Hoppa till innehållet

PIM för e-handel och produktwebb

Strukturera företagets produkter för enhetliga kundupplevelser och få stenkoll på ditt sortiment.

IMG 3653

E-handel och PIM går hand i hand

Ett bra och strukturerat PIM-system visualiserar företagets produkter och skapar enhetliga kundupplevelser. När du bestämmer dig för att utöka din affär med en e-handel har du stor nytta av ett PIM eftersom det förenklar arbetet genom en överskådlig och lättnavigerad produktstruktur. Litium, Norce eller skräddarsytt – vi anpassar efter era behov.

PIM, produktinformation eller sortiment?

PIM (Product Information Management) handlar om att strukturera och visualisera eller dela med sig av företagets produkter på webben och i övriga kanaler. Ett PIM-system effektiviserar och automatiserar manuell hantering av företagets produktinformation. För att förenkla så är det en produktkatalog som integreras mot affärssystem och förädlas vidare med marknadsdata.

PIM-systemet hanterar stora och snabbt växande sortiment utan problem; och informationen uppdateras i alla relevanta kanaler samtidigt. Syftet är att minimera andelen manuellt arbete och skapa mer tid för affärsutveckling och möten med dina kunder. I längden bidrar det till administrativa besparingarna och ökad lönsamhet. Det erbjuder dessutom ett stöd internt för att kunna arbeta effektivt med produkter, dess varianter och erbjudanden ut till marknaden.

Enhetliga kundupplevelser

Det är viktigt att varumärket skapar en och samma upplevelse för kunden, oavsett plats eller tid på dygnet. Med hjälp av ett PIM kan du till exempel skapa samband mellan olika produkter som hör ihop, hantera språkanpassningar och andra lokala variationer genom att lägga upp strukturer som underlättar navigering och sök i ditt produktsortiment.

PIM hjälper dig spara tid och pengar

Huvudsyftet med PIM är alltså att skapa enkelhet och effektivitet i det interna arbetet kring ditt produktsortiment. När du hanterar produktdatan centralt minskar du risken för dubbelarbete och det blir enklare att hålla koll på hela ditt sortiment. Genom ett användarvänligt system blir arbetet roligare och mer produktivt på vägen mot den ultimata kundupplevelsen. För det är just möjligheten att förstärka kundupplevelsen och att samtidigt kunna spara tid och pengar som i huvudsak gör att fler företag ser över sin produkthantering.

Varför ska du investera i ett PIM-system?

PIM

Struktur

Genom att investera i ett PIM-system kan du samla all din produktinformation på en plats vilket skapar struktur.

Intranät (1)

Effektivisering

Med ett PIM-system effektiviserar ni arbetet internt och skapar utrymme för affärsfokus.

Skräddarsytt

Enhetlighet

Med ett PIM säkerställer ni att era kunder får samma, enhetliga information i samtliga kanaler.

Growth Marketing

Enkel hantering

Om du samlar all din produktinformation i ett PIM är det lätt att dela er produktinformation med relevanta personer. Det blir också en gemensam arbetsplats för förädling av produkter.

Låt oss skapa magi tillsammans!

Skicka ett meddelande så hör vi av oss så snart som möjligt.