Vad är en lead-rapport och hur ska du arbeta med den?

Skrevs av  Marcus Ceder  den  08 januari 2020

Missa inte chansen att konvertera dina varma leads till kunder.

Om du har en företagshemsida så får du sannolikt också trafik från många andra företag som är intresserade av dina tjänster och produkter.

Tyvärr slutar många besök utan att du blivit kontaktad trots att besökaren fortfarande är intresserad av ditt erbjudande. I detta läge är dags för dig att ta kontakt med kunden innan den bestämmer sig för att välja en annan leverantör.

Toxic erbjuder idag en lead-rapport där du kan se vilka företag som varit inne på din hemsida och vad besökaren har tittat på, varifrån den kommer samt annan besöksstatistik. Detta är nyckeln för att sedan kunna konvertera dessa varma leads till kunder.

Kontakta oss om du också är intresserad av att få en lead-rapport.

VANLIGA FRÅGOR

Vad är nyttan med en lead-rapport?

Lead-rapporten hjälper dig få koll på vilka företag som är intresserade av dina tjänster. Den gör det enklare att kontakta företag om dina erbjudanden.

Hur ska du tolka lead-rapporten?

Lead-rapporten baseras på företags IP-nummer och ligger under kolumnen ”Internetleverantör”.  Kolumnen ”Sida” visar vilka sidor som företaget har besökt. Här får du en uppfattning om vad de är intresserade av. I kolumnen ”källa/medium” ser du varifrån besökaren kommit. Detta är extra intressant om du har igång kampanjer på exempelvis Google Ads som då visar ”google / cpc” som källa/medium. Kolumnen ”Ort” är också viktigt eftersom du här kan se från vilket ”kontor” som trafiken kommit ifrån.

Resterande kolumner är besöksstatistik. Gen. tid på sidan visar hur lång tid som spenderats på en specifik sida. Då får du reda på om det exempelvis varit någon specifik tjänstesida som varit extra intressant. Kolumnen ”sessioner” visar på vilken sida som sessionen eller ”besöket” började.

När kommer lead-rapporten?

Lead-rapporten kommer varje vecka på måndagar. Det går också att anpassa efter ditt behov.

Vilken tidsperiod gäller för lead-rapporten?

Som standard visar den besök för de föregående 7 dagarna. Du kan också gå in och fritt välja tidsintervall om vi lägger till din Google-mail med ”visa”-rättigheter.

För vem är lead-rapporten relevant?

Alla på företaget som arbetar med försäljning mot kunder bör få en lead-rapport.

Vad gör du efter att du har läst lead-rapporten?

Vi föreslår att ni sållar ut de företag som ni tycker är mest intressanta och fördelar dessa till säljare som sedan tar kontakt. Ni kan hitta kontaktuppgifter på företagets hemsida eller på LinkedIn. Det kan vara enklare att ta kontakt via meddelande på LinkedIn än att ringa.

Om ni tar kontakt via telefon så kan samtalet börja med ”Hej, jag såg att ni har varit inne på vår hemsida och tittat på .. är det något vi skulle kunna hjälpa er med?”.

Du bör ha en buyer persona på plats för att hjälpa dig fokusera på din idealiska kund. Om din buyer personas roll är HR-chef så kan du fokusera på anställda som har denna roll eller arbetar i denna avdelning när du söker på LinkedIn.

Om du arbetar aktivt med lead-rapporten på ovanstående sätt så får du bäst chans att konvertera dina varma leads till kunder.

Vägen till en stark digital närvaro

Vet du inte var du ska börja? Det vet vi. Ring oss eller kom och hälsa på, vi har gott (om) kaffe!

Klicka här

Tack för att du tog första steget!
Vi tar nästa steg och hör av oss till dig.

Det är här ditt nya projekt börjar.

Ge oss lite kött på benen kring vilken typ av projekt det gäller så hör vi av oss inom kort.

Webb

E-Handel

SEO

Varumärkesstrategi

Foto & Film

Webbanalys

PIM-system

Grafisk identitet

Intranät

Sociala Medier

Mobil & Webbapp

Google Ads

Beskrivning av projekt

Dina uppgifter




Oj, nått gick fel! Kolla så alla fält blev korrekt eller kontakta oss via kontaktsidan.