B2B leads i Google Analytics

Skrevs av  Marcus Ceder  den  28 augusti 2014

Hitta nya heta leads med hjälp av Google Analytics!

Tjänsteföretag inom B2B som endast säljer sina tjänster med hjälp av olika former av direktkontakt med kunder kan dra nytta av rapporten i Google Analytics som visar internetleverantörer.

Du kan hitta rapporten under Målgrupp > Teknik > Nätverk.

google-analytics-målgrupp-nätverk.png

Hur du kan dra nytta av rapporten

Fördelen med nätverksrapporten är att den registrerar företagsnamn baserat på IP-nummer (dessa är dolda). Detta möjliggör att du kan se vilka företag och organisation som har varit inne och tittat på din hemsida, men som kanske ännu inte har tagit kontakt.

För att ytterligare förbättra din rapport kan du klicka på Sekundär Dimension > Målsida, för att kunna se vilka interna sidor de olika företagen varit inne på.

målsida.png

Om du går igenom listan kommer du sannolikt att upptäcka ett flertal företag som har varit inne och tittat på dina tjänstesidor, och också din kontaktsida. Tänk på att du själv måste avgöra om ett visst företag kan vara intressant att kontakta baserat på besöksstatistiken (sidor/besök och genomsnittlig besökslängd).

Filtrera rapporten

Det går att filtrera listan som visas med hjälp av en anpassad rapportmall som går att finna på Anpassning > Importera från galleri. Därifrån söker du på "Lead" och scrollar ner i listan tills du hittar "Corporate Network Report - US market".

google-analytics-galleri.png

 

Därefter klickar du på importera och går sedan in på den nya rapportsidan. Härifrån kommer du endast att se företag från USA. Du kan ändra denna till att visa företag från Sverige. För att göra detta klickar du på Redigera.

google-analytics-filter.png

 

Här skriver du in Sweden i inkludera-fältet. Du kan också välja att filtrera ut internetleverantörer om du vill. För att göra detta krävs att du går igenom listan för att hitta de namn som du behöver lägga in i exkluderingslistan (du separerar namnen med |). Detta är dock tidskrävande.

När du sedan klickar på spara kommer den nya listan att visa företag från Sverige, utan de internetleverantörer som du valt att exkludera.

Mål Som Filtreringsmetod i Google Analytics

Om du har satt upp ett mål i Google Analytics med din kontaktsida som destination kan du använda detta för allt filtrera rapporten med internetleverantörer så att du endast kan se vilka företag som faktiskt funderat på att ta kontakt.

google-analytics-mål.png

För att sätta upp ett mål går du in på Administratör > Mål > Nytt Mål och anger ett målnamn "Potentiella Leads" med Typ Mål, och vid nästa steg anger du sökväg för din kontaktsida (ex. /kontakt/).

Därefter sparar du målet och väntar på att data samlas in.

Låt rätt personer ta del av rapporten

Det är också klokt att använda den automatiskt mejlfunktionen i Google Analytics (i CSV eller PDF-format) för att skicka lead-rapporten till din försäljningsavdelning så att de kan ta kontakt och följa upp intressanta leads.

Om du själv har rollen att följa upp leads är en bra metod att leta upp företagen du tycker är intressanta på olika sociala nätverk som exempelvis LinkedIn.

Förhoppningsvis kommer detta hjälpa dig att öka försäljningen i din verksamhet!

blog comments powered by Disqus
Marcus Ceder
Marcus Ceder SEO / PPC Specialist 036-860 22 47 marcus@toxic.se

Lämna dina uppgifter nedan så kontaktar jag dig!