Hoppa till innehållet
IMG 0157

Vad innebär GDPR?

GDPR - förkortningen som numera ligger på allas läppar. Vad innebär egentligen GDPR? Här bryter vi ner och summerar det nya begreppet.

Den 25 maj 2018 träder den i kraft, den nya lagen om personuppgifter, General Data Protection Regulation, eller GDPR. På svenska översätter vi denna förkortning till dataskyddsförordningen, men, vad innebär egentligen detta? Vad är syftet med denna nya lag som nu alla måste följa?

Läs även våran uppdaterade integritetspolicy här.

Syftet med GDPR
Till att börja med kan vi summera syftet med GDPR - lagen skall värna om privatpersoners uppgifter på internet, kort, man vill värna om våra privatliv och rättigheter online. Vi alla har rätten att låsa vår ytterdörr för tjuvar eller andra människor som vi inte vill släppa in, på samma sätt har vi rätt till ett privatliv på internet. Bara vi som individer ska ha kontrollen och kunna bestämma vem vi vill släppa in. 

Bakgrunden till förordningen, är att ny teknik har urholkat denna mänskliga rättighet. Du kanske själv har märkt det, det är numera svårt att förbli anonym på internet, där information kontinuerligt samlas in av företag som sedan använder dem för egna vinstdrivande syften. På sociala medier har vi själva sagt ”ja” till att dela uppgifter, men frågan är hur många som verkligen förstår vad det innebär, gör du det? Lagen kring GDPR stiftades i Bryssel och är gemensam för alla länder inom EU/EES, detta innebär att alla de eventuella skillnader som finns mellan de olika länderna idag kommer att försvinna nästan helt.

Såhär skriver FN:
"Ingen får utsättas för godtyckligt ingripande i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens och inte heller för angrepp på sin heder eller sitt anseende. Var och en har rätt till lagens skydd mot sådana ingripanden och angrepp." – Artikel 12, FN:s allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna

GDPR kanske ser komplicerad och jobbig ut vid första blick, men det för ju också faktiskt med sig en del bra saker, (1) alla länder i Europa kommer nu att behöva spela efter samma regler, och (2) vi blir bättre skyddade och får en ökad kontroll över våra uppgifter på internet. Idag är så kallad BIG-data, aggregerad data om oss som individer, en attraktiv handelsvara som inte lagstiftarna förutsåg på 90-talet. Den nya lagen GDPR tar nu hänsyn till den snabba teknikutveckling som skett sedan den nuvarande Personuppgiftslagen (PuL) trädde i kraft under sent 90-tal. 

GDPR - de viktigaste punkterna
Om man skulle bryta ner GDPR i enkel punktform, så skulle de sju viktigaste delarna i den nya lagen kunna radas upp enligt följande:

  • Man får bara behandla personuppgifter om man uppfyller kraven i lagen
  • Man får bara samla in personuppgifter för ett angivet syfte
  • Man får bara samla in de uppgifter som är nödvändiga för att uppfylla syftet
  • Har man personuppgifter måste man hålla dem korrekta och uppdaterade
  • När syftet är uppnått ska uppgifterna tas bort
  • Personuppgifter måste förvaras säkert så de inte ändras eller på något sätt exponeras
  • Man ska kunna bevisa att man uppfyller alla dessa krav

Skulle man nu gå igenom ovanstående punkter lite mer detaljerat och noggrant inser man snart att de egentligen inte skiljer sig så mycket ifrån dagens lag, PuL. Men kort förklarat så har PuL varit mer av en riktlinje, GDPR är alltså en lag, det är viktigt att förstå den skillnaden! Även om det är mycket som alltså är likt PuL, finns det en hel del nya saker som också är viktiga att känna till. Ytterligare punkter:

  • Lagen gäller inte bara ”dataregister” utan också t.ex e-post och papper. Sverige har tidigare haft ett undantag från detta men det upphör nu
  • Kraven på information i samband med att man samlar in personuppgifter blir mer detaljerade
  • Dokumentation över data och hur man behandlar dem blir ett krav för att följa lagen. Vad har vi för data? Var förvaras datan? Har vi delat data till exempelvis en underleverantör? Raderar vi kopior och gammalt data? Tar vi backups och säkerhetskopior?
  • Rätten att ”bli glömd”. Den registrerade kan begära att få sina uppgifter borttagna. Det finns dock vissa andra lagar som begränsar detta, t.ex. bokföringslagen.
  • Om man bryter mot lagen kan ”böterna” bli våldsamt höga. Max 20 miljoner Euro eller 4% av företagets/koncernens globala årsomsättning.

Berörs ditt företag utav GDPR, vad kan du göra?
Steg ett bör alltid vara att börja med en kartläggning av din verksamhet för att se om du berörs utav GDPR. Sparar du någon typ utav data kring dina kunder digitalt, då är chansen stor att även din verksamhet berörs. Tiden går fort och den 25 maj kommer allt närmre, så vår rekommendation på Toxic är att du inte väntar för länge med kartläggningen, starta igång redan idag. 

Notera: Ovanstående text innehåller inte juridiska råd, den skall endast tolkas som en sammanfattning och överblick av den nya lagen. Syftet med detta blogginlägg är att ge en enkel introduktion till GDPR eftersom många företag påverkas och behöver ta ställning till om man behöver söka juridisk rådgivning.

Läs mer

Se alla våra nyheter

Bildbank 30 (Kopia)

Guide

Öka konverteringen med bra UX/UI-design

Det här är en guide för dig som svart på vitt vill veta varför du ska – eller inte ska fokusera på UX/UI-design vid utveckling av en ny digital lösning. Du får en mängd kunskaper om UX/UI-design och vad som krävs för att få dina användare att konvertera.

Mockup

Nyhet

Vi är live med webb för AmpSociety – en del av ChargeNode Group

ChargeNode Group tar ett nytt spännande steg framåt med lanseringen av AmpSociety – ett nytt bolag och varumärke med fokus på framtidens laddlösningar för elbilar. AmpSociety är en del av ChargeNode Group och lanserar det nya laddsystemet Amp5. Tillsammans med oss på Toxic har de nu lanserat en helt ny produkt- och varumärkeswebb, byggd på Litium, som lägger grunden för fortsatt framgång.

Emeliek 3X2

Om Oss

7 snabba med Emelie, affärsutvecklare på Toxic

Möt Emelie, affärsutvecklare på Toxic. När hon inte är upptagen med att skapa affärsmöjligheter och bygga relationer med kunder tillbringar hon dagarna med sina tre barn, njuter av lugna stunder i trädgården eller letar efter unika fynd på loppis. På jobbet navigerar hon smidigt mellan möten med kunder och interna diskussioner, alltid redo att skapa skräddarsydda lösningar och utveckla starka, långsiktiga relationer.

3D3A5091

Nyhet

Toxic tar nästa steg för ökad kundnöjdhet – stärker organisationen med Customer Success Manager

Den digitala byrån Toxic tillsätter Jessica Holmberg Ludvigsson som Customer Success Manager för att stärka kundupplevelsen och bygga långsiktiga relationer. Jessica kommer ansvara för att skapa en närmare dialog med kunderna och se till att deras feedback blir en central del av företagets utveckling.

3D3A51591

Blogg

Spårbarhet och digitala produktpass – Ekodesignförordningens påverkan på små och medelstora företag

Digitala produktpass (DPP) är på väg att bli en ny standard inom EU, med målet att förbättra hållbarheten hos produkter och öka transparensen i värdekedjan. För små och medelstora företag innebär detta både utmaningar och möjligheter. Här går vi igenom vad digitala produktpass innebär, hur de påverkar företag och hur lösningar som PIM-system kan underlätta omställningen.

Toxic GBG Bildbank 240424 LOW 55

Blogg

Umbraco jämfört med andra CMS – G2-rapporten visar vad användarna säger

Att välja rätt CMS är ett viktigt beslut och att höra vad verkliga användare tycker kan göra valet enklare. G2, en ledande recensionsplattform för mjukvara, har samlat in över 750 recensioner av Umbraco och jämfört det med fem andra populära CMS. I den här rapporten får du insikter i vad som gör Umbraco till ett populärt val.

Astern 1

Nyhet

Pulsen Group väljer Toxic som en av sina digitala partners

Pulsen Group, en familjeägd bolagskoncern där flera av bolagen arbetar inom IT, har ingått ett samarbetsavtal med oss på Toxic för att ta två av sina webbplatser till nästa nivå.

Toxic GBG Bildbank 240424 LOW 53

Blogg

Effektiv mediehantering - få din webbplats att prestera på topp

Har du funderat på hur felaktig filhantering kan påverka både prestanda och användarupplevelse på din webbplats? Mediehantering innebär många utmaningar – från filstorlek och format till tillgänglighet och lagring. Här har vi samlat våra bästa tips för att göra din webbplats snabbare och mer användarvänlig genom bra mediehantering.

A3 Finn Fem Tillgänglighetsfel (2)

Nyhet

Finn fem tillgänglighetsfel - Vinn en gratis tillgänglighetsanalys av din webbplats

Är er webbplats tillgänglig för alla användare? Nu ger vi på Toxic er chansen att ta reda på det – och samtidigt få möjlighet att vinna en tillgänglighetsanalys, helt gratis!

3D3A5274 2

Nyhet

Vi hälsar fyra nya kollegor välkomna till Toxic

Vi är glada att kunna presentera fyra nya stjärnor till vårt team på Toxic - Karl, Hannah, Kristian och Dennis. Läs vidare för att lära känna dem lite bättre och få en inblick i vad de ser fram emot i sina nya roller.

3D3A4853

Nyhet

Team Accessibility: Experterna bakom tillgängliga och inkluderande digitala lösningar

På Toxic sätter vi tillgänglighet i fokus. Det är inte bara en del av processen, utan en grundpelare i hur vi skapar lösningar som fungerar för alla, oavsett förutsättningar. Toxic ska vara bäst i branschen och leda utvecklingen framåt. Här spelar Team Accessibility, under ledning av Alice och Linnéa, en central roll.

Toxic GBG Bildbank 240424 LOW 3

Blogg

Därför är Umbraco det smarta CMS-valet för ditt företag

Att välja rätt CMS kan kännas överväldigande med den uppsjö av alternativ som finns på marknaden. Därför har vi gjort det enkelt för dig. Vi har samlat 12 punkter som förklarar varför Umbraco är det bästa CMS:et för ditt företag.

3D3A4787

Nyhet

Kom på Sveriges första Umbracokalas

Toxic, i samarbete med Umbraco och Obviuse, arrangerar en heldagskonferens den 23 oktober för att samla utvecklare och umbracofantaster för att utforska och fira allt som Umbraco har att erbjuda. Det blir en dag fylld av inspirerande talare, det senaste inom Umbraco och härlig gemenskap – ett kalas du inte vill missa, och här är din inbjudan!

3D3A4772 (2)

Om Oss

7 snabba med Tobias, utvecklingschef på Toxic

Med ett brinnande intresse för teknik och en passion för ledarskap, leder han medarbetare på Toxic med precision och engagemang. Utanför arbetet är han en mångsysslare som uppskattar träning och matlagning. Lär känna Tobias, utvecklingschef på Toxic.

Toxic GBG Bildbank 240424 LOW 1

Blogg

5 sätt EntityFlow förenklar din systemintegration

Att integrera olika system inom en verksamhet kan vara både tidskrävande och komplext. Här är fem sätt som EntityFlow, Toxics kraftfulla integrationsmotor, förenklar denna process och skapar värde för ditt företag:

Bild AU 1 (Kopia)

Blogg

Därför bör du integrera ditt PIM-system med din e-handelsplattform

När det handlar om onlinehandel är en smidig integration mellan Product Information Management (PIM)-system och e-handelsplattformar avgörande för framgång. Upptäck hur integreringen av PIM-system med din e-handelsplattform kan förbättra datakonsistens, effektivisera hanteringen av produktinformation och skapa en förbättrad kundupplevelse, samtidigt som den sparar tid och minskar kostnader för din verksamhet.

Alice 1

Om Oss

7 snabba med Alice, webbutvecklare på Toxic

Med ett kreativt sinne och en outtömlig nyfikenhet på kodning i allmänhet och tillgänglighetsanpassning i synnerhet har Alice inte bara utvecklat förmågan att lösa problem, utan också blivit en fena på att inspirera och utveckla både sig själv och andra inom området. Hennes hängivenhet till tillgänglighetsanpassning genomsyrar allt hon tar sig för. På fritiden finner hon glädje i kreativa uttryck som att rita, skriva eller delta i quizkvällar med vänner.

IMG 0084

Blogg

Boosta din e-handelsförsäljning med digital marknadsföring

Upptäck de bästa metoderna för att boosta din e-handelsförsäljning med digital marknadsföring! Från sökmotorannonsering till målgruppsanpassade SoMe-annonser och retargeting-kampanjer. Här får du tipsen du behöver för att locka rätt kunder och öka din konvertering.

Toxic Bildbank 240418 50

Blogg

Umbraco vs Sitevision – välj rätt plattform för ditt intranät

Många organisationer ställs inför den avgörande utmaningen att välja rätt plattform till sitt intranät. I en värld full av alternativ är det en komplex uppgift att hitta den perfekta lösningen som passar ditt företags unika behov och budget. I detta blogginlägget utforskar vi två alternativ - Umbraco och Sitevision.

Toxic Bildbank 240418 3

Blogg

Därför behöver du tillgänglighetsanpassa din webb

Från sänkta trottoarkanter till digital tillgänglighet – häng med i den nya tillgänglighetsvågen (och lagen) som hjälper er anpassa digitala tjänster så att alla kan ta del av informationen. Vi har genom tiderna sett hur små förändringar skapar stora möjligheter. Från att sänka trottoarkanterna för att underlätta för personer med nedsatt mobilitet, till att nu fokusera på tillgänglighet online – så att alla inkluderas.

Marcus Herobild

Om Oss

7 snabba med Marcus, SEO-specialist på Toxic

Möt Marcus, en självlärd SEO-specialist som sedan barnsben haft en passion för webbutveckling och SEO. Med en unik talang för att få hemsidor att ranka högt på Google är han den ultimata resursen för att lyfta din online-närvaro till nya höjder. När han inte sitter framför datorn och optimerar webbsidor tillbringar han sin tid med vikterna på gymmet.