Vad är en lead-rapport och hur ska du arbeta med den?

Skrevs av  Marcus Ceder  den  08 januari 2020

Missa inte chansen att konvertera dina varma leads till kunder.

Har du en företagshemsida idag är sannolikt ett av huvudsyftena att driva trafik dit för att berätta om dina tjänster och/eller produkter som ska bidra till att genererar nya affärer för dig. Det är också sannolikt att många av de besök du får idag kan gå obemärkta förbi då besökaren inte tar kontakt eller interagerar med ditt innehåll på webben.

Låt oss börja från början, vad är leads?

Leads brukar man referera till inom försäljning som en potentiell kund. Ett lead kan vara antingen varmt eller kallt. Ett varmt lead innebär att personen på något sätt har interagerat med ditt innehåll medan ett kallt lead kan vara en person som passar in på er målgrupp men som inte visat intresse för era produkter och/eller tjänster än. Inom de båda kategorierna finns många olika angreppssätt för att ta sig an den potentiella kunden för att nå konvertering.

Du kan samla in varma leads genom ditt innehållsarbete. Andra exempel på hur du kan få varma leads är genom formulär, nerladdningsbara guider, sociala medier och nyhetsbrev.

Arbetar du inte med leads idag rekommendera vi att du börjar med din webbsida, för det är absolut enklaste sättet att komma igång. Och det är just dessa leads vi fokuserar på i detta blogginlägg. Med hjälp av lead-rapporten kan du se vilka företag som varit inne på din hemsida, vad besökaren har tittat på och varifrån den kommer. Detta är nyckeln för att sedan kunna konvertera dessa varma leads till kunder.

VANLIGA FRÅGOR

Vad är nyttan med en lead-rapport?

Lead-rapporten hjälper dig få koll på vilka företag som är intresserade av dina tjänster och du får samtidigt varma leads som kan stötta din försäljning.

Vad är lead-rapporten baserad på?

Lead-rapporten är baserad på data från en GEO-IP lookup-tjänst som vi pushar data från till Google Analytics som vi sedan filtrerar ut för att göra lättåskådlig och användbar. Själva rapporten som ni får kommer från Google Data Studio.

Hur ska du tolka lead-rapporten?

När kommer lead-rapporten?

Lead-rapporten kommer varje vecka på måndagar. Det går också att anpassa efter ditt behov.

För vem är lead-rapporten relevant?

Alla på företaget som arbetar med försäljning har nytta av lead-rapporten

Vad gör du efter att du har läst lead-rapporten?

När du fått lead-rapporten har du möjlighet att börja bearbeta de företag du känner är relevanta för dig. Är ni flera i er säljorganisation kan det vara bra att hitta en rutin som passar er. Detta skulle exempelvis kunna innebära att era säljare delar upp leadsen från rapporterna, per vecka eller per region. Tips är att ni förutom hemsidan kan hitta kontaktuppgifter på företagets LinkedIn-profil. Hittar ni ett arbetssätt där lead-rapporten blir en naturlig del av er försäljning är vi övertygade om att ni har rätt förutsättningar för att konvertera era varma leads till kunder.

Nyfiken på lead-rapporten?

Vi arbetar med leadsgenerering på olika sätt för flera av våra kunder dagligen. Vi kan utifrån dina behov skräddarsy ett upplägg som passar dig bäst.

Vill ni veta mer om hur vi arbetar med leads? Kontakta gärna försäljningsansvarig Oscar Meivert

 

Vägen till en stark digital närvaro

Vet du inte var du ska börja? Det vet vi. Ring oss eller kom och hälsa på, vi har gott (om) kaffe!

Klicka här

Tack för att du tog första steget!
Vi tar nästa steg och hör av oss till dig.

Det är här ditt nya projekt börjar.

Ge oss lite kött på benen kring vilken typ av projekt det gäller så hör vi av oss inom kort.

Webb

E-Handel

SEO

Varumärkesstrategi

Foto & Film

Webbanalys

PIM-system

Grafisk identitet

Intranät

Sociala Medier

Mobil & Webbapp

Google Ads

Beskrivning av projekt

Dina uppgifter




Oj, nått gick fel! Kolla så alla fält blev korrekt eller kontakta oss via kontaktsidan.