Integrera dina system för effektivare flöden, nöjdare kunder och ökad lönsamhet
Blogg
2 min
I det här blogginlägget reder vi ut vad en integration är, varför man gör integrationer till olika system och när det är lämpligt att integrera sina olika system. Med andra ord; en grundkurs i systemintegration. Det kan bland annat komma väl till pass om du ska lansera en e-handel eller webblösning.
Vad är en integration och varför gör man det?
En integration görs för att effektivisera och spara tid och handlar främst om att låta ett system hämta information från olika system för att samla all data till ett och samma ställe. Det resulterar i att det administrativa arbetet minskar enormt och att resurser kan läggas på andra viktiga funktioner i din verksamhet. Det är också ett sätt att minska risken för fel. Med en integration tar du kontroll över din data och säkerställer att informationen är uppdaterad överallt. Du låter helt enkelt ett system göra det som det är bäst på; automatisera och effektivisera flöden.
Vad kan man göra för integrationer?
Du kan göra integrationer till en mängd olika system. Vi har listat några av de vanligaste och viktigaste systemintegrationerna här nedan.
Affärssytem
Jeeves, Monitor, Pyramid, Microsoft Business Central 365, Microsoft Dynamics AX, Microsoft Dynamics NAV, GARP, Visma, SAP, Fortnox, Spectre mfl.
CRM-system
Lime CRM, Hubspot, Upsales, Salesforce, SuperOffice, Microsoft CRM, Pipedrive, Care of CRM, SAP CRM mfl.
TA-system
LogTrade, Schenker, Zendify, Fraktjakt, Unifaun, nShift mfl.
Supportverktyg
Zendesk, Freshdesk, ImBox, Kundo mfl.
Chattfunktion
ImBox, Intercom, LiveChat, Chatbot, Kindly mfl.
Fler system att integrera
Branschdatabaser, PIM-system, öppna API:er och VMS-system.
När behöver man integrera olika system?
Det finns inget tillfälle där du måste integrera dina olika system men det finns många tillfällen där du gynnas av att integrera. En e-handel eller en produktwebb är två exempel där vi rekommenderar dig att ha integrationer till dina olika system. Värdet det tillför i form av uteblivet manuellt dubbelarbete och att du är säker på att du har rätt data på rätt plats är två anledningar som ger dig förutsättningar att effektivisera ditt arbete på andra fronter, vilket allt som oftast resulterar i nöjdare kunder och i slutändan mer lönsamhet.
Värt att tillägga är att du inte behöver göra alla integrationer på en gång. Du kan välja att hämta in exempelvis produktinformation för att sedan addera unik prishantering, lagersaldo och orderhistorik i en kundportal. Vi har möjlighet att anpassa integrationerna utefter just din verksamhets unika behov.
Vi finns här!
Vi vet att det kan vara snårigt att förstå alla olika begrepp och värdera vad som är nödvändigt och inte. Därför finns vi som din digitala partner alltid med dig och vägleder dig så att du kan fatta välgrundade beslut som gynnar din verksamhet. Du är varmt välkommen att höra av dig så berättar vi mer om vad vi kan göra för dig och ge exempel från andra kundcase. Vi finns alltid tillhands i chatten, på mejl eller telefon.
Läs mer
Hur fungerar en integration med Pyramid och vad är egentligen ett API?
Med Pyramid Affärssystem kan du utveckla en fullskalig e-handel, växa din affär och få förutsättningar för att hantera ordrar. Men först måste det integreras.
3min
Tre frågor och svar kring e-handel
Varför ska man satsa på e-handel? Konkurrerar man inte med sina egna återförsäljare om man öppnar en e-handel? Vilka funktioner är bra att inkludera om man ska satsa på e-handel? I denna artikel besvarar vi dessa tre frågor.
2min
Toxic tar nästa steg för ökad kundnöjdhet – stärker organisationen med Customer Success Manager
Den digitala byrån Toxic tillsätter Jessica Holmberg Ludvigsson som Customer Success Manager för att stärka kundupplevelsen och bygga långsiktiga relationer. Jessica kommer ansvara för att skapa en närmare dialog med kunderna och se till att deras feedback blir en central del av företagets utveckling.
2min
Har du några frågor?
Skicka ett meddelande här så hör vi av oss så snart vi kan.