Därför ska du använda egna bilder på din nya hemsida

Skrevs av  Deniesé Thorvaldsson  den  24 mars 2020

Varför ska jag lägga tid och pengar på egna bilder till webbplatsen när det finns så mycket bra bilder via bildbanker, som dessutom ofta är kostnadsfria?

Den frågan kanske du har ställt dig både en och två gånger. Och vi förstår. Gratis är ofta gott. Men sällan när det kommer till professionella tjänster – och till ditt företags varumärke. Låt oss berätta varför.

Det finns flera anledningar till varför du bör använda egna bilder på din hemsida – och i all din kommunikation. En av dem är att din hemsida är visuellt talande för ditt varumärke, och med egna unika bilder bestämmer du vilken känsla och vilket budskap som ska förmedlas till besökaren. Tittar vi på webbplatsen ur ett SEO-perspektiv förbättrar du dessutom dina resultat i sökmotorer genom att använda egna bilder.

Vilken röst vill du att ditt företag ska ha?

Det syns tydligt när en hemsida innehåller egna och personliga bilder snarare än bilder från en bildbank. De köpta (eller kostnadsfria) bildbanksbilderna är ofta stelare och känns sällan genuina. Många gånger har de också en amerikansk känsla (för att det ofta är där de är fotograferade) vilket gör att de inte känns trovärdiga när ditt företag finns och verkar i Sverige eller Skandinavium. Dessutom används dessa bilder väldigt ofta av många andra företag och organisationer, vilket kan leda till att ditt företag och varumärke riskerar att förknippas med något helt annat än det du vill.

Så kan du styra upplevelsen av ditt företag

Med hjälp av att använda egna bilder, som speglar ditt företag och dina produkter eller tjänster, framstår du som personlig. Du förmedlar dessutom en helt annan känsla, som ofta är mjukare jämfört med bilder från en bildbank. Bilderna du använder är också dina vilket gör att de blir helt unika och inte kan användas av någon annan.

Fördelar med att använda egna bilder:

1. Budskap och igenkänningsfaktor

Genom att välja lämpliga bilder till din webbplats kan du både introducera dina besökare till vad din produkt och tjänst handlar om – och stödja budskapet för den givna sidan. Det ger din besökare och potentiella kunder en bild av vad ditt företag arbetar med och handlar om. Förmedlar du budskapet med bilder som gör att besökaren kommer ihåg företaget har du alltså möjlighet att påverka hur ni uppfattas av andra.

2. Känsloskapande

Egna bilder skapar utrymme för kreativitet vilket gör att du kan skapa och förmedla känslor och budskap som står i linje med ditt företags värderingar. Precis som du kan förmedla budskap, kan du alltså förmedla känslor med hjälp av bilder. Det är faktiskt som ordspråket säger: ”En bild säger mer än tusen ord”. Och faktum är att bilder på människor tillsammans med den produkt du säljer, eller som utför tjänsten du faktiskt levererar, ger dig en stor fördel i försäljningen. Dessa bilder gör det nämligen lättare för köparen att föreställa sig själv använda dina produkter eller nyttja dina tjänster. Dessutom ger bilder på människor i er miljö en trygg känsla, samtidigt som de förmedlar budskapet om vilka ni är.

3. Visuellt tilltalande

Med egna bilder gör du din hemsida mer visuellt talande för besökaren. Det ger färg och kontrast till din hemsida, samtidigt som bilderna ger en överblick och känsla för vad ditt företag gör och vilka ni är.

4. Bra ur SEO-synpunkt

Genom att tagga bilderna med alt-text och titel kan sökmotorer som Google se vad de föreställer. I och med detta får du bättre resultat i de vanliga sökresultaten, samt vid bildsök.

5. Ökar trovärdigheten

När du använder personliga och snygga bilder från ert företag, i era lokaler och på er personal, ökar förtroendet. Ni skapar ett seriösare intryck och framstår som mer professionella.

Vill du ha en unik kommunikation som speglar ditt företag och varumärke?

På Toxic vet vi hur man skapar känslor och berättar en historia med hjälp av bild, film och storytelling. Vi hjälper dig gärna med dina bilder och filmer. Hör av dig till oss så berättar vi mer.

Kom i kontakt med oss!

 

Kom i kontakt med oss

Vet du inte var du ska börja? Det vet vi. Ring oss eller kom och hälsa på, vi har gott (om) kaffe!

Klicka här

Tack för att du tog första steget!
Vi tar nästa steg och hör av oss till dig.

Det är här ditt nya projekt börjar.

Ge oss lite kött på benen kring vilken typ av projekt det gäller så hör vi av oss inom kort.

Webb

E-Handel

SEO

Varumärkesstrategi

Foto & Film

Webbanalys

PIM-system

Grafisk identitet

Intranät

Sociala Medier

Mobil & Webbapp

Google Ads

Beskrivning av projekt

Dina uppgifter




Oj, nått gick fel! Kolla så alla fält blev korrekt eller kontakta oss via kontaktsidan.