7 snabba med Adisa, Social Media Specialist på Toxic
Nyhet
2 min
I den här intervjun möter vi Adisa från vårt Growth Marketing-team. Med fokus på teknik, analys och data kombinerar hon pricksäckra strategier med operativt arbete och säkerställer därmed att våra kunders digitala närvaro ökar. Läs mer om Adisas jobb som sociala medier-specialist i nedan intervju.
Hej Adisa! Du jobbar som Social Media Specialist på Toxic. Vad innebär det?
Det innebär att jag jobbar både operativt och strategiskt med våra kunders sociala kanaler. I min roll är jag teknisk, analytisk och datadriven. Exempelvis gör jag analyser av en kunds kanaler för att kunna ta fram en strategi. Strategin ligger till grund för det fortsatta arbetet framåt, där jag ser till att distribuerar content så att målgruppen nås av rätt budskap vid rätt tidpunkt, i rätt steg av kundresan. Alltsammans baserat på insamlad data.
Kan du beskriva hur en typisk arbetsdag ser ut för dig?
Det är ganska varierande men något som alltid ingår är morgonkoppen med kaffe. Därefter går jag igenom inkorgen och alla aktiva annonser för att sedan hugga tag i dagens projekt som ofta innefattar strategiarbete, analysarbete, kampanjuppsättning och/eller avstämningar med kunder.
Hur kom du in på den här banan?
På gymnasiet väcktes mitt intresse för ekonomi, som ledde till att jag började studera Marketing Management på Jönköping University. Under utbildningen insåg jag att jag var mer intresserad av marknadsföring och på den vägen är det. I början av min karriär jobbade jag brett med både Google Analytics, SEO, sociala medier och marknadsföring i stort men under tidens gång insåg jag att jag är mest intresserad av sociala medier och dess oändliga möjligheter. Därför har jag valt att specialisera mig inom området.
Berätta om något som du är lite extra stolt över gällande din yrkesroll.
Det roligaste med mitt jobb – och som jag är mest stolt över är att se att de insatser jag gör bidrar till att uppfylla kundens mål. Att sedan få presentera de goda resultaten för nöjda kunder är pricken över i.
Hur blir man en bra Social Media Specialist?
Jag tror att det är viktigt att du har intresse för data och har en analytisk förmåga. Det är också bra om du till viss del är tekniskt lagd då du arbetar i många olika digitala verktyg i din vardag. Slutligen är det till din fördel om du är kreativ i någon form då det blir allt viktigare att kunna vara kreativ med data.
Vad gör du för att fortsätta växa och utvecklas inom din yrkesroll?
Jag håller mig uppdaterad på trender och låter mig utmanas av mina kollegor. Det är först när du vågar testa nya saker som du hittar nya vägar och når nya resultat. På Toxic är vi duktiga på det. Vi har också förmånen att en gång i månaden få internutbilda oss och den tiden använder jag för att utvecklas i min yrkesroll.
Till sist – vad är det bäst med att jobba som Social Media Specialist på Toxic?
Det bästa är till hundra procent kollegorna! Utöver det är det möjligheten att få jobba med många olika typer av kunder och att arbetet är varierat. Jag brinner för att hjälpa till och guida andra i den digitala världen.
Läs mer om Growth Marketing här.
Behöver ni hjälp med era digitala kanaler?
Klicka här
Läs mer
Vi hälsar fyra nya kollegor välkomna till Toxic
Vi är glada att kunna presentera fyra nya stjärnor till vårt team på Toxic - Karl, Hannah, Kristian och Dennis. Läs vidare för att lära känna dem lite bättre och få en inblick i vad de ser fram emot i sina nya roller.
4min
Team Accessibility: Experterna bakom tillgängliga och inkluderande digitala lösningar
På Toxic sätter vi tillgänglighet i fokus. Det är inte bara en del av processen, utan en grundpelare i hur vi skapar lösningar som fungerar för alla, oavsett förutsättningar. Toxic ska vara bäst i branschen och leda utvecklingen framåt. Här spelar Team Accessibility, under ledning av Alice och Linnéa, en central roll.
3min
Därför är Umbraco det smarta CMS-valet för ditt företag
Att välja rätt CMS kan kännas överväldigande med den uppsjö av alternativ som finns på marknaden. Därför har vi gjort det enkelt för dig. Vi har samlat 12 punkter som förklarar varför Umbraco är det bästa CMS:et för ditt företag.
4min
Låt oss skapa magi tillsammans
Skicka ett meddelande så hör vi av oss inom kort