Hoppa till innehållet
Bildbank 76

Skapa formulär som får dina kunder att konvertera

Ska jag behöva tänka på designen av mina formulär också? Ja, så klart. Det är faktiskt oftast där dina kunder väljer att ta action, så se till att dina formulär håller hög UX/UI-standard.

Det finns ingen one-size-fits-all när det kommer till design och formulär är inget undantag. Däremot finns det några generella regler som kan vara bra att överväga för att skapa formulär som inte bara samlar in information utan förbättrar användarupplevelsen – och får dina kunder att konvertera. Let's dig in!

 

Lär dig formulärets anatomi

Låt oss börja från början och se över vilka begrepp som är bra att känna till när det kommer till formulärsanatomi.

bild av ett formulär

Skapa 1-kolumns-formulär 

Generellt sett skummar användare igenom webbplatser och formulär med ett naturligt skanningsmönster, ofta kallat “F-mönster”. Det innebär att man börjar läsa från vänster till höger och fortsätter sedan vertikalt ner. Det känns mest naturligt och speglar hur vi vanligtvis läser text och tar in information.

När det kommer till layout, kan en flerspaltig design skapa ett “Z-mönster” som tvingar användaren att hoppa mellan olika kolumner. Detta kan vara förvirrande, tidskrävande och får användaren att bryta det vertikala rörelsemönstret, vilket kan resultera i att besökaren missar viktig information och inte inser att vissa fält är relaterade eller grupperade.

Om du har ett längre formulär med många inmatningsfält kan det var fördelaktigt att använda mer än en kolumn för att korta ner sidans längd och göra den mer överskådlig. Se till att du har tänkt igenom om du verkligen behöver alla fält eller om du faktiskt kan skala ner och hålla dig till en kolumn, trots allt. Sist men inte minst är formulär som är uppbyggda med en kolumn mer användarvänliga för de som använder skärmläsare för att navigera – och att skapa en tillgänglig webbplats gynnar många.

visning av formulärsuppbyggnad

Gruppera relaterat innehåll

Ett bra sätt att göra långa formulär mindre överväldigande är att gruppera fält som relaterar till varandra. Genom att använda delavsnitt kan du bryta ner formuläret i mindre, mer hanterbara sektioner vilket gör det enklare för användaren att skanna av och följa processen steg för steg. Det är också smart att använda underrubriker och skapa hierarki för att signalera prioritet och ordning i formuläret.

gruppera relaterat innehåll

Skriv tydliga rubriker och hjälptexter 

Ett vanligt misstag många gör är att använda platshållartexten som rubrik. Platshållartexten försvinner när användaren börjar skriva vilket innebär att användaren måste komma ihåg instruktionerna medan de fyller i formuläret. Detta kan resultera i att användaren måste radera sitt svar för att kontrollera instruktionerna, vilket kan ta tid och lägga till kognitiv belastning.

Därför bör platshållartexten fungera som ett komplement till rubrik eller hjälptext och ge användaren vägledning om vad som förväntas i varje fält. Vanligtvis är platshållartexten kortare än hjälptexten och syftar till att vara en mer direkt och snabb guide. Om det till exempel finns ett specifikt format som förväntas (så som telefonnummer eller datum), kan vi inkludera ett exempel i platshållartexten för att guida användaren.

 

Obligatoriskt eller valfritt fält – asteriskens (*) betydelse

Traditionellt sett används asterisken (*) för att markera obligatoriska fält och det är också det som de allra flesta associerar den lilla stjärnan med. Men på senare tid har det bland UX/UI-designers blivit vanligare att markera valfria (optional) fält med en asterisk. Detta görs för att minimera visuellt brus och reducera användarens känsla av tvång, speciellt när formuläret innehåller flera fält. En del menar också att en del användare inte lägger märke till asterisktecknet eller förstår dess betydelse och att det då skapar frustration och blir svårare att fylla i ett formulär som använder asteriksen för tvingande fält.

I det andra lägret argumenterar UX/UI-designers för att asterisken är just en etablerad konvention inom webbdesign och att den ger en klar och tydlig uppfattning om vad som krävs för att slutföra formuläret.

Så, vilket alternativ är egentligen rätt? Tja, det rätta svaret är att det beror på vilket användarbehov och mål du har med formuläret. Om du har ett kortare formulär där alla fält kräver i fyllnad kan det vara lämpligt att använda asterisken så att den markerar att fälten är obligatoriska. Om du däremot har ett längre formulär med mer komplexitet kan det vara lämpligare att använda varianten som indikerar att vissa av fälten är valfria. Det ger användaren ökad kontroll och mer flexibilitet.

En viktig sak att komma ihåg är att inte markera båda typen av fält. Antingen markerar du de som är valfria eller de som är obligatoriska. Om du gör båda riskerar du att förvirra användaren och designen kan upplevas som klottrig och komplicerad.

Vill du använda en asterisk som markör i ditt fält så glöm inte att förklara tecknets betydelse i början av ditt formulär.

asteriks vs optional

Beskrivande felmeddelanden som hjälper användaren lösa problemet

I en perfekt värld ska en användare inte stöta på ett fel eller problem när de använder en digital tjänst men det vet både du och jag att verkligheten inte riktigt är så smooth. Fel och problem kan uppstå av olika anledningar och i sådana situationer spelar beskrivande felmeddelanden en avgörande roll. När en användare läser ett felmeddelande är målet att denne ska se problemet och veta vad lösningen är. Det betyder att du inte bara kan skriva “Fel inmatning”. Du behöver förklara för användaren att lösenordet inte stämmer överens med kontot och att det finns en väg att lösa problemet genom att återställa det.

Här är några tips att tänka på när du formulerar felmeddelanden: 

  • Förklara tydligt och detaljerat vad som gick fel. Undvik otydlighet som ”ett fel har inträffat”.

  • Använd ett språk som de flesta förstår och undvik förkortningar eller tekniska koder.

  • Undvik att skuldbelägga användaren för felet.

  • Minimera ansträngningen för att rätta till felet genom att erbjuda lösningar.

Felmeddelanden varierar i utformning beroende på det det specifika fallet men en bra strategi är att följa principen “vad hände + hur åtgärdar jag det?” Om felmeddelandet är hjälpsamt kan det till och med vara skillnaden mellan att användaren slutför flödet eller lämnar sidan och aldrig mer återvänder.

beskrivande felmeddelanden

Sammanfattningsvis – designa rätt och öka konverteringen

Se till att du har formulär som är utformade så att dina kunder konverterar. Håll dig till 1-kolumns-principen, gruppera ditt innehåll och var tydlig i din information så lotsar du dina användare från start till mål och ökar din konvertering.

För att skapa en konverteringsvänlig webbsida krävs så klart mer än bara UX/UI-vänliga formulär. Vill du veta mer om hur du ökar konverteringen med bra UX/UI-design kan du ladda ner ett exemplar av vår guide “Öka konverteringen med bra UX/UI-design”. Den ger dig insikter om varför du bör – eller inte bör fokusera på UX/UI-design. Och den är gratis, förstås.

Läs mer om våra tjänster genom att klicka här

Vill du komma i kontakt med oss?

Klicka här!

Läs mer

Se alla våra nyheter

Bildbank 30 (Kopia)

Guide

Öka konverteringen med bra UX/UI-design

Det här är en guide för dig som svart på vitt vill veta varför du ska – eller inte ska fokusera på UX/UI-design vid utveckling av en ny digital lösning. Du får en mängd kunskaper om UX/UI-design och vad som krävs för att få dina användare att konvertera.

Design Figma 2

Blogg

Vad är skillnaden på UX och UI-design?

Vad är skillnaden mellan UI och UX-design? Ofta misstas dessa olika delar för att vara samma sak men det är två olika funktioner inom webbdesign. UI står för användargränssnitt och syftar till den visuella delen av webbplatsen medan UX handlar om användarupplevelsen av designen. Tillsammans kompletterar de varandra och skapar bra webbdesign. Läs vidare i inlägget så djupdyker vi ytterligare i begreppen!

7

Blogg

5 Tips för bättre UX/UI design

Vi listar 5 tips på vad som är viktigt att tänka på när det är dags att designa en användarvänlig och snygg webbsida.

Toxic Bildbank 240418 29

Guide

Din guide till effektiva systemintegrationer med EntityFlow

Har du flera system som inte kommunicerar med varandra på ett effetkivt sätt? Då är du inte ensam. Många företag brottas med ineffektiva arbetsflöden, manuell hantering och felaktig information helt i onödan. Med rätt systemintegration kan du minska risken för fel, frigöra tid och öka effektiviteten.

Sjonara Campingplats Fotograf Magnus Strom

Nyhet

Svensk Camping bygger ny branschwebbplats på Umbraco

Svensk Camping, tidigare känt som SCR, har gjort ett omfattande varumärkeslyft. I samband med lanseringen av en ny grafisk identitet bygger de nu en helt ny webbplats – ett uppdrag som genomförs tillsammans med Toxic. Resultatet blir en informativ och modern plattform för både bransch och medlemmar.

Hem 1250X1000 Ab00003163 1024X819

Nyhet

Weland Solutions hyr utvecklingsteam från Toxic – får en extern utvecklingsavdelning med bredd, trygghet och driv

För att få fart på utvecklingen av sin portal, Weland HUB, valde Weland Solutions att hyra ett utvecklingsteam från Toxic. Med ett sammansvetsat team bestående av utvecklare, projektledare och affärsutvecklare får de nu både bredd, struktur och långsiktighet.

Dce243 B14589af51984e34ab50c251f0bdfa43~Mv2

Nyhet

Nordeka väljer Toxic som tillväxtpartner – inleder samarbete med revenue sharing-upplägg

Nordeka är ett nystartat svenskt skovarumärke med höga ambitioner och en tydlig vision: att förändra hur vi ser på fötter, skor och naturlig rörelse. Med starkt ambassadörskap från medgrundaren Isak Nyqvist har de snabbt gjort avtryck. Nu tar de nästa steg tillsammans med oss på Toxic.

DSC01233

Nyhet

Vi är den enda svenska byrån som är nominerade till Umbraco Awards fyra år i rad!

För fjärde året i rad är vi på Toxic nominerade till Umbraco Awards och vi är den enda svenska byrån med den bedriften. Denna gång i kategorin “Best Cloud Solution” med webblösningen för NordGen – ett projekt där fokus legat på redaktionell frihet, effektivt arbetsflöde och långsiktig hållbarhet.

DSC00964

Nyhet

Toxic befäster sin närvaro i Göteborg med större lokaler

I samband med vår fortsatta tillväxt har Toxic nu flyttat in i större lokaler i Göteborg. Lokalerna är belägna högst upp på Mässans Gata 8, på våning 8 ovanför Svenska Mässan, mitt emellan Scandinavium och Gothia Towers.

Dardan Selmani Redigerad 1

Nyhet

Så driver vi framgång med digital marknadsföring – med våra kunder i fokus

På Toxic hjälper vi företag att nå sina mål med datadrivna strategier och kreativa lösningar inom digital marknadsföring. Med ett engagerat team strävar vi efter att skapa betydande värde – oavsett bransch eller utmaning.

Länsförsäkringar Fastighetsförmedling

Nyhet

Tekniska fördelar och samarbetet bakom Länsförsäkringar Fastighetsförmedlings digitala plattform

Vi är stolta över vårt nära samarbete med Länsförsäkringar Fastighetsförmedling. Tillsammans har vi skapat en modern och användarvänlig webbplats i Umbraco som tydligt presenterar objektinformation och förenklar både köp- och säljprocessen. Här får du en inblick i samarbetet och de tekniska lösningarna bakom plattformen. “Målet var att skapa en lösning som verkligen underlättar för Länsförsäkringar Fastighetsförmedling och deras kunder – och det tycker jag att vi har lyckats bra med,” säger Karl Ekberg, systemutvecklare på Toxic.

Toxic Säljpitch 13

Blogg

Att byta från Optimizely till Umbraco – därför väljer fler företag att ta steget

Funderar ni på om ert nuvarande CMS är värt kostnaden? Ni är inte ensamma. Allt fler företag ser över om de verkligen använder all funktionalitet de betalar för och väljer att byta från licensbaserade plattformar som Optimizely till open source-alternativ som Umbraco. Kalle Ekstrand, grundare på Toxic och försäljningschef, berättar varför det steget ofta blir ett lyft för både teamet och affären.

IMG 6658 (1)

Blogg

Så bygger du en lönsam B2B-affär digitalt – insikter från Nordic Digital Commerce 2025

B2B-e-handel är inte längre en fråga "om" utan "hur". I Litiums rapport Nordic Digital Commerce in B2B 2025 framkommer det tydligt att digitala kanaler inte bara är ett sätt att effektivisera interna processer, utan framför allt ett sätt att förbättra kundrelationer och skapa tillväxt. Här delar Oscar Salomonsson, affärsområdesansvarig E-handel på Toxic, med sig av konkreta råd för att skapa en lönsam digital B2B-affär 2025.

Toxic GBG Bildbank 240424 LOW 15

Blogg

Hur presterade svensk e-handel 2024 – och vad väntar runt hörnet?

E-barometern 2024 från PostNord visar att svensk e-handel har vänt uppåt. Efter två års nedgång ökade omsättningen med 5 % till 140 miljarder kronor. Rapporten bjuder på mer än siffror – den pekar ut trender som formar framtidens e-handel. I det här blogginlägget lyfter vi några av årets viktigaste insikter och en glimt av vad som väntar.

IMG 6248

Blogg

Umbraco kammar hem fem vinster i CMS Critic Awards 2024!

Fem vinster i CMS Critic Awards. Vad säger det om Umbraco – och om marknaden för CMS i stort? Vi pratade med Daniel Andersson, Tech Lead på Toxic, för att få hans syn på varför Umbraco fortsätter att dominera och vad det betyder för företag som letar efter rätt plattform.

IMG 5801 2

Blogg

Utan våra kunder är vi inget – relationen är vårt bränsle.

Starka kundrelationer kräver mer än bra service – de bygger på förtroende, proaktivitet och värde. Jessica, Customer Success Manager på Toxic, delar här sina fem nyckelfaktorer för att skapa långsiktiga kundrelationer.

2021 Kläppen Ski Resort Kids 007

Nyhet

Kläppen Ski Resort väljer Toxic för att bygga ny webbplats i Umbraco Cloud

Kläppen Ski Resort satsar på en ny, modern webbplats i Umbraco Cloud för att skapa en mer anpassningsbar digital upplevelse. Webbplatsen ska ge besökarna rätt information i rätt tid, spegla anläggningens utbud och säsongsskiftningar, samt integreras med bokningssystemet för en smidig och sammanhängande kundresa – oavsett om gästen redan är på plats i Kläppen eller planerar sitt besök.

3D3A6466 1

Nyhet

Vårt team har vuxit – träffa våra sex nya medarbetare!

Vi är så glada att få välkomna sex nya medarbetare till Toxic! Möt Peter, Emma B, Josef, Petter, Linus och Emma R – ett härligt gäng som tillsammans stärker vårt team med värdefull kompetens och driv.

Toxic Bildbank 240418 9

Blogg

Få ut mer av din SEO – enkla justeringar för bättre synlighet

Vill du att fler ska hitta din webbplats? Här är några praktiska SEO-tips som du kan börja med redan idag för att öka din synlighet och ge din digitala närvaro en skjuts.

DSCF5856 Imperial 810 LGB

Nyhet

Toxic inleder nytt samarbete med KABE

Vi har inlett ett spännande samarbete med KABE, en av Sveriges främsta tillverkare av husvagnar och husbilar. Som en del av samarbetet utvecklar vi en ny webbplats i Umbraco – en plattform som ska spegla KABEs premiumkänsla och samtidigt göra det enklare för både besökare och redaktörer att navigera och hantera innehåll.

IMG 3725

Blogg

Effektiv annonsering med Google Ads: Tips för ökad synlighet och försäljning

Digital annonsering förändras snabbt och för att ligga steget före krävs en strategi som kombinerar data, kreativitet och kontinuerlig optimering. Här delar vi med oss av viktiga insikter och strategier för att maximera effekten av din Google Ads-annonsering, som gör att du får ut mesta möjliga av din budget.

    Behöver du hjälp med något?

    Skicka ett meddelande så hör vi av oss så snart vi kan.