- Startsida
- Kunskapsbank
- Blogg
Vi sammanfattar Svenskarna och internet 2019
Skrevs av Ida Boman den 15 oktober 2019
Blogg
3 min
Blogg
3 min
I början av veckan kom Svenskarna och internet 2019 – en årlig studie av svenska folkets internetvanor. Vad ser vi för trender och vad innebär de för det digitala samhället?
Vi har sammanfattat rapporten och plockat ut de delar som vi upplever är mest aktuella för oss och våra kunder. Vi tittar på det generella användandet av internet, på användandet av e-handel och digitala tjänster vid onlinehandel, samt hur olika sociala medier och sökkällor används 2019.
Nedanstående statistik och fakta är hämtad från rapporten Svenskarna och internet 2019. Undersökningen genomförs av Internetstiftelsen som vill bidra med fakta och insikter om hur användningen i Sverige utvecklas, och förutsättningar till att digitaliseringen sker på välinformerad grund.
Nästan alla svenskar, 95 %, använder internet

I rapporten ser vi att de allra flesta använder internet i Sverige. Hela 95 % av befolkningen använder internet, samtidigt som fiberuppkoppling blir vanligare och vi använder allt fler uppkopplade saker. Men en stor grupp använder fortfarande inte nätet varje dag, mestadels äldre.
Sedan år 2010 har internetanvändandet ökat med cirka tio procentenheter – från 85 procent till 95 procent i år. Ökningen börjar dock plana ut och skillnaden mot år 2018 (94%) är marginell.
Köpa och sälja online
En majoritet använder Mobilt BankID och Swish, och allt fler äldre börjar göra bankärenden digitalt. Att näthandla är populärt, och de flesta känner sig trygga med att betala på internet.
- 6 av 10 säljer saker på nätet.
- Drygt 8 av 10 köper något med digital leverans.
- Tid på e-handelsappar/begagnatsajter mest meningsfull för barnfamiljer.
Trygghet i e-handel och banktjänster
- 7 procent känner sig inte trygga vid betalning på nätet.
- Drygt 1 av 10 drabbas av missvisande produkter i e-handel.
Antalet användare av sociala medier börjar plana ut


Tillväxttakten för de största sociala nätverken minskar, och färre lägger ut bilder, skriver och delar inlägg på Facebook. Många upplever inte att tiden på sociala nätverk är meningsfull.
- Sociala medier används på samma nivå som föregående år.
- 4 av 10 upplever inte sin tid på sociala medier som meningsfull.
- De största sociala nätverken minskar i tillväxttakt.
- Kvinnor använder sociala medier oftare än män.
- Praktiskt taget alla som studerar använder sociala medier.
- Twitter, Linkedin och Flashback är mer populära i städerna än på landsbygden.
-
46% av internetanvändarna oroar sig för att Google och Facebook kränker integritet.
En stor majoritet – 83 procent – av internetanvändarna använder sociala medier. De tre största sociala nätverken i Sverige är Facebook, Instagram och Snapchat. En åldersmässig jämförelse av dessa visar att de i åldern 12–25 år föredrar Instagram och Snapchat framför Facebook i sitt dagliga användande. De yngsta 12–15 år använder nästan inte alls Facebook på daglig basis. Bland de som är 26 år och äldre börjar Facebook ta över.
Sökkällor, sökord och källkritik
Allt färre delar andras innehåll i sociala medier, men att söka information på nätet ökar. Äldre litar mer på det de läser på nätet än yngre.
Praktiskt taget alla söker information på nätet, såväl yngre som äldre, och likaså använder närmast alla Google. Majoriteten använder också Wikipedia som sökkälla numera, i synnerhet de som studerar.
- Det dagliga informationssökandet på nätet ökar
- 4 av 10 pensionärer googlar dagligen
- De yngsta och äldsta har svårast att hitta sökord
- 94 procent av de studerande använder sig av Wikipedia
- Äldre litar mer på information på nätet än yngre
- Knappt 4 av 10 internetanvändare har fått utbildning i källkritik
- Var tredje lär sig om källkritik via tidningsartiklar
- 4 av 5 accepterar användarvillkor utan att läsa igenom dem
- Allt färre delar andras innehåll i sociala medier
- De över 55 år har minskat sitt delande av andras innehåll
- Något färre kontrollerar avsändare eller innehållets trovärdighet.
Läs hela rapporten Svenskarna och internet 2019.
Här kan du läsa mer om vårt erbjudande.
Läs mer
Se alla våra nyheter
Blogg
Svenskarna och sociala medier 2020
Utvecklingen av sociala medier går fort, inte minst under en pandemi. Här sammanfattar vi Svenskarna och internet 2020 utifrån perspektivet sociala medier.
7min
Om Oss
7 snabba med Adisa, Social Media Specialist på Toxic
I den här intervjun möter vi Adisa från vårt Growth Marketing-team. Med fokus på teknik, analys och data kombinerar hon pricksäckra strategier med operativt arbete och säkerställer därmed att våra kunders digitala närvaro ökar. Läs mer om Adisas jobb som sociala medier-specialist i nedan intervju.
2min
Blogg
Vad är digital marknadsföring?
Du har säkert stött på begreppet ”digital marknadsföring” lite här och var. Det är ett begrepp som har blivit vanligare och vanligare i takt med att världen och samhället blivit mer digitalt. Begreppet kan ha olika betydelse och definition beroende på vart du stöter på det.
2min
Blogg
Sökordsstrategi: Så väljer du rätt nyckelord för din verksamhet
Att synas på Google handlar inte om tur. Det handlar om strategi. Med rätt sökord kan du nå rätt personer vid rätt tillfälle med ett budskap som faktiskt leder till affärer. Här går vi igenom hur du bygger en sökordsstrategi som gör mer än att driva trafik – den hjälper ditt företag att växa.
2min
Nyhet
Toxic och NIBU inleder ny digital satsning och bygger en modern e-handelslösning i Litium
NIBU tar nästa steg i sin digitala utveckling och väljer Toxic som partner när de bygger en ny e-handelslösning i Litium. Målet är att skapa en snabb, tydlig och användarvänlig upplevelse för både B2B- och B2C-kunder samt förenkla interna flöden med en plattform som håller över tid.
3min
Blogg
Umbraco 17 – Del 2: Så planerar du din uppgradering
När en ny LTS-version släpps är det klokt att planera sitt nästa steg. I den här delen fokuserar vi på vad uppgraderingen till Umbraco 17 innebär i praktiken: hur versionerna påverkas, vad du bör tänka på innan du uppgraderar och när det är rätt läge att ta klivet beroende på vilken version du använder i dag.
4min
Nyhet
Nytt ramavtal stärker samarbetet mellan Toxic och Infranord
Efter flera års samarbete tar Toxic och Infranord nästa steg. Genom ett nytt ramavtal blir Toxic en långsiktig utvecklingspartner med ansvar för både nyutveckling och förvaltning av Infranords interna system – med fokus på modern front-end-utveckling och ett mer integrerat arbetssätt.
5min
Blogg
Umbraco 17 – Del 1: Vi går igenom nyheterna
Umbraco 17 är äntligen här och den nya LTS-versionen kommer med flera stora förändringar under huven. I den här första delen går vi igenom de viktigaste nyheterna: ett helt ombyggt backoffice, den nya TipTap-editorn, AI-stödet med MCP och andra förbättringar som gör Umbraco modernare, snabbare och smidigare att jobba i.
6min
Blogg
Vad är Generative Engine Optimization (GEO)?
AI håller på att förändra hur människor söker, upptäcker och fattar beslut på nätet. Verktyg som ChatGPT, Google Gemini, Perplexity och Bing Copilot ger redan svar direkt i sökresultaten utan att användaren behöver klicka sig vidare till en webbplats. För företag är det en ny verklighet. Det räcker inte längre att bara synas högt i Googles resultat. Du måste också bli vald av AI och det är här Generative Engine Optimization (GEO) kommer in i bilden.
4min
Nyhet
Essem Design tar varumärket ut i världen – lanserar global e-handel med ny design och UX
Essem Design tar ett stort steg framåt och lanserar en global e-handel som speglar företagets varumärke och vision. Den nya lösningen, framtagen tillsammans med Toxic, kombinerar inspirerande design, förbättrad prestanda och marknadsanpassad e-handel för hela Europa och USA.
3min
Blogg
Så förändrar AI B2B och arbetslivet – Oscars reflektioner kring Litiums och Microsofts senaste rapporter
AI är just nu ett av de mest omtalade områdena inom både affärsutveckling och arbetsliv. För att förstå var vi står idag och vad som väntar framåt har Oscar Salomonsson, affärsområdesansvarig för e-handel på Toxic Interactive Solutions, delat sina reflektioner kring två aktuella rapporter: The Rise of AI in B2B Digital Commerce från Litium och Working with AI: Measuring the Occupational Implications of Generative AI från Microsoft.
3min
Nyhet
Från Optimizely till Umbraco CMS – LRF:s plattformsresa
När Lantbrukarnas Riksförbund (LRF) bestämde sig för att byta webbplattform handlade det om både kostnader, funktionalitet och framtida behov. Valet föll på Umbraco – en lösning som idag ger organisationen mer flexibilitet och en smidigare vardag.
4min
Blogg
PunchOut, PIM och e-handel – en komplett B2B-lösning med Shopspray
I dagens B2B-flöden – särskilt i Sverige där både företag och offentlig sektor har höga krav på automation och datakvalitet – räcker det inte med en snygg e-handel i frontend. För att leverera en sömlös och skalbar PunchOut-lösning krävs att tre centrala delar samverkar: ett PIM-system, en e-handelsplattform och kundens inköpssystem.
2min
Nyhet
Toxic bygger ny webb & e-handel för Beslag Design
Beslag Design, en ledande aktör inom beslag och inredningsdetaljer med egen produktutveckling, satsar tillsammans med Toxic på en ny digital plattform byggd på Litium. Satsningen omfattar en ny webbplats, en återförsäljarportal och ett kraftfullt PIM-system. Målet är att effektivisera interna flöden, centralisera produktdata och skapa en ännu smidigare köpupplevelse för återförsäljare och kunder.
2min
Nyhet
Tillgänglighet på agendan – allt fler företag vänder sig till Toxic
Intresset för digital tillgänglighet växer snabbt och många företag söker nu vägledning för att möta nya krav – men också för att skapa en mer inkluderande digital upplevelse. Hos oss på Toxic märks det tydligt.
3min
Blogg
Vad är PunchOut? Fördelar för B2B-företag och offentlig sektor
PunchOut gör det möjligt att koppla ihop kundens inköpssystem med leverantörens e-handel – och automatisera hela beställningsflödet. I detta blogginlägg går vi igenom hur tekniken fungerar, vilka fördelar den ger och varför allt fler företag och offentliga organisationer använder PunchOut i sin inköpsprocess.
3min
Guide
Din guide till effektiva systemintegrationer med EntityFlow
Har du flera system som inte kommunicerar med varandra på ett effetkivt sätt? Då är du inte ensam. Många företag brottas med ineffektiva arbetsflöden, manuell hantering och felaktig information helt i onödan. Med rätt systemintegration kan du minska risken för fel, frigöra tid och öka effektiviteten.
1min
Nyhet
Svensk Camping bygger ny branschwebbplats på Umbraco
Svensk Camping, tidigare känt som SCR, har gjort ett omfattande varumärkeslyft. I samband med lanseringen av en ny grafisk identitet bygger de nu en helt ny webbplats – ett uppdrag som genomförs tillsammans med Toxic. Resultatet blir en informativ och modern plattform för både bransch och medlemmar.
2min
Nyhet
Weland Solutions hyr utvecklingsteam från Toxic – får en extern utvecklingsavdelning med bredd, trygghet och driv
För att få fart på utvecklingen av sin portal, Weland HUB, valde Weland Solutions att hyra ett utvecklingsteam från Toxic. Med ett sammansvetsat team bestående av utvecklare, projektledare och affärsutvecklare får de nu både bredd, struktur och långsiktighet.
3min
Nyhet
Nordeka väljer Toxic som tillväxtpartner – inleder samarbete med revenue sharing-upplägg
Nordeka är ett nystartat svenskt skovarumärke med höga ambitioner och en tydlig vision: att förändra hur vi ser på fötter, skor och naturlig rörelse. Med starkt ambassadörskap från medgrundaren Isak Nyqvist har de snabbt gjort avtryck. Nu tar de nästa steg tillsammans med oss på Toxic.
2min
Nyhet
Vi är den enda svenska byrån som är nominerade till Umbraco Awards fyra år i rad!
För fjärde året i rad är vi på Toxic nominerade till Umbraco Awards och vi är den enda svenska byrån med den bedriften. Denna gång i kategorin “Best Cloud Solution” med webblösningen för NordGen – ett projekt där fokus legat på redaktionell frihet, effektivt arbetsflöde och långsiktig hållbarhet.
2min