Hoppa till innehållet
Bildbank 62

SEO-checklista vid lansering eller migrering av ny hemsida

Vad behöver man egentligen tänka på för att inte tappa SEO-värde vid lansering av en ny hemsida?

Har du idag en etablerad webbplats och står inför en större uppgradering? Kanske ett byte av CMS med tillhörande förändring av hela webbplatsstruktren? Då är sannolikheten stor att din webbplats tappar placeringar på Google om det inte görs åtgärder för att inte förlora befintligt upparbetat SEO-värde.

Syftet med denna artikel är att du ska få en checklista för att minimera obehagliga överaskningar när övergången sker till den nya webbplatsen.

Att tänka på före lansering 

1. Blockera staging-servern för sökmotorer.

Om den nya webbplatsen ligger olanserad på en staging-server så se till att denna INTE under några omständigheter kan bli indexerad i Google och andra sökmotorer med hjälp av robots.txt eller serverinställning som blockerar sökbottar.

Detta görs enkelt genom att i robots.txt lägga in:

User-agent: *

Disallow: /

2. Matcha gamla URL:er mot motsvarande nya URL:er på den nya sajten.

Ta reda på hur den nya strukturen kommer att se ut i förväg så att en fullständig matchning finnas redo. Det är lämpligt att du exempelvis gör en lista i Excel med gamla URL:er i ena kolumnen och nya URL:er i den andra brevid så att det går lätt att importera sedan.

Det går att använda verktyg som exempelvis Screaming Frog SEO Spider eller SEMRush för att få ut en komplett URL-lista om ni inte redan har en tillgänglig sitemap.

RegEx är din vän när det gäller att fånga upp URL:er. Om du exempelvis byter kategorinamn på den nya webben, men behåller strukturen för produktsidorna.

I dessa fall kan du lägga in följande:

^sv/gammalproduktkatalog/(.*) till /sv/nyproduktkatalog/$1

Om du nu går in på den gamla URL:en /sv/gammalproduktkatalog/produkt1 så kommer du att hamna på /sv/nyproduktkatalog/produkt1 som nu är produktens nya URL. Detta är till stor hjälp om man effektivt vill lägga in redirects som pekar mot den nya katalogstrukturen. Detta förutsätter dock att 301-verktyget har RegEx-funktionalitet.

3. Lägg upp en anpassad 404-sida

Se till att det finns en 404-sida som inte är standard för webbservern eftersom dessa brukar vara allmänt fula och ohjälpsamma. Oavsett hur mycket man förbereder inför en migrering/lansering så finns det alltid något som kan gå fel. Därför är det viktigt att ha en 404-sida som länkar ut till åtminstone startsidan så att besökare som hamnar där får någonstans att ta vägen tills problem(en) är lösta.

4. Kontrollera taggar för SEO

Glöm inte att kontrollera att främst title-taggen och meta description finns med på de nya sidorna. Kontrollera även andra taggar såsom alt-taggar, h1:or, schema.org-taggning etc.

Glöm inte att kontrollera och uppdatera canonical-taggar så att inte dessa pekar mot gamla sidor som inte finns kvar.

5. Se till att webbplatsen finns inlagd i Google Search Console

Google Search Console är utan tvekan en av dina bästa vänner när det gäller att upptäcka fel vid både större och mindre förändringar på webbplatsen. Håll extra koll på antalet indexerade sidor och genomsökningsfel och sortera dessa efter datum så att ni kan se vilka problem som är kopplade till migreringen och vilka som funnits sedan tidigare.

6. Ta ut en komplett lista över befintliga länkar från Majestic SEO, Ahrefs eller annat länkverktyg.

Inför migreringar av webbplatser är det viktigt att ha full koll på externa länkar. Oftast ska dessa redan vara uppfångade med hjälp av redirects för den befintliga webben, men det kan finnas länkar från tidigare migreringar som eventuellt har missats. Det kan alltså vara ett bra tillfälle att fånga upp dessa när ändå hela webbplatsen ses över.

Att tänka på efter lansering

  1. Glöm inte att direkt ändra i robots.txt eller i serverinställningar så att sidorna inte blockeras efter lansering om ni använt er av en staging-server! Detta glöms ofta bort!
  2. Ni kan använda Screaming Frog SEO Spider efter migrering för att kontrollera att det inte finns några interna 404 eller andra fel (exempelvis sidor som triggar 500-errors).
  3. Kontrollera webbplatsens hastighet efter lansering med hjälp av Google Pagespeed Insights, Pingdom Tools och GTMetrix för att upptäcka eventuella flaskhalsar.
  4. Kontrollera webbplatsen i Google Search Console. Tänk på att Google Search Console är fördröjt. Ha därför som rutin att bevaka i minst 7 dagar efter migreringen/lansering för att vara hyfsat säker på att alla fel kopplade till lanseringen har upptäckts.

Andra viktiga punkter att tänka på

1. Kör ni annonser på Google Ads?

Tänk på att gclid inte följer med om annonserna länkar till URL:er som gör 301-redirects (eller 302). Detta innebär att spårningen i Google Ads kommer att sluta fungera för exempelvis konverteringar och andra uppsatta mål. I Google Analytics kommer man heller inte att kunna se någon trafik från Google / CPC eftersom den kommer att ligga under Google / Organisk. Därför är det viktigt att alltid byta till rätt URL i annonserna. Om ni använder Google Shopping så se till att produktkatalogen återspeglar de nya URL:erna!

2. Glöm inte bort att lägga in spårningsscript på den nya hemsidan

Lägg in Google Tag Manager, Google Analytics och andra spårningsscript för exempelvis remarketing och e-handelspårning i kassan så att detta fungerar vid lansering. Glöm inte att testa!

3. Kontrollera Google Analytics och/eller Google Tag Manager

Har ni uppsatta mål i Google Analytics som triggas av URL:er? Se till att uppdatera dessa om de har ändrats! Om ni byter från HTTP till HTTPS så se till att ändra detta i inställningarna. Kontrollera Google Tag Manager. Har ni satt upp triggers baserade på URL:er? Se till att dessa uppdateras vid migreringen om de har ändrats.

Om du följer ovanstående checklista bör lanseringen av din nya hemsida bli relativt smärtfri.

Läs mer om vårt erbjudande inom SEO. 👈

Läs mer

Se alla våra nyheter

5 Saker Du Måste Veta Om Seo Hero

Blogg

5 saker du måste veta om SEO

Har du svårt att greppa vad SEO egentligen innebär och hur du ska lyckas uppnå önskat resultat? Det är du inte ensam om. I det här blogginlägget reder vi ut begrepp inom sökmotoroptimering och ger dig en överblick över de viktigaste delarna.

Dsc 1981 2

Blogg

Öka synligheten på Instagram med SEO

SEO-anpassa din Instagram profil för att öka synligheten, på samma sätt som du anpassar innehåll på din hemsida.

IMG 3667

Blogg

Den digitala kundtjänsten

Vi förklarar hur chatbottar fungerar som ett hjälpmedel i den digitala kundtjänsten.

Mockup

Nyhet

Vi är live med webb för AmpSociety – en del av ChargeNode Group

ChargeNode Group tar ett nytt spännande steg framåt med lanseringen av AmpSociety – ett nytt bolag och varumärke med fokus på framtidens laddlösningar för elbilar. AmpSociety är en del av ChargeNode Group och lanserar det nya laddsystemet Amp5. Tillsammans med oss på Toxic har de nu lanserat en helt ny produkt- och varumärkeswebb, byggd på Litium, som lägger grunden för fortsatt framgång.

Emeliek 3X2

Om Oss

7 snabba med Emelie, affärsutvecklare på Toxic

Möt Emelie, affärsutvecklare på Toxic. När hon inte är upptagen med att skapa affärsmöjligheter och bygga relationer med kunder tillbringar hon dagarna med sina tre barn, njuter av lugna stunder i trädgården eller letar efter unika fynd på loppis. På jobbet navigerar hon smidigt mellan möten med kunder och interna diskussioner, alltid redo att skapa skräddarsydda lösningar och utveckla starka, långsiktiga relationer.

3D3A5091

Nyhet

Toxic tar nästa steg för ökad kundnöjdhet – stärker organisationen med Customer Success Manager

Den digitala byrån Toxic tillsätter Jessica Holmberg Ludvigsson som Customer Success Manager för att stärka kundupplevelsen och bygga långsiktiga relationer. Jessica kommer ansvara för att skapa en närmare dialog med kunderna och se till att deras feedback blir en central del av företagets utveckling.

3D3A51591

Blogg

Spårbarhet och digitala produktpass – Ekodesignförordningens påverkan på små och medelstora företag

Digitala produktpass (DPP) är på väg att bli en ny standard inom EU, med målet att förbättra hållbarheten hos produkter och öka transparensen i värdekedjan. För små och medelstora företag innebär detta både utmaningar och möjligheter. Här går vi igenom vad digitala produktpass innebär, hur de påverkar företag och hur lösningar som PIM-system kan underlätta omställningen.

Toxic GBG Bildbank 240424 LOW 55

Blogg

Umbraco jämfört med andra CMS – G2-rapporten visar vad användarna säger

Att välja rätt CMS är ett viktigt beslut och att höra vad verkliga användare tycker kan göra valet enklare. G2, en ledande recensionsplattform för mjukvara, har samlat in över 750 recensioner av Umbraco och jämfört det med fem andra populära CMS. I den här rapporten får du insikter i vad som gör Umbraco till ett populärt val.

Astern 1

Nyhet

Pulsen Group väljer Toxic som en av sina digitala partners

Pulsen Group, en familjeägd bolagskoncern där flera av bolagen arbetar inom IT, har ingått ett samarbetsavtal med oss på Toxic för att ta två av sina webbplatser till nästa nivå.

Toxic GBG Bildbank 240424 LOW 53

Blogg

Effektiv mediehantering - få din webbplats att prestera på topp

Har du funderat på hur felaktig filhantering kan påverka både prestanda och användarupplevelse på din webbplats? Mediehantering innebär många utmaningar – från filstorlek och format till tillgänglighet och lagring. Här har vi samlat våra bästa tips för att göra din webbplats snabbare och mer användarvänlig genom bra mediehantering.

A3 Finn Fem Tillgänglighetsfel (2)

Nyhet

Finn fem tillgänglighetsfel - Vinn en gratis tillgänglighetsanalys av din webbplats

Är er webbplats tillgänglig för alla användare? Nu ger vi på Toxic er chansen att ta reda på det – och samtidigt få möjlighet att vinna en tillgänglighetsanalys, helt gratis!

3D3A5274 2

Nyhet

Vi hälsar fyra nya kollegor välkomna till Toxic

Vi är glada att kunna presentera fyra nya stjärnor till vårt team på Toxic - Karl, Hannah, Kristian och Dennis. Läs vidare för att lära känna dem lite bättre och få en inblick i vad de ser fram emot i sina nya roller.

3D3A4853

Nyhet

Team Accessibility: Experterna bakom tillgängliga och inkluderande digitala lösningar

På Toxic sätter vi tillgänglighet i fokus. Det är inte bara en del av processen, utan en grundpelare i hur vi skapar lösningar som fungerar för alla, oavsett förutsättningar. Toxic ska vara bäst i branschen och leda utvecklingen framåt. Här spelar Team Accessibility, under ledning av Alice och Linnéa, en central roll.

Toxic GBG Bildbank 240424 LOW 3

Blogg

Därför är Umbraco det smarta CMS-valet för ditt företag

Att välja rätt CMS kan kännas överväldigande med den uppsjö av alternativ som finns på marknaden. Därför har vi gjort det enkelt för dig. Vi har samlat 12 punkter som förklarar varför Umbraco är det bästa CMS:et för ditt företag.

3D3A4787

Nyhet

Kom på Sveriges första Umbracokalas

Toxic, i samarbete med Umbraco och Obviuse, arrangerar en heldagskonferens den 23 oktober för att samla utvecklare och umbracofantaster för att utforska och fira allt som Umbraco har att erbjuda. Det blir en dag fylld av inspirerande talare, det senaste inom Umbraco och härlig gemenskap – ett kalas du inte vill missa, och här är din inbjudan!

3D3A4772 (2)

Om Oss

7 snabba med Tobias, utvecklingschef på Toxic

Med ett brinnande intresse för teknik och en passion för ledarskap, leder han medarbetare på Toxic med precision och engagemang. Utanför arbetet är han en mångsysslare som uppskattar träning och matlagning. Lär känna Tobias, utvecklingschef på Toxic.

Toxic GBG Bildbank 240424 LOW 1

Blogg

5 sätt EntityFlow förenklar din systemintegration

Att integrera olika system inom en verksamhet kan vara både tidskrävande och komplext. Här är fem sätt som EntityFlow, Toxics kraftfulla integrationsmotor, förenklar denna process och skapar värde för ditt företag:

Bild AU 1 (Kopia)

Blogg

Därför bör du integrera ditt PIM-system med din e-handelsplattform

När det handlar om onlinehandel är en smidig integration mellan Product Information Management (PIM)-system och e-handelsplattformar avgörande för framgång. Upptäck hur integreringen av PIM-system med din e-handelsplattform kan förbättra datakonsistens, effektivisera hanteringen av produktinformation och skapa en förbättrad kundupplevelse, samtidigt som den sparar tid och minskar kostnader för din verksamhet.

Alice 1

Om Oss

7 snabba med Alice, webbutvecklare på Toxic

Med ett kreativt sinne och en outtömlig nyfikenhet på kodning i allmänhet och tillgänglighetsanpassning i synnerhet har Alice inte bara utvecklat förmågan att lösa problem, utan också blivit en fena på att inspirera och utveckla både sig själv och andra inom området. Hennes hängivenhet till tillgänglighetsanpassning genomsyrar allt hon tar sig för. På fritiden finner hon glädje i kreativa uttryck som att rita, skriva eller delta i quizkvällar med vänner.

IMG 0084

Blogg

Boosta din e-handelsförsäljning med digital marknadsföring

Upptäck de bästa metoderna för att boosta din e-handelsförsäljning med digital marknadsföring! Från sökmotorannonsering till målgruppsanpassade SoMe-annonser och retargeting-kampanjer. Här får du tipsen du behöver för att locka rätt kunder och öka din konvertering.

Toxic Bildbank 240418 50

Blogg

Umbraco vs Sitevision – välj rätt plattform för ditt intranät

Många organisationer ställs inför den avgörande utmaningen att välja rätt plattform till sitt intranät. I en värld full av alternativ är det en komplex uppgift att hitta den perfekta lösningen som passar ditt företags unika behov och budget. I detta blogginlägget utforskar vi två alternativ - Umbraco och Sitevision.