Vad kostar Google-annonsering?

Skrevs av  Marcus Ceder  den  17 augusti 2018

Att annonsera med Google Ads behöver bara kosta så mycket som du är villig att betala.

Vad kostar annonsering på Google

Du behöver först och främst tänka på att Google Ads använder, förutom kostnad per klick för olika nyckelord, en så kallad kvalitétsutvärdering av den webbsida som du vill skicka trafik till.

Denna utvärdering representeras i form av ett värde (quality score) som också påverkar var din sida hamnar bland resten av annonserna i sökresultaten.

Detta innebär att det blir dyrare för dig att annonsera med Google Ads om du vill ha en hög position men samtidigt inte har en relevant landningssida att skicka trafiken till.

Vi kan givetvis hjälpa dig att välja en relevant landningssida och på så sätt minska dina kostnader.

I regel ska du vara mycket specifik när du väljer en landningssida, vilket exempelvis innebär att du skickar trafik för nyckelordsfrasen ”annonsering med Google Ads” till en landningssida som denna och inte en generell sida om marknadsföring på internet.

Vilken position din annonstext får beror alltså på hur mycket du är villig att betala per klick samt hur budgivningen ser ut på dina valda nyckelord inklusive din ”quality score” för landningssidan och annonsens relevans.

Hur stor är en lämplig budget för Google Ads?

Du bör välja en budget som du känner dig bekväm med men som också tillåter dig att synas på de sökfraser som dina potentiella kunder använder.

Om du väljer en budget som är för låg kan du missa trafik som annars hade medfört konverteringar (försäljning).

Väljer du istället en budget som är hög och dessutom inte har några andra restriktioner i din kampanj så kommer du att få betala ett för högt pris per klick. Detta är givetvis något som vi på Toxic.se ser till att undvika.

Fördelen med Google Ads är att du kan sätta ett maxpris per klick och även hur mycket du är villig att spendera per dag.

Detta medför att du aldrig behöver få några oförutsedda kostnader och att du med enkelhet kan hålla dig inom din månadsbudget.

Vägen till en stark digital närvaro

Vet du inte var du ska börja? Det vet vi. Ring oss eller kom och hälsa på, vi har gott (om) kaffe!

Klicka här

Tack för att du tog första steget!
Vi tar nästa steg och hör av oss till dig.

Det är här ditt nya projekt börjar.

Ge oss lite kött på benen kring vilken typ av projekt det gäller så hör vi av oss inom kort.

Webb

E-Handel

SEO

Varumärkesstrategi

Foto & Film

Webbanalys

PIM-system

Grafisk identitet

Intranät

Sociala Medier

Mobil & Webbapp

Google Ads

Beskrivning av projekt

Dina uppgifter




Oj, nått gick fel! Kolla så alla fält blev korrekt eller kontakta oss via kontaktsidan.