- Startsida
- Kunskapsbank
- Blogg

Vi sammanfattar Svenskarna och internet 2019

Skrevs av Ida Boman den 15 oktober 2019
Blogg
3 min
Blogg
3 min
I början av veckan kom Svenskarna och internet 2019 – en årlig studie av svenska folkets internetvanor. Vad ser vi för trender och vad innebär de för det digitala samhället?
Vi har sammanfattat rapporten och plockat ut de delar som vi upplever är mest aktuella för oss och våra kunder. Vi tittar på det generella användandet av internet, på användandet av e-handel och digitala tjänster vid onlinehandel, samt hur olika sociala medier och sökkällor används 2019.
Nedanstående statistik och fakta är hämtad från rapporten Svenskarna och internet 2019. Undersökningen genomförs av Internetstiftelsen som vill bidra med fakta och insikter om hur användningen i Sverige utvecklas, och förutsättningar till att digitaliseringen sker på välinformerad grund.
Nästan alla svenskar, 95 %, använder internet
I rapporten ser vi att de allra flesta använder internet i Sverige. Hela 95 % av befolkningen använder internet, samtidigt som fiberuppkoppling blir vanligare och vi använder allt fler uppkopplade saker. Men en stor grupp använder fortfarande inte nätet varje dag, mestadels äldre.
Sedan år 2010 har internetanvändandet ökat med cirka tio procentenheter – från 85 procent till 95 procent i år. Ökningen börjar dock plana ut och skillnaden mot år 2018 (94%) är marginell.
Köpa och sälja online
En majoritet använder Mobilt BankID och Swish, och allt fler äldre börjar göra bankärenden digitalt. Att näthandla är populärt, och de flesta känner sig trygga med att betala på internet.
- 6 av 10 säljer saker på nätet.
- Drygt 8 av 10 köper något med digital leverans.
- Tid på e-handelsappar/begagnatsajter mest meningsfull för barnfamiljer.
Trygghet i e-handel och banktjänster
- 7 procent känner sig inte trygga vid betalning på nätet.
- Drygt 1 av 10 drabbas av missvisande produkter i e-handel.
Antalet användare av sociala medier börjar plana ut
Tillväxttakten för de största sociala nätverken minskar, och färre lägger ut bilder, skriver och delar inlägg på Facebook. Många upplever inte att tiden på sociala nätverk är meningsfull.
- Sociala medier används på samma nivå som föregående år.
- 4 av 10 upplever inte sin tid på sociala medier som meningsfull.
- De största sociala nätverken minskar i tillväxttakt.
- Kvinnor använder sociala medier oftare än män.
- Praktiskt taget alla som studerar använder sociala medier.
- Twitter, Linkedin och Flashback är mer populära i städerna än på landsbygden.
-
46% av internetanvändarna oroar sig för att Google och Facebook kränker integritet.
En stor majoritet – 83 procent – av internetanvändarna använder sociala medier. De tre största sociala nätverken i Sverige är Facebook, Instagram och Snapchat. En åldersmässig jämförelse av dessa visar att de i åldern 12–25 år föredrar Instagram och Snapchat framför Facebook i sitt dagliga användande. De yngsta 12–15 år använder nästan inte alls Facebook på daglig basis. Bland de som är 26 år och äldre börjar Facebook ta över.
Sökkällor, sökord och källkritik
Allt färre delar andras innehåll i sociala medier, men att söka information på nätet ökar. Äldre litar mer på det de läser på nätet än yngre.
Praktiskt taget alla söker information på nätet, såväl yngre som äldre, och likaså använder närmast alla Google. Majoriteten använder också Wikipedia som sökkälla numera, i synnerhet de som studerar.
- Det dagliga informationssökandet på nätet ökar
- 4 av 10 pensionärer googlar dagligen
- De yngsta och äldsta har svårast att hitta sökord
- 94 procent av de studerande använder sig av Wikipedia
- Äldre litar mer på information på nätet än yngre
- Knappt 4 av 10 internetanvändare har fått utbildning i källkritik
- Var tredje lär sig om källkritik via tidningsartiklar
- 4 av 5 accepterar användarvillkor utan att läsa igenom dem
- Allt färre delar andras innehåll i sociala medier
- De över 55 år har minskat sitt delande av andras innehåll
- Något färre kontrollerar avsändare eller innehållets trovärdighet.
Läs hela rapporten Svenskarna och internet 2019.
Här kan du läsa mer om vårt erbjudande.
Läs mer
Se alla våra nyheter

Blogg
Svenskarna och sociala medier 2020
Utvecklingen av sociala medier går fort, inte minst under en pandemi. Här sammanfattar vi Svenskarna och internet 2020 utifrån perspektivet sociala medier.
7min

Om Oss
7 snabba med Adisa, Social Media Specialist på Toxic
I den här intervjun möter vi Adisa från vårt Growth Marketing-team. Med fokus på teknik, analys och data kombinerar hon pricksäckra strategier med operativt arbete och säkerställer därmed att våra kunders digitala närvaro ökar. Läs mer om Adisas jobb som sociala medier-specialist i nedan intervju.
2min

Blogg
Vad är digital marknadsföring?
Du har säkert stött på begreppet ”digital marknadsföring” lite här och var. Det är ett begrepp som har blivit vanligare och vanligare i takt med att världen och samhället blivit mer digitalt. Begreppet kan ha olika betydelse och definition beroende på vart du stöter på det.
2min

Nyhet
Weland Solutions hyr utvecklingsteam från Toxic – får en extern utvecklingsavdelning med bredd, trygghet och driv
För att få fart på utvecklingen av sin portal, Weland HUB, valde Weland Solutions att hyra ett utvecklingsteam från Toxic. Med ett sammansvetsat team bestående av utvecklare, projektledare och affärsutvecklare får de nu både bredd, struktur och långsiktighet.
3min

Nyhet
Nordeka väljer Toxic som tillväxtpartner – inleder samarbete med revenue sharing-upplägg
Nordeka är ett nystartat svenskt skovarumärke med höga ambitioner och en tydlig vision: att förändra hur vi ser på fötter, skor och naturlig rörelse. Med starkt ambassadörskap från medgrundaren Isak Nyqvist har de snabbt gjort avtryck. Nu tar de nästa steg tillsammans med oss på Toxic.
2min

Nyhet
Vi är den enda svenska byrån som är nominerade till Umbraco Awards fyra år i rad!
För fjärde året i rad är vi på Toxic nominerade till Umbraco Awards och vi är den enda svenska byrån med den bedriften. Denna gång i kategorin “Best Cloud Solution” med webblösningen för NordGen – ett projekt där fokus legat på redaktionell frihet, effektivt arbetsflöde och långsiktig hållbarhet.
2min

Nyhet
Toxic befäster sin närvaro i Göteborg med större lokaler
I samband med vår fortsatta tillväxt har Toxic nu flyttat in i större lokaler i Göteborg. Lokalerna är belägna högst upp på Mässans Gata 8, på våning 8 ovanför Svenska Mässan, mitt emellan Scandinavium och Gothia Towers.
1min

Nyhet
Så driver vi framgång med digital marknadsföring – med våra kunder i fokus
På Toxic hjälper vi företag att nå sina mål med datadrivna strategier och kreativa lösningar inom digital marknadsföring. Med ett engagerat team strävar vi efter att skapa betydande värde – oavsett bransch eller utmaning.
3min

Nyhet
Tekniska fördelar och samarbetet bakom Länsförsäkringar Fastighetsförmedlings digitala plattform
Vi är stolta över vårt nära samarbete med Länsförsäkringar Fastighetsförmedling. Tillsammans har vi skapat en modern och användarvänlig webbplats i Umbraco som tydligt presenterar objektinformation och förenklar både köp- och säljprocessen. Här får du en inblick i samarbetet och de tekniska lösningarna bakom plattformen. “Målet var att skapa en lösning som verkligen underlättar för Länsförsäkringar Fastighetsförmedling och deras kunder – och det tycker jag att vi har lyckats bra med,” säger Karl Ekberg, systemutvecklare på Toxic.
3min

Blogg
Att byta från Optimizely till Umbraco – därför väljer fler företag att ta steget
Funderar ni på om ert nuvarande CMS är värt kostnaden? Ni är inte ensamma. Allt fler företag ser över om de verkligen använder all funktionalitet de betalar för och väljer att byta från licensbaserade plattformar som Optimizely till open source-alternativ som Umbraco. Kalle Ekstrand, grundare på Toxic och försäljningschef, berättar varför det steget ofta blir ett lyft för både teamet och affären.
3min

Blogg
Så bygger du en lönsam B2B-affär digitalt – insikter från Nordic Digital Commerce 2025
B2B-e-handel är inte längre en fråga "om" utan "hur". I Litiums rapport Nordic Digital Commerce in B2B 2025 framkommer det tydligt att digitala kanaler inte bara är ett sätt att effektivisera interna processer, utan framför allt ett sätt att förbättra kundrelationer och skapa tillväxt. Här delar Oscar Salomonsson, affärsområdesansvarig E-handel på Toxic, med sig av konkreta råd för att skapa en lönsam digital B2B-affär 2025.
4min

Blogg
Hur presterade svensk e-handel 2024 – och vad väntar runt hörnet?
E-barometern 2024 från PostNord visar att svensk e-handel har vänt uppåt. Efter två års nedgång ökade omsättningen med 5 % till 140 miljarder kronor. Rapporten bjuder på mer än siffror – den pekar ut trender som formar framtidens e-handel. I det här blogginlägget lyfter vi några av årets viktigaste insikter och en glimt av vad som väntar.
2min

Blogg
Umbraco kammar hem fem vinster i CMS Critic Awards 2024!
Fem vinster i CMS Critic Awards. Vad säger det om Umbraco – och om marknaden för CMS i stort? Vi pratade med Daniel Andersson, Tech Lead på Toxic, för att få hans syn på varför Umbraco fortsätter att dominera och vad det betyder för företag som letar efter rätt plattform.
3min

Blogg
Utan våra kunder är vi inget – relationen är vårt bränsle.
Starka kundrelationer kräver mer än bra service – de bygger på förtroende, proaktivitet och värde. Jessica, Customer Success Manager på Toxic, delar här sina fem nyckelfaktorer för att skapa långsiktiga kundrelationer.
2min

Nyhet
Kläppen Ski Resort väljer Toxic för att bygga ny webbplats i Umbraco Cloud
Kläppen Ski Resort satsar på en ny, modern webbplats i Umbraco Cloud för att skapa en mer anpassningsbar digital upplevelse. Webbplatsen ska ge besökarna rätt information i rätt tid, spegla anläggningens utbud och säsongsskiftningar, samt integreras med bokningssystemet för en smidig och sammanhängande kundresa – oavsett om gästen redan är på plats i Kläppen eller planerar sitt besök.
3min

Nyhet
Vårt team har vuxit – träffa våra sex nya medarbetare!
Vi är så glada att få välkomna sex nya medarbetare till Toxic! Möt Peter, Emma B, Josef, Petter, Linus och Emma R – ett härligt gäng som tillsammans stärker vårt team med värdefull kompetens och driv.
7min

Blogg
Få ut mer av din SEO – enkla justeringar för bättre synlighet
Vill du att fler ska hitta din webbplats? Här är några praktiska SEO-tips som du kan börja med redan idag för att öka din synlighet och ge din digitala närvaro en skjuts.
3min

Nyhet
Toxic inleder nytt samarbete med KABE
Vi har inlett ett spännande samarbete med KABE, en av Sveriges främsta tillverkare av husvagnar och husbilar. Som en del av samarbetet utvecklar vi en ny webbplats i Umbraco – en plattform som ska spegla KABEs premiumkänsla och samtidigt göra det enklare för både besökare och redaktörer att navigera och hantera innehåll.
2min

Blogg
Effektiv annonsering med Google Ads: Tips för ökad synlighet och försäljning
Digital annonsering förändras snabbt och för att ligga steget före krävs en strategi som kombinerar data, kreativitet och kontinuerlig optimering. Här delar vi med oss av viktiga insikter och strategier för att maximera effekten av din Google Ads-annonsering, som gör att du får ut mesta möjliga av din budget.
3min

Blogg
Skapa en kraftfull e-handelslösning med Umbraco Storefront och Norce e-handelsplattform
I en tid där e-handeln utvecklas snabbt är det avgörande att ha en flexibel, skalbar och användarvänlig plattform. För företag som hanterar stora produktkataloger och komplexa produktvariationer är kombinationen av Umbraco Storefront och Norces e-handelsmotor en vinnande lösning.
2min

Nyhet
Vi är live med webb för AmpSociety – en del av ChargeNode Group
ChargeNode Group tar ett nytt spännande steg framåt med lanseringen av AmpSociety – ett nytt bolag och varumärke med fokus på framtidens laddlösningar för elbilar. AmpSociety är en del av ChargeNode Group och lanserar det nya laddsystemet Amp5. Tillsammans med oss på Toxic har de nu lanserat en helt ny produkt- och varumärkeswebb, byggd på Litium, som lägger grunden för fortsatt framgång.
2min