Hoppa till innehållet
Sociala Medier 2021

Summering av E-barometern 2022

PostNord och HUI Research samarbetar för att följa den svenska detaljhandelns utveckling inom e-handeln. E-barometern publiceras varje kvartal och bygger på fem konsumentundersökningar och en företagsundersökning. Årsrapporten för 2022 baseras på information som samlats in från 191 företag som säljer varor över internet och konsumentresultaten baseras på 12 månadsundersökningar med cirka 15 000 respondenter. Undersökningarna är riksrepresentativa för Sveriges befolkning i åldrarna 18-79 år som har tillgång till internet.

PostNords E-barometer har visat en negativ helårsutveckling för 2022 av e-handelns omsättning för första gången sedan starten 2006. Företag inom branschen upplever ökade omkostnader och en lågkonjunktur, vilket kräver kortsiktiga åtgärder och samtidig långsiktig planering. Marknaden är osäker eftersom många e-handelsföretag inte tidigare har upplevt en lågkonjunktur. I tider av oro blir konsumenter mer kostnadsmedvetna, vilket kräver att e-handelsföretagen är lyhörda och flexibla. Att erbjuda olika leveransalternativ är viktigt för köpupplevelsen, och många företag har börjat svara upp mot detta behov.

Övergripande summering

  • 2022 var första året i E-barometerns historia med negativ tillväxt.
  • Inflationen ökade och förväntningarna på det ekonomiska läget minskade.
  • Konsumenternas syn på den egna ekonomin sjönk till rekordlåga nivåer.
  • E-handelns framtidsindikator har varit under normalläget sedan april.
  • E-handeln minskade med 7 procent medan detaljhandeln ökade med 3,8 procent enligt SCB:s Detaljhandelsindex.
  • Pandemins slut ledde till att konsumenterna återgick till att handla i fysiska butiker.
  • Möbel- och heminredningsbranschen har gått starkt under pandemin men möter nu höga jämförelsetal.
  • Försäljningsutvecklingen har varit negativ under samtliga kvartal 2022 och utvecklingen landar på minus 8 procent för året.
  • Minskad rörlighet på bostadsmarknaden har lett till minskad efterfrågan på ny inredning.
  • Volatila råvarupriser och höga energipriser har bidragit till att konsumentpriserna har drivits upp, vilket har minskat efterfrågan ytterligare.
  • Möbelhandelns genomsnittliga prisökning uppgick till tjugo procent under 2022 enligt SCB.
  • Konsumenter söker sig allt mer till e-handelns begagnatmarknad och lågpriskoncept, vilket indikerar att de försöker hitta kapitaltunga varor till lägre priser.
  • E-handeln inom dagligvaruhandeln minskade med 17 procent medan apoteksnäthandeln ökade med 10 procent.
  • Försäljningen av hemelektronik har minskat med 10% på grund av höjda räntor och energipriser samt halvledarbrist. På grund av detta är begagnade hemelektronikvaror mer efterfrågade.
  • Försäljningen av böcker har minskat med 10% på nätet men har ökat i fysiska bokhandlar, på grund av populariteten av ljudböcker och en ökning i fysisk försäljning.
  • TikTok har påverkat försäljningen av böcker medan sporthandeln har drabbats av högre inflation och har haft svårt att upprätthålla sin tidigare pandemitillväxt.

Trender inom Social shopping & D2C

  • Social handel blir allt vanligare, vilket ger stora möjligheter för e-handelsföretag att integrera köp och försäljning i vardagens struktur och skapa en verklig känsla av gemenskap och anknytning.
  • I USA utgör social handel omkring fyra procent av all e-handelsförsäljning och väntas ta ytterligare en procentenhet till år 2025, vilket motsvarar omkring 80 miljarder dollar.
  • Social handel ger en sömlös övergång mellan upplevelse och shopping genom att vara tillgänglig på sociala plattformar där konsumenterna redan spenderar tid, vilket blir allt viktigare för konsumenterna.
  • Ungefär 17 procent av e-handelskonsumenterna uppger att de har e-handlat via sociala medier under den senaste månaden.
  • Influencers spelar en stor roll i den sociala handeln och marknadsföring genom influencers, så kallad influencer marketing, används allt oftare av företag för att nå ut till konsumenter på ett effektivt sätt.
  • Facebook är den sociala plattform som har flest användare i världen, men Instagram och Youtube toppar listan över de vanligaste sociala marknadsföringsplattformarna.
  • Influencer marketing stärker varumärket enligt 37 procent av de tillfrågade företagen, men det kan vara svårt att mäta det verkliga utfallet. 

Varierande konsumentbeteenden för olika generationer

  • Nästan alla vuxna i Sverige använder internet dagligen.
  • Digitala tjänster och legitimationer har blivit allt viktigare och tillgängliga för alla generationer.
  • Generationsindelningar är användbara verktyg för att få en förståelse för kundernas beteenden och preferenser, men det finns skillnader inom grupperna.
  • Generation Z är en viktig grupp för e-handel, de är influerade av digitalt inflytande, mindre lojala mot varumärken, intresserade av visuella intryck och vill ha snabbhet.
  • Millennials är köpstarka, letar efter prisvärda varor, och förväntar sig belöningar för sin lojalitet.
  • Generation X har hög hushållsinkomst, men är ekonomiskt försiktiga och sätter värde på rabatter, smidiga betalningsupplevelser och prisvärda produkter. 

Cookies-reglernas påverkan på e-handeln

• Företags möjligheter att samla in konsumentdata har minskat pga. regleringar som GDPR och begränsningar på tredjepartscookies.
• Utfasningen ut av tredjepartscookies förväntas påverka den digitala annonsindustrin.
• Förstapartsdata kommer att spela en viktigare roll för att erbjuda konsumenter en skräddarsydd upplevelse.
• Kundernas ovilja att registrera sig kan utgöra en utmaning för företag som vill samla in mer förstapartsdata.
• Aggregerade konsumentdata kan ge insikter utan att äventyra kundernas integritet.

E-handeln utanför Sverige

  • E-handeln har ökat i Europa under pandemin.
  • E-handeln har fortsatt att öka under 2021, men utvecklingen skiljer sig åt mellan olika länder.
  • Tyskland, Nederländerna och Belgien förväntar sig minska sin nivå av onlineshopping jämfört med tidigare medan till exempel Italien, Polen och Albanien förväntar sig öka den.
  • Slovakien rankas under EU-genomsnittet för digital ekonomisk utveckling, men EU och länderna själva har flera projekt igång för att främja den digitala marknaden och skapa en gemensam digital marknad inom hela EU.
  • Nästan 10 procent av de tillfrågade konsumenterna har e-handlat från ett annat land än Sverige under den senaste månaden, och Tyskland, Kina och Storbritannien står för cirka 60 procent av de internationella köpen.
  • Tyskland är det land som har utvecklats starkast under de senaste åren, medan Storbritannien och Kina har tappat i attraktivitet.
  • Tyskland gynnas av sin fordonsindustri där prisvärda reservdelar och fordonstillbehör inte är en oväsentlig del av vad svenskarna väljer att importera därifrån.
  • Den danska e-handeln har blivit mer attraktiv genom åren och danskarna är starka på möbler, designprodukter och leksaker.

E-handelns utveckling de senaste 20 åren

  • E-handeln har vuxit mycket under de senaste 20 åren, med en tillväxttakt på mer än 2600 procent. Detta har delvis berott på ökningen av befintliga e-handelskunders snittköp och konsumtionen av fler varugrupper, samt utländska aktörers ökande konkurrens.
  • Paketboxar har blivit alltmer populära bland konsumenterna på grund av flexibla tider för uthämtning, närhet till hemmet och minimalt köande. Fler företag expanderar sitt nätverk av paketboxar runt om i landet vilket ökar tillgängligheten för konsumenter.
  • Social shopping blir allt vanligare, med nya sociala sätt att e-handla som liveshopping och virtuell shopping. Mobilen är en viktig del av social shopping och webbutiker måste vara mobilanpassade.
  • Leveransalternativ blir allt viktigare för konsumenter. För att vara relevanta behöver företag känna till vad kunderna efterfrågar och erbjuda leveransalternativ som passar kundernas behov.

Nätbaserad begagnathandel blomstrar 

  • Begagnathandeln på nätet har haft en stark utveckling under 2022 och förväntas blomstra även 2023.
  • Möbler och heminredning samt kläder och skor är de mest köpta varukategorierna.
  • Män köper i större utsträckning hemelektronik och fordon medan kvinnor köper möbler och kläder.
  • En tredjedel av konsumenterna handlar mer begagnat nu än tidigare av ekonomiska skäl, särskilt de yngre konsumenterna.
  • Företag som Vinted och Arkivet bryter ny mark genom att innovera begagnatmarknaden.
  • Marknadsplatser är fortfarande det mest populära alternativet för begagnatköp online följt av budgivningsplattformar och sociala medier.
  • Män och kvinnor handlar ofta på olika sidor baserat på vilka begagnade varor de köper.

Mer information om e-handel hittar du här! 👈

Läs mer

Se alla våra nyheter

Bildbank 19

Blogg

Utmaningar och lösningar inom B2B e-handel

Den digitala transformationen fortsätter i snabb utvecklingstakt att omforma affärsvärlden. Detta innebär att B2B-företag står inför unika utmaningar inom e-handel. Att förstå och övervinna dessa utmaningar är avgörande för att kunna dra nytta av de möjligheter som digital försäljning erbjuder. I det här blogginlägget sätter vi ljuset på några utmaningar och lösningar för dig som verkar inom B2B e-handel.

Profsafe Hero Bakgrund

Nyhet

En skalbar e-handelslösning med centraliserad produktinformation på Litium 8

När du hanterar en stor mängd produktinformation är ett automatiserat och planerat PIM-system avgörande för en effektiv verksamhet och en positiv kundupplevelse. Det är precis vad Profsafe erbjuder sina kunder när den toppmoderna PIM- och e-handelslösningen som är byggd på Litium nu är lanserad.

Varsego Lansering 2

Nyhet

Varsego’s nya e-handel är lanserad – “man kan inte annat än att bli glad av den”

Attrahera nya kunder och skapa en kundupplevelse utöver det vanliga var några av de önskemål Varsego presenterade i de inledande samtalen kring den nya e-handeln. Lösningen byggdes på Litium och ger samma köpupplevelse och fördelar som en B2C-e-handel.

IMG 6658 (1)

Blogg

Så bygger du en lönsam B2B-affär digitalt – insikter från Nordic Digital Commerce 2025

B2B-e-handel är inte längre en fråga "om" utan "hur". I Litiums rapport Nordic Digital Commerce in B2B 2025 framkommer det tydligt att digitala kanaler inte bara är ett sätt att effektivisera interna processer, utan framför allt ett sätt att förbättra kundrelationer och skapa tillväxt. Här delar Oscar Salomonsson, affärsområdesansvarig E-handel på Toxic, med sig av konkreta råd för att skapa en lönsam digital B2B-affär 2025.

Toxic GBG Bildbank 240424 LOW 15

Blogg

Hur presterade svensk e-handel 2024 – och vad väntar runt hörnet?

E-barometern 2024 från PostNord visar att svensk e-handel har vänt uppåt. Efter två års nedgång ökade omsättningen med 5 % till 140 miljarder kronor. Rapporten bjuder på mer än siffror – den pekar ut trender som formar framtidens e-handel. I det här blogginlägget lyfter vi några av årets viktigaste insikter och en glimt av vad som väntar.

IMG 6248

Blogg

Umbraco kammar hem fem vinster i CMS Critic Awards 2024!

Fem vinster i CMS Critic Awards. Vad säger det om Umbraco – och om marknaden för CMS i stort? Vi pratade med Daniel Andersson, Tech Lead på Toxic, för att få hans syn på varför Umbraco fortsätter att dominera och vad det betyder för företag som letar efter rätt plattform.

IMG 5801 2

Blogg

Utan våra kunder är vi inget – relationen är vårt bränsle.

Starka kundrelationer kräver mer än bra service – de bygger på förtroende, proaktivitet och värde. Jessica, Customer Success Manager på Toxic, delar här sina fem nyckelfaktorer för att skapa långsiktiga kundrelationer.

2021 Kläppen Ski Resort Kids 007

Nyhet

Kläppen Ski Resort väljer Toxic för att bygga ny webbplats i Umbraco Cloud

Kläppen Ski Resort satsar på en ny, modern webbplats i Umbraco Cloud för att skapa en mer anpassningsbar digital upplevelse. Webbplatsen ska ge besökarna rätt information i rätt tid, spegla anläggningens utbud och säsongsskiftningar, samt integreras med bokningssystemet för en smidig och sammanhängande kundresa – oavsett om gästen redan är på plats i Kläppen eller planerar sitt besök.

3D3A6466 1

Nyhet

Vårt team har vuxit – träffa våra sex nya medarbetare!

Vi är så glada att få välkomna sex nya medarbetare till Toxic! Möt Peter, Emma B, Josef, Petter, Linus och Emma R – ett härligt gäng som tillsammans stärker vårt team med värdefull kompetens och driv.

Toxic Bildbank 240418 9

Blogg

Få ut mer av din SEO – enkla justeringar för bättre synlighet

Vill du att fler ska hitta din webbplats? Här är några praktiska SEO-tips som du kan börja med redan idag för att öka din synlighet och ge din digitala närvaro en skjuts.

DSCF5856 Imperial 810 LGB

Nyhet

Toxic inleder nytt samarbete med KABE

Vi har inlett ett spännande samarbete med KABE, en av Sveriges främsta tillverkare av husvagnar och husbilar. Som en del av samarbetet utvecklar vi en ny webbplats i Umbraco – en plattform som ska spegla KABEs premiumkänsla och samtidigt göra det enklare för både besökare och redaktörer att navigera och hantera innehåll.

IMG 3725

Blogg

Effektiv annonsering med Google Ads: Tips för ökad synlighet och försäljning

Digital annonsering förändras snabbt och för att ligga steget före krävs en strategi som kombinerar data, kreativitet och kontinuerlig optimering. Här delar vi med oss av viktiga insikter och strategier för att maximera effekten av din Google Ads-annonsering, som gör att du får ut mesta möjliga av din budget.

IMG 3643

Blogg

Skapa en kraftfull e-handelslösning med Umbraco Storefront och Norce e-handelsplattform

I en tid där e-handeln utvecklas snabbt är det avgörande att ha en flexibel, skalbar och användarvänlig plattform. För företag som hanterar stora produktkataloger och komplexa produktvariationer är kombinationen av Umbraco Storefront och Norces e-handelsmotor en vinnande lösning.

Mockup

Nyhet

Vi är live med webb för AmpSociety – en del av ChargeNode Group

ChargeNode Group tar ett nytt spännande steg framåt med lanseringen av AmpSociety – ett nytt bolag och varumärke med fokus på framtidens laddlösningar för elbilar. AmpSociety är en del av ChargeNode Group och lanserar det nya laddsystemet Amp5. Tillsammans med oss på Toxic har de nu lanserat en helt ny produkt- och varumärkeswebb, byggd på Litium, som lägger grunden för fortsatt framgång.

Emeliek 3X2

Om Oss

7 snabba med Emelie, affärsutvecklare på Toxic

Möt Emelie, affärsutvecklare på Toxic. När hon inte är upptagen med att skapa affärsmöjligheter och bygga relationer med kunder tillbringar hon dagarna med sina tre barn, njuter av lugna stunder i trädgården eller letar efter unika fynd på loppis. På jobbet navigerar hon smidigt mellan möten med kunder och interna diskussioner, alltid redo att skapa skräddarsydda lösningar och utveckla starka, långsiktiga relationer.

3D3A5091

Nyhet

Toxic tar nästa steg för ökad kundnöjdhet – stärker organisationen med Customer Success Manager

Den digitala byrån Toxic tillsätter Jessica Holmberg Ludvigsson som Customer Success Manager för att stärka kundupplevelsen och bygga långsiktiga relationer. Jessica kommer ansvara för att skapa en närmare dialog med kunderna och se till att deras feedback blir en central del av företagets utveckling.

Blogg

Spårbarhet och digitala produktpass – Ekodesignförordningens påverkan på små och medelstora företag

Digitala produktpass (DPP) är på väg att bli en ny standard inom EU, med målet att förbättra hållbarheten hos produkter och öka transparensen i värdekedjan. För små och medelstora företag innebär detta både utmaningar och möjligheter. Här går vi igenom vad digitala produktpass innebär, hur de påverkar företag och hur lösningar som PIM-system kan underlätta omställningen.

Toxic GBG Bildbank 240424 LOW 55

Blogg

Umbraco jämfört med andra CMS – G2-rapporten visar vad användarna säger

Att välja rätt CMS är ett viktigt beslut och att höra vad verkliga användare tycker kan göra valet enklare. G2, en ledande recensionsplattform för mjukvara, har samlat in över 750 recensioner av Umbraco och jämfört det med fem andra populära CMS. I den här rapporten får du insikter i vad som gör Umbraco till ett populärt val.

Astern 1

Nyhet

Pulsen Group väljer Toxic som en av sina digitala partners

Pulsen Group, en familjeägd bolagskoncern där flera av bolagen arbetar inom IT, har ingått ett samarbetsavtal med oss på Toxic för att ta två av sina webbplatser till nästa nivå.

Toxic GBG Bildbank 240424 LOW 53

Blogg

Effektiv mediehantering - få din webbplats att prestera på topp

Har du funderat på hur felaktig filhantering kan påverka både prestanda och användarupplevelse på din webbplats? Mediehantering innebär många utmaningar – från filstorlek och format till tillgänglighet och lagring. Här har vi samlat våra bästa tips för att göra din webbplats snabbare och mer användarvänlig genom bra mediehantering.

A3 Finn Fem Tillgänglighetsfel (2)

Nyhet

Finn fem tillgänglighetsfel - Vinn en gratis tillgänglighetsanalys av din webbplats

Är er webbplats tillgänglig för alla användare? Nu ger vi på Toxic er chansen att ta reda på det – och samtidigt få möjlighet att vinna en tillgänglighetsanalys, helt gratis!