
Så bygger du en lönsam B2B-affär digitalt – insikter från Nordic Digital Commerce 2025
Blogg
4 min
B2B-e-handel är inte längre en fråga "om" utan "hur". I Litiums rapport Nordic Digital Commerce in B2B 2025 framkommer det tydligt att digitala kanaler inte bara är ett sätt att effektivisera interna processer, utan framför allt ett sätt att förbättra kundrelationer och skapa tillväxt. Här delar Oscar Salomonsson, affärsområdesansvarig E-handel på Toxic, med sig av konkreta råd för att skapa en lönsam digital B2B-affär 2025.
🚀 1. Sätt kunden i centrum för den digitala upplevelsen
Enligt rapporten är de tre viktigaste effekterna av digital försäljning:
-
Ökad kundservice (43%)
-
Merförsäljning till befintliga kunder (36%)
-
Högre kundnöjdhet (34%)
Min tolkning av det här är att digitalisering inom B2B handlar betydligt mer om relation än om transaktion. Satsa därför på en e-handelsplattform som erbjuder personaliserade produktrekommendationer, integrerad support och smidiga onboarding-flöden (bli kund, skapa offert/order).
Funktioner jag tycker man ska fokusera på är bland annat en sälj- och kundportal/inköpsportal. För många företag handlar det mer än bara ett e-handelsköp, utan snarare en hel inköpsprocess som man behöver ta i beaktande. Allt från företagets interna attestflöden, inköpsrutiner, inköpssystem och att kunna få offert, guidning och uppföljning i en och samma portal. Säljare och backoffice ska givetvis kunna bemöta kunden i deras ”portal” och svara på offerter, skapa order åt kunden mm. Med tydligare fokus på att intern personal lyfts över i kundportalen kan man minska administrativa kostnader och dra ner på antalet licenser i exempelvis ett affärssystem.
En annan viktig funktion är produktkonfiguratorer och smart produktfiltrering. Ökad kundservice är något som vi ser tydligt i rapporten. Att skapa en enkel och pedagogisk filtrering eller konfiguration för kunden är något som gör att de upplever ökad self-service och minskad felbeställning. Du som b2b-aktör kan således enklare erbjuda försäljning och guidning på dygnets alla timmar till vilka marknader du vill. Detta är kanske den tydligaste lönsamhetsfaktorn att ta vara på. Litium PIM är en stor möjliggörare för att skapa just detta.
🚀 2. Mät det som räknas
Bara 26% av B2B-företag mäter faktiska intäkter från digitala säljkanaler. Samtidigt ökar pressen på att visa på ROI.
Här rekommenderar jag att du börjar med att etablera relevanta mått för hela kundresan: från trafik och konvertering till ordervärde och kundlojalitet. Investera i verktyg för marketing automation och funnel-analys.
Några verktyg som jag tycker fungerar riktigt bra i detta sammanhang är:
-
Looker Studio (GA4) för visualisering av trafik och konvertering
-
Litium Insights för inbyggd analys i plattformen
-
Hotjar verktyg för att mäta besökares beteenden och på så sätt optimera UX genom en heat map.
🚀 3. Få med sälj och ledning på tåget
En utmaning som lyfts fram i rapporten är det interna motståndet och kulturförändringen som behöver ske, särskilt bland traditionella säljorganisationer. När digitala kanaler ses som hot minskar engagemanget.
Mitt råd är att lyfta fram hur e-handeln faktiskt stödjer sälj, genererar leads och frigör tid. Lyft fram mätbara resultat internt.
En ökad användning av en kundportal kan innebära att man öka sin försäljning (total omsättning) utan att man behöver anställa till exempel orderadministratörer och på så sätt skapa en god marginal på sin affär. Dessa pengar kan i stället användas för att vässa både leveransen och sälj-/marknadsorganisationen. Något som säljare troligtvis kommer uppskatta.
🚀 4. Välj rätt plattform
Rapporten tar upp en viktig punkt kring plattformsval, att undvika alltför komplexa systemlandskap, minimera antalet plattformar och säkerställa att data sömlöst flödar över alla kanaler.
B2B innebär komplexa krav. Kundunika sortiment, avtalspriser och integrationer med ERP-system är bara några exempel. Mitt tips är att välja en plattform med stöd för B2B-specifika flöden, API-first-arkitektur och skalbarhet för tillväxt. Försök inte skapa för mycket öar, bara där plattformen inte räcker till.
För att få ut så mycket som möjligt rekommenderar jag att du kombinerar din e-handelsplattform med smarta add-ons:
-
EntityFlow för integrationsmotor mellan ERP, CRM och e-handel
-
Briqpay för B2B-kreditköp och fakturalösningar direkt i checkout
🚀 5. Automatisera med AI
AI används redan av 24% för att effektivisera försäljning, kundservice och marknadsföring. Ytterligare 32 % planerar att införa det.
Mitt tips är att börja med AI för produktrekommendationer, kundsupport och innehållsproduktion.
Några verktyg som jag tycker är värda att kika på:
-
EnlinkAI för content, analyser och automatiserade flöden
-
Litium + AI-tillval för smart merchandising och personalisering
✨ Sammanfattning
En lönsam digital B2B-affär 2025 bygger på:
-
Kundnära upplevelser
-
Intern förankring
-
Datadrivna beslut
-
Teknisk enkelhet
-
Återanvändning av säljresurser och relationer i digital form
Verktyg som underlättar:
-
Litium (plattform)
-
EntityFlow (integration)
-
Briqpay (betalning)
-
EnlinkAI (AI & analys)
-
Looker Studio (GA4) (visualisering & KPI:er)
-
Litium Insights (operativ uppföljning)
-
Hotjar (Heatmap-verktyg för UX-optimering)
Börja enkelt. Skala smart. Och ha alltid kundens behov i fokus.