Kom igång med sponsrade länkar inför hösthandeln 2014
Blogg
2 min
Sponsrade länkar innebär en försäljningsstrategisk möjlighet inför hösthandeln som du inte har råd att missa.
Nu är vi på väg mot sommar och semester med salta bad, grillad mat och kylda drycker. Detta innebär inte enbart en lugnare stund för dig som företagare, men också en tid att planera inför kommande hösthandel med tillhörande försäljningspotential.
Ett sätt att få reda på när dina kunder söker efter dina produkter är att titta på söktrender. Nedan kan du se hur söktrenden ser ut för ordet ”ryggsäck”.
Varje år i augusti får detta sökord ett uppsving i samband med skolstarten. Hur det ser ut på dina sökord i din bransch kan du få reda på med hjälp av http://www.google.se/trends/.
I regel minskar både sökningar och försäljningsvolymer under sommaren då de flesta är lediga och har gått på semester. I USA kallas denna period för ”summer slowdown”. Givetvis gäller inte detta för företag som har sin högsäsong under sommaren.
Om du vill vara säker på att fånga viktiga kunder när sökvolymen ökar efter semestern är det klokt att sätta upp kampanjer i Google Adwords. En specifik höstkampanj kan du använda för att få fart på försäljningen av både dina vanliga produkter/tjänster och de mer säsongsbaserade.
Om du exempelvis hade sålt ryggsäckar på din hemsida så vore det klokt att se till att ha en kampanj redo att starta igång inför trafikuppgången i augusti då flest personer är som mest intresserade av att köpa ryggsäckar.
Det är också viktigt att komma ihåg att försäljningströskeln under denna period är något lägre jämfört med andra perioder under året då behovet av att köpa en ryggsäck inte är fullt lika stor.
Rent försäljningsstrategiskt är det bra att vara medveten om söktrender och likvärdig data för de produkter eller tjänster som du erbjuder. Du kan också titta på dina egna försäljningssiffror för att identifiera de månader som försäljningsmässigt är allra viktigast för din verksamhet. Dessa data kan vara utgångspunkten för framtida annonskampanjer.
Kontakta oss om du vill ha hjälp med att annonsera på Google Adwords inför den kommande hösthandeln 2014.
Läs mer
Vad kostar Google-annonsering?
Att annonsera med Google Ads behöver bara kosta så mycket som du är villig att betala.
2min
Retargeting/Remarketing annonsering med Google Adwords
Retargeting/Remarketing hjälper dig att nå potentiella kunder som känner till ditt varumärke.
2min
Vad är digital marknadsföring?
Du har säkert stött på begreppet ”digital marknadsföring” lite här och var. Det är ett begrepp som har blivit vanligare och vanligare i takt med att världen och samhället blivit mer digitalt. Begreppet kan ha olika betydelse och definition beroende på vart du stöter på det.
2min