Hoppa till innehållet
Marcus Herobild

7 snabba med Marcus, SEO-specialist på Toxic

Möt Marcus, en självlärd SEO-specialist som sedan barnsben haft en passion för webbutveckling och SEO. Med en unik talang för att få hemsidor att ranka högt på Google är han den ultimata resursen för att lyfta din online-närvaro till nya höjder. När han inte sitter framför datorn och optimerar webbsidor tillbringar han sin tid med vikterna på gymmet.

Hej Marcus! Du jobbar som SEO Specialist på Toxic. Vad innebär det? 

Just nu fokuserar jag på tre huvudområden i mitt arbete: SEO, Google Ads och spårning. Varje dag är en resa genom olika kundprojekt, där mitt mål är tydligt: att hjälpa våra kunder att få konverterande trafik till sina webbplatser. Det handlar om att vara en pålitlig guide, att vara där för dem och se till att de når sina mål på vägen.

Kan du beskriva hur en typisk arbetsdag ser ut för dig?

Vanligtvis börjar jag min dag med att ta en titt på Slack för att se om det finns några brådskande frågor som behöver min uppmärksamhet. Om det finns något akut, sätter jag genast igång med att lösa det. Sedan tar jag en snabb koll på min e-post för att se om det har kommit något viktigt som behöver hanteras. Efter det tar jag mig tid att gå igenom veckoplaneringen för att prioritera vilka projekt som behöver fokuseras på den här veckan. Resten av dagen ägnar jag åt att arbeta med dessa projekt. Mitt arbete är mycket varierande och kan innefatta allt från spårning och kundsupport till att hantera interna frågor och planera för SEO-projekt. Allt som oftast har jag också bokade kundmöten och andra typer av avstämningar under dagarna.

Hur kom du in på den här banan?

Jag har haft ett intresse för webbutveckling sedan jag var liten. Redan vid 9 års ålder experimenterade jag med att sätta upp en BBS, en sorts digital anslagstavla som var föregångare till dagens internet. När jag var 12 eller 13 år fick vi internet hemma och då skapade jag en enkel hemsida. Sedan dess har jag fortsatt att utforska webbutveckling och drivit trafik till olika hemsidor som jag har satt upp. Jag är egentligen helt självlärd och ägnade min studietid åt att experimentera med egna webbprojekt. Trots att jag läste ekonomi på högskolan fann jag att mitt intresse låg inom andra områden. I stället för att studera det jag kanske borde ha gjort, fördjupade jag mig på egen hand i webbutveckling och särskilt i SEO. Jag insåg att det var det jag verkligen tyckte var roligt och ville jobba med.

Berätta om något som du är lite extra stolt över gällande din yrkesroll.

Det jag är särskilt stolt över är nog att ha fått chansen att arbeta med stora och välkända kunder. Det ger mig extra stolthet när jag har haft möjligheten att sitta med Ledarna - Sveriges Chefsorganisation och implementera min spårning hos dem. Exempelvis har jag arbetat med Lantbrukarnas Riksförbund (LRF), Länsförsäkringar Fastighetsförmedling och Slöjddetaljer. Att få jobba med sådana framstående och etablerade organisationer och företag är något som jag värderar högt och är extra stolt över.

Hur blir man en riktigt vass SEO–specialist?

Det handlar egentligen om att göra som jag har gjort – skapa egna projekt för att lära sig och testa vad som fungerar och vad som inte fungerar. Sedan är det viktigt att hålla sig uppdaterad genom att följa nyheter inom området. När det kommer till SEO är det Google som bestämmer vad som gäller med deras kontinuerliga uppdateringar av algoritmer och regler. Det är avgörande att vara medveten om förändringarna eftersom det som fungerade för några månader sedan kanske inte alls fungerar längre. Att ha en solid grundförståelse är också viktigt. Man kan börja med att skapa en egen hemsida och testa olika strategier för att locka trafik. Även om det krävs vissa betalverktyg för att få en djupare insikt i sökordsvolymer och annat, kan man ändå börja med en enkel grund genom att använda Google Search Console för att se vad som fungerar. Det är en bra startpunkt för den som vill utforska SEO-världen.

Vad gör du för att fortsätta växa och utvecklas inom din yrkesroll?

Det handlar faktiskt till stor del om att följa med i svängarna. Eftersom det ständigt sker förändringar i branschen är det avgörande att hänga med i utvecklingen för att kunna leverera och veta vad som är rätt och fel att göra. Annars riskerar man att föreslå något som fungerade för ett år sedan men inte längre är relevant. Att hålla sig uppdaterad är helt enkelt nyckeln för att veta vad man kan och inte kan göra. Så jag försöker verkligen att följa med i utvecklingen och följer nyheterna inom området.

Till sist – vad är det bästa med att jobba som SEO–specialist på Toxic?

Det bästa med mitt jobb är verkligen friheten och mångfalden. Jag älskar att kunna arbeta med olika kunder och vara involverad i olika faser av webbprojekten. Det ger mig möjligheten att bidra med tips och råd till kunderna om vad de kan göra för att nå sina mål.

Behöver ditt företag hjälp att öka trafiken till er webbplats? Kolla in vårt erbjudande inom Digital marknadsföring.