Hoppa till innehållet
IMG 3652

E-handel för B2B – därför ska du börja nu

Att förenkla och stötta din kundresa med digitala lösningar inom B2B är viktigt. Utvecklingen mot en mer digital handel går fort nu – inte minst på grund av vårens yttre omständigheter. Det går att börja enkelt. Men börja nu.

Affärer mellan bolag har gjorts på många sätt under lång tid, mycket har då handlat om relationer mellan människor med fokus på hög servicegrad. Vi har länge varit på gång mot ett skifte från den traditionella handeln, till en mer digital, men det har gått långsamt. Det skiftet, och utvecklingen under våren – som främst berott på yttre omständigheter – har gjort att vi har ökat takten radikalt och nu är tre till fem år framåt i tiden.

Även om Business to business-handeln digitalt har långt kvar, så visar Collector Bank i sin B2B-studie att sju av tio företag köper in varor och tjänster via e-handel, och 70 % av företagen som deltar ser det som självklart att köpa sina varor digitalt. I samma studie säger 25 % av de tilltalade företagen att de kommer att öka sin försäljning med mer än 30 % under de kommande tre åren.

Vi älskar det digitala och framförallt så är vi duktiga på det. Vi vill hjälpa fler företag digitalisera sin affär, och då också se till att tänka långsiktigt med sina handel. Varför? Fördelarna är många, från effektivisering av interna flöden, minskad administration till ökad tillgänglighet till försäljning och service till dina kunder.

Här beskriver vi närmre de viktiga delarna för din B2B e-handel, samt vilka fördelar som kommer på köpet.

Integration till affärssystem 

I stort sett alla e-handelsprojekt som vi har idag innebär att vi jobbar med direktintegration till affärssystemet. Där hämtas kunder, dess historik, avtal och lagersaldo. Affärssystemet är ofta master för all grunddata. Vi integrerar även betalningslösningar och kundvagnar som anpassas efter era kunder och marknader, allt från att kunna välja faktura, kortköp, paypal eller swish. Här är det viktigt att se till att erbjuda den betalningslösning som dina kunder förväntar sig, risken är annars att du tappar ett köp. 

PIM (Product Information Management)

När vi har lyft över all data kring produkter så förädlar vi dem i vårt PIM, där content som text, bilder och relationer skapas. Här handlar det om att ta kontroll på er data och samla det på en plats. Här skapar vi även arbetsflöden för förädlingen av produkter innan publicering ut till olika kanaler, där er webbsida kan vara en av dem, Google shopping och Amazon två andra.

Mina sidor

Med ett personligt inlogg och kontroll över behörigheter kan dina kunder, via Mina sidor, logga in och se sina unika priser, göra snabborder, följa upp sin historik och se leveransbesked. Allt för att skapa en sömlös och smidig kundresa. Ytterligare en fördel är att kunden inte har några öppettider att ta hänsyn till, hen har alltid tillgång till informationen och kan lägga sin order oavsett när på dygnet hen önskar. En e-handel med personligt inlogg är fortfarande den vanligaste för B2B-företag enligt Litiums studie B2B Commerce 2020.

Konfigurator

Vad passar till vad, och vad kostar det? En fråga många av dina kunder säkert ställer sig flera gånger när de försöker anpassa sin varukorg efter sitt behov. Med en konfiguration kan du få ditt innehåll skräddarsytt, utifrån de olika behov dina kunder har. Detta kan också vara ett verktyg för säljaren att, tillsammans med kunden, kunna anpassa en varukorg. En konfigurator är även ett sätt att digitalt göra kundupplevelsen personlig.

Marknadskanaler

Börja med att bygga en strategi för er digitala marknadsföring, som driver relevant trafik till er e-handel. Se sen er e-handel som den förlängda armen av säljorganisation, som kan mata er med varma leads som ni kan följa upp och driva vidare.

När ni är igång med er e-handel så har ni en helt ny spelplan att driva försäljning på, och med det oändligt med möjligheter för er marknadsföring. En av dessa är att ni nu spelar på en global marknad, om ni vill. Det finns inga begränsningar på vilka marknader eller personer ni kan bearbeta och nå med ert erbjudande.

Ni kan nu också arbeta med kampanjer som driver trafik till unika landningssidor, på så sätt kan ni bearbeta flera målgrupper samtidigt och personifiera ert budskap utifrån deras behov. Det mellanmänskliga blir mindre men servicegraden är lika hög, om inte högre då ni kan mäta, följa upp, skapa och kommunicera budskap som är anpassat efter olika målgrupper. Helt klart next level av personlig service. 

B2C e-handel

Vi ser att den digitala handeln, direkt till konsument (B2C), har kommit väldigt långt i sina flöden och sin utveckling. Den drivs på av den stora massan, och gärna den yngre generationen. Rent tekniskt så är en B2C e-handel mindre komplex och gör det på så sätt enklare att komma igång, men låt inte det få dig att tveka så att dina konkurrenter hinner springa om dig. Om det är möjligt att sälja dina produkter direkt till konsument, gör det. Kanske har du även ett unikt mindre exklusivt produktutbud som endast kan handlas via er egen e-handel.

Sammanfattning

Det viktiga att ta med sig är att B2C-vanor kommer bli B2B-vanor, kunden kommer kräva friktionsfria upplevelser. De kommer vilja handla via digitala kanaler, med sina priser och skapa unika produktkonfigurationer kopplat till sina egna avtal. Om inte idag så imorgon, kommer B2B-beslut och inköp göras av millennials och kommande generation Z, och då är det viktigt att ni har anpassat era plattformar för att möta deras behov, deras sätt att ta till sig information, att navigera digitalt samt hur de vill köpa produkter och tjänster.

Börja skapa er digitala resa tillsammans med era kunder, riskerna med att inte göra det är för stora. Vill du inte börja med alla funktioner och delar vi beskriver här, är tipset att välja en plattform som är skalbar och flexibel för era framtida behov.

Läs mer om våra kundcase för B2B e-handel:

Kontakta oss

Är du nyfiken på att veta mer om e-handel? Oavsett om du precis börjat tänka tanken på en e-handel, eller om du har lanserat och vill ha ett bollplank för att ta den till nästa nivå så pushar, stöttar och utmanar vi dig gärna i din digitala transformation. Kontakta någon av vår affärsutvecklare så hjälper vi dig vidare.

Nyfiken på att veta mer om e-handel?

Klicka här!

Daniel Eriksson (Kopia)

Daniel Eriksson

CEO

033-784 67 71

Är du nyfiken?

Oavsett om du precis börjat tänka tanken på en e-handel, eller om du har lanserat och vill ha ett bollplank för att ta den till nästa nivå så pushar, stöttar och utmanar vi dig gärna i din digitala transformation. Kontakta oss så hjälper vi dig vidare.