tyckte var roligt och ville jobba med.

Berätta om något som du är lite extra stolt över gällande din yrkesroll.

Det jag är särskilt stolt över är nog att ha fått chansen att arbeta med stora och välkända kunder. Det ger mig extra stolthet när jag har haft möjligheten att sitta med Ledarna - Sveriges Chefsorganisation och implementera min spårning hos dem. Exempelvis har jag arbetat med Lantbrukarnas Riksförbund (LRF), Länsförsäkringar Fastighetsförmedling och Slöjddetaljer. Att få jobba med sådana framstående och etablerade organisationer och företag är något som jag värderar högt och är extra stolt över.

Hur blir man en riktigt vass SEO–specialist?

Det handlar egentligen om att göra som jag har gjort – skapa egna projekt för att lära sig och testa vad som fungerar och vad som inte fungerar. Sedan är det viktigt att hålla sig uppdaterad genom att följa nyheter inom området. När det kommer till SEO är det Google som bestämmer vad som gäller med deras kontinuerliga uppdateringar av algoritmer och regler. Det är avgörande att vara medveten om förändringarna eftersom det som fungerade för några månader sedan kanske inte alls fungerar längre. Att ha en solid grundförståelse är också viktigt. Man kan börja med att skapa en egen hemsida och testa olika strategier för att locka trafik. Även om det krävs vissa betalverktyg för att få en djupare insikt i sökordsvolymer och annat, kan man ändå börja med en enkel grund genom att använda Google Search Console för att se vad som fungerar. Det är en bra startpunkt för den som vill utforska SEO-världen.

Vad gör du för att fortsätta växa och utvecklas inom din yrkesroll?

Det handlar faktiskt till stor del om att följa med i svängarna. Eftersom det ständigt sker förändringar i branschen är det avgörande att hänga med i utvecklingen för att kunna leverera och veta vad som är rätt och fel att göra. Annars riskerar man att föreslå något som fungerade för ett år sedan men inte längre är relevant. Att hålla sig uppdaterad är helt enkelt nyckeln för att veta vad man kan och inte kan göra. Så jag försöker verkligen att följa med i utvecklingen och följer nyheterna inom området.

Till sist – vad är det bästa med att jobba som SEO–specialist på Toxic?

Det bästa med mitt jobb är verkligen friheten och mångfalden. Jag älskar att kunna arbeta med olika kunder och vara involverad i olika faser av webbprojekten. Det ger mig möjligheten att bidra med tips och råd till kunderna om vad de kan göra för att nå sina mål.

Behöver ditt företag hjälp att öka trafiken till er webbplats? Kolla in vårt erbjudande inom Digital marknadsföring. 

Läs mer

Se alla våra nyheter

Hero Öka Trafik 3

Guide

Så här ökar du trafiken till din webbplats

Vi har tagit fram en komplett – och gratis – guide för dig som behöver en snabbkurs inom sökmotoroptimering. Guiden är en handbok som du kan utgå från när ni startar upp eller förbättrar ert SEO-arbete. Lycka till!

Toxic GBG Bildbank 240424 LOW 13

Guide

Så här kommer du i gång med Growth Marketing

I den här guiden får du veta mer om vad Growth Marketing är och hur tekniken hjälper dig att lyckas med din digitala tillväxt. Guiden riktar sig till dig som vill öka antalet följare, kunder, engagemang, räckvidd eller på annat sätt nå ut till fler. Ladda ner guiden gratis!

5 Saker Du Måste Veta Om Seo Hero

Blogg

5 saker du måste veta om SEO

Har du svårt att greppa vad SEO egentligen innebär och hur du ska lyckas uppnå önskat resultat? Det är du inte ensam om. I det här blogginlägget reder vi ut begrepp inom sökmotoroptimering och ger dig en överblick över de viktigaste delarna.

3D3A6466 1

Nyhet

Vårt team har vuxit – träffa våra sex nya medarbetare!

Vi är så glada att få välkomna sex nya medarbetare till Toxic! Möt Peter, Emma B, Josef, Petter, Linus och Emma R – ett härligt gäng som tillsammans stärker vårt team med värdefull kompetens och driv.

Toxic Bildbank 240418 9

Blogg

Få ut mer av din SEO – enkla justeringar för bättre synlighet

Vill du att fler ska hitta din webbplats? Här är några praktiska SEO-tips som du kan börja med redan idag för att öka din synlighet och ge din digitala närvaro en skjuts.

DSCF5856 Imperial 810 LGB

Nyhet

Toxic inleder nytt samarbete med KABE

Vi har inlett ett spännande samarbete med KABE, en av Sveriges främsta tillverkare av husvagnar och husbilar. Som en del av samarbetet utvecklar vi en ny webbplats i Umbraco – en plattform som ska spegla KABEs premiumkänsla och samtidigt göra det enklare för både besökare och redaktörer att navigera och hantera innehåll.

IMG 3725

Blogg

Effektiv annonsering med Google Ads: Tips för ökad synlighet och försäljning

Digital annonsering förändras snabbt och för att ligga steget före krävs en strategi som kombinerar data, kreativitet och kontinuerlig optimering. Här delar vi med oss av viktiga insikter och strategier för att maximera effekten av din Google Ads-annonsering, som gör att du får ut mesta möjliga av din budget.

IMG 3643

Blogg

Skapa en kraftfull e-handelslösning med Umbraco Storefront och Norce e-handelsplattform

I en tid där e-handeln utvecklas snabbt är det avgörande att ha en flexibel, skalbar och användarvänlig plattform. För företag som hanterar stora produktkataloger och komplexa produktvariationer är kombinationen av Umbraco Storefront och Norces e-handelsmotor en vinnande lösning.

Mockup

Nyhet

Vi är live med webb för AmpSociety – en del av ChargeNode Group

ChargeNode Group tar ett nytt spännande steg framåt med lanseringen av AmpSociety – ett nytt bolag och varumärke med fokus på framtidens laddlösningar för elbilar. AmpSociety är en del av ChargeNode Group och lanserar det nya laddsystemet Amp5. Tillsammans med oss på Toxic har de nu lanserat en helt ny produkt- och varumärkeswebb, byggd på Litium, som lägger grunden för fortsatt framgång.

Emeliek 3X2

Om Oss

7 snabba med Emelie, affärsutvecklare på Toxic

Möt Emelie, affärsutvecklare på Toxic. När hon inte är upptagen med att skapa affärsmöjligheter och bygga relationer med kunder tillbringar hon dagarna med sina tre barn, njuter av lugna stunder i trädgården eller letar efter unika fynd på loppis. På jobbet navigerar hon smidigt mellan möten med kunder och interna diskussioner, alltid redo att skapa skräddarsydda lösningar och utveckla starka, långsiktiga relationer.

3D3A5091

Nyhet

Toxic tar nästa steg för ökad kundnöjdhet – stärker organisationen med Customer Success Manager

Den digitala byrån Toxic tillsätter Jessica Holmberg Ludvigsson som Customer Success Manager för att stärka kundupplevelsen och bygga långsiktiga relationer. Jessica kommer ansvara för att skapa en närmare dialog med kunderna och se till att deras feedback blir en central del av företagets utveckling.

3D3A51591

Blogg

Spårbarhet och digitala produktpass – Ekodesignförordningens påverkan på små och medelstora företag

Digitala produktpass (DPP) är på väg att bli en ny standard inom EU, med målet att förbättra hållbarheten hos produkter och öka transparensen i värdekedjan. För små och medelstora företag innebär detta både utmaningar och möjligheter. Här går vi igenom vad digitala produktpass innebär, hur de påverkar företag och hur lösningar som PIM-system kan underlätta omställningen.

Toxic GBG Bildbank 240424 LOW 55

Blogg

Umbraco jämfört med andra CMS – G2-rapporten visar vad användarna säger

Att välja rätt CMS är ett viktigt beslut och att höra vad verkliga användare tycker kan göra valet enklare. G2, en ledande recensionsplattform för mjukvara, har samlat in över 750 recensioner av Umbraco och jämfört det med fem andra populära CMS. I den här rapporten får du insikter i vad som gör Umbraco till ett populärt val.

Astern 1

Nyhet

Pulsen Group väljer Toxic som en av sina digitala partners

Pulsen Group, en familjeägd bolagskoncern där flera av bolagen arbetar inom IT, har ingått ett samarbetsavtal med oss på Toxic för att ta två av sina webbplatser till nästa nivå.

Toxic GBG Bildbank 240424 LOW 53

Blogg

Effektiv mediehantering - få din webbplats att prestera på topp

Har du funderat på hur felaktig filhantering kan påverka både prestanda och användarupplevelse på din webbplats? Mediehantering innebär många utmaningar – från filstorlek och format till tillgänglighet och lagring. Här har vi samlat våra bästa tips för att göra din webbplats snabbare och mer användarvänlig genom bra mediehantering.

A3 Finn Fem Tillgänglighetsfel (2)

Nyhet

Finn fem tillgänglighetsfel - Vinn en gratis tillgänglighetsanalys av din webbplats

Är er webbplats tillgänglig för alla användare? Nu ger vi på Toxic er chansen att ta reda på det – och samtidigt få möjlighet att vinna en tillgänglighetsanalys, helt gratis!

3D3A5274 2

Nyhet

Vi hälsar fyra nya kollegor välkomna till Toxic

Vi är glada att kunna presentera fyra nya stjärnor till vårt team på Toxic - Karl, Hannah, Kristian och Dennis. Läs vidare för att lära känna dem lite bättre och få en inblick i vad de ser fram emot i sina nya roller.

3D3A4853

Nyhet

Team Accessibility: Experterna bakom tillgängliga och inkluderande digitala lösningar

På Toxic sätter vi tillgänglighet i fokus. Det är inte bara en del av processen, utan en grundpelare i hur vi skapar lösningar som fungerar för alla, oavsett förutsättningar. Toxic ska vara bäst i branschen och leda utvecklingen framåt. Här spelar Team Accessibility, under ledning av Alice och Linnéa, en central roll.

Toxic GBG Bildbank 240424 LOW 3

Blogg

Därför är Umbraco det smarta CMS-valet för ditt företag

Att välja rätt CMS kan kännas överväldigande med den uppsjö av alternativ som finns på marknaden. Därför har vi gjort det enkelt för dig. Vi har samlat 12 punkter som förklarar varför Umbraco är det bästa CMS:et för ditt företag.

3D3A4787

Nyhet

Kom på Sveriges första Umbracokalas

Toxic, i samarbete med Umbraco och Obviuse, arrangerar en heldagskonferens den 23 oktober för att samla utvecklare och umbracofantaster för att utforska och fira allt som Umbraco har att erbjuda. Det blir en dag fylld av inspirerande talare, det senaste inom Umbraco och härlig gemenskap – ett kalas du inte vill missa, och här är din inbjudan!

3D3A4772 (2)

Om Oss

7 snabba med Tobias, utvecklingschef på Toxic

Med ett brinnande intresse för teknik och en passion för ledarskap, leder han medarbetare på Toxic med precision och engagemang. Utanför arbetet är han en mångsysslare som uppskattar träning och matlagning. Lär känna Tobias, utvecklingschef på Toxic.