Hoppa till innehållet
Ida B Jp Hero 2

Jönköpings-Posten lyfter Toxics jämlikhetsarbete

Ida Boman har sedan 2021 den unika titeln jämlikhetsansvarig på IT-bolaget Toxic. Här berättar hon mer om hur man kan bli mer inkluderande i IT-branschen, men också om vad hon tycker om den internationella kvinnodagen.

- Jag är allergisk mot att man ska fira kvinnan. Det är en bra dag att prata om jämställdhetsarbetet och varför det behövs, men inget att gratulera kvinnan för, säger hon.

Det var i slutet av 2021 som IT-bolaget Toxic, som bland annat levererar digitala lösningar åt företag, ville ta ett krafttag kring jämlikhet och inkludering – i deras egen organisation och i branschen.

För att dra i gång arbetet och se till att det följdes upp utsågs Ida Boman i bolaget till jämlikhetsansvarig, vid sidan av sin ordinarie tjänst på bolaget.

- Det är oroande hur icke-mångfaldsrik techbranschen är och det vill vi göra något åt, sa hon bland annat då.

Toxics jämlikhetsarbete baseras på de sju diskrimineringsgrunderna: kön, könsidentitet eller könsuttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.

- Jämlikhet handlar om att alla ska ha likvärdiga förutsättningar och möjligheter, medan till exempel jämställdhet bara är kopplat till kön, säger Ida Boman.

- Vinsten med att vara ett inkluderande företag är dels att det är rättigheter vi alla borde ha, att alla har samma förutsättningar. Dels, i det affärsmässiga perspektivet, så handlar det om innovationskraft. Den blir högre ju mer mångfaldsrika vi är. IT-branschen har också en kompetensbrist, så kan vi locka fler till branschen är det en stor fördel.

Drygt ett år efter starten av jämlikhetsarbetet på Toxic är bolaget inne i steg två av tre, berättar Ida Boman.

I det första steget handlade det om att skapa medvetenhet i frågan och få med alla på företaget. I steg två handlar det om att implementera frågan i alla interna processer – från rekrytering och ledarskap.

- Vi är fortfarande i steg två och har satt rutiner inom rekrytering och kommunikation bland annat. Vi har också sett till att de aktiviteter vi gjorde i steg ett har blivit löpande, till exempel föreläsningar, samtal och enkäter, säger Ida Boman.

Kan du ge något konkret exempel på hur ni har lyft in jämlikhetsfrågan i er rekrytering?

- Bland annat så låter vi flera personer läsa igenom våra rekryteringsannonser. Vi scannar också av texterna med digitala verktyg för att känna av ord som är manligt eller kvinnligt kodat, säger Ida Boman.

Hon berättar också om att det finns forskning som visar på hur jobbannonser tilltalar mer män, eller både kvinnor och män, utifrån hur de utformas.

- Talar man mer om värderingar och kultur och mindre om hårda värden av vad arbetsrollen innebär, så tilltalas både kvinnor och män.

I det tredje steget i Toxics jämlikhetsarbete kommer det att handla om att arbeta med frågorna i sitt affärserbjudande ut mot kunden och göra saker som kan gynna branschen i stort. Det innebär att de tjänster som de levererar, vilket är alltifrån appar till hemsidor, ska bli mer inkluderande.

- Det finns alltid en människa bakom tekniken och det kommer att speglas i de digitala lösningarna. Men för att nå dit och påverka branschen, så måste vi börja med oss själva. Målet är att vi ska börja jobba med det här under 2024, säger hon.

Till de effekter som Toxic hittills har sett av sitt jämlikhetsarbete, fortsätter Ida Boman, är att de har fått med sig sina medarbetare. Det har blivit tydligt i deras återkommande enkäter.

- Vi märker också att det har börjat dyka upp nya initiativ i bolaget. Vi har till exempel medarbetare som via Toxic arbetar pro bono för kvinnojourer samt medarbetare som på sin privata tid och med Toxic som sponsor har engagerat sig i Regnbågsfonden, säger hon.

- De här initiativen ligger enskilda medarbetare bakom, men jag tror att vi genom att prata om de här sakerna visar att Toxic står bakom den här typen av initiativ, vilket gör att medarbetare vågar lyfta egna idéer.

Ida Boman säger att initiativen också visar på att det här är frågor som kommer nerifrån och upp i bolaget, och inte bara från ledningen till medarbetare. Det menar hon är en viktig del i arbetet, för det har aldrig varit meningen att jämlikhetsfrågorna ska drivas av någon eldsjäl.

Hon ser att IT-branschen har många utmaningar inom jämlikhetsområdet och nämner bland annat att man behöver få in fler kvinnor i branschen, liksom fler med utländsk bakgrund och en större åldersspridning.

- Det görs också många bra initiativ i branschen, men vi kan bli ännu bättre och det är också viktigt att det inte blir projekt man bockar av. Jämlikhetsarbetet måste vara långsiktigt.

Med din erfarenhet av jämlikhetsarbete, vad tänker du om internationella kvinnodagen – som fokuserar på jämställdhetsfrågan?

- Jag är allergisk mot att man ska fira kvinnan. Det är en bra dag att prata om jämställdhetsarbetet och varför det behövs, men inget att gratulera kvinnan för, säger Ida Boman.

Hon säger att det finns mycket viktig historik att lyfta upp, till exempel om jämställdhetskampen och att det är tydligt att det finns mycket kvar att jobba med. Inte minst inom IT-branschen.

- Samtidigt borde det här vara frågor som vi pratar om varje dag – precis som vi håller diskussionen ständigt levande om jämlikhet inom Toxic. Och varför inte lyfta vad männen gör i jämställdhetsarbetet under internationella mansdagen? Jämställdhet är ingen kvinnofråga.

Läs hela artikeln här.

Text: Cecilia Nilsen Palm

 

Läs mer

Se alla våra nyheter

Johan

Nyhet

Från Optimizely till Umbraco CMS – LRF:s plattformsresa

När Lantbrukarnas Riksförbund (LRF) bestämde sig för att byta webbplattform handlade det om både kostnader, funktionalitet och framtida behov. Valet föll på Umbraco – en lösning som idag ger organisationen mer flexibilitet och en smidigare vardag.

Toxic GBG Bildbank 240424 LOW 58

Blogg

PunchOut, PIM och e-handel – en komplett B2B-lösning med Shopspray

I dagens B2B-flöden – särskilt i Sverige där både företag och offentlig sektor har höga krav på automation och datakvalitet – räcker det inte med en snygg e-handel i frontend. För att leverera en sömlös och skalbar PunchOut-lösning krävs att tre centrala delar samverkar: ett PIM-system, en e-handelsplattform och kundens inköpssystem.

Beslag Design

Nyhet

Toxic bygger ny webb & e-handel för Beslag Design

Beslag Design, en ledande aktör inom beslag och inredningsdetaljer med egen produktutveckling, satsar tillsammans med Toxic på en ny digital plattform byggd på Litium. Satsningen omfattar en ny webbplats, en återförsäljarportal och ett kraftfullt PIM-system. Målet är att effektivisera interna flöden, centralisera produktdata och skapa en ännu smidigare köpupplevelse för återförsäljare och kunder.

Toxic Bildbank 240418 17

Nyhet

Tillgänglighet på agendan – allt fler företag vänder sig till Toxic

Intresset för digital tillgänglighet växer snabbt och många företag söker nu vägledning för att möta nya krav – men också för att skapa en mer inkluderande digital upplevelse. Hos oss på Toxic märks det tydligt.

Bildbank 65

Blogg

Vad är PunchOut? Fördelar för B2B-företag och offentlig sektor

PunchOut gör det möjligt att koppla ihop kundens inköpssystem med leverantörens e-handel – och automatisera hela beställningsflödet. I detta blogginlägg går vi igenom hur tekniken fungerar, vilka fördelar den ger och varför allt fler företag och offentliga organisationer använder PunchOut i sin inköpsprocess.

Toxic Bildbank 240418 29

Guide

Din guide till effektiva systemintegrationer med EntityFlow

Har du flera system som inte kommunicerar med varandra på ett effetkivt sätt? Då är du inte ensam. Många företag brottas med ineffektiva arbetsflöden, manuell hantering och felaktig information helt i onödan. Med rätt systemintegration kan du minska risken för fel, frigöra tid och öka effektiviteten.

Sjonara Campingplats Fotograf Magnus Strom

Nyhet

Svensk Camping bygger ny branschwebbplats på Umbraco

Svensk Camping, tidigare känt som SCR, har gjort ett omfattande varumärkeslyft. I samband med lanseringen av en ny grafisk identitet bygger de nu en helt ny webbplats – ett uppdrag som genomförs tillsammans med Toxic. Resultatet blir en informativ och modern plattform för både bransch och medlemmar.

Hem 1250X1000 Ab00003163 1024X819

Nyhet

Weland Solutions hyr utvecklingsteam från Toxic – får en extern utvecklingsavdelning med bredd, trygghet och driv

För att få fart på utvecklingen av sin portal, Weland HUB, valde Weland Solutions att hyra ett utvecklingsteam från Toxic. Med ett sammansvetsat team bestående av utvecklare, projektledare och affärsutvecklare får de nu både bredd, struktur och långsiktighet.

Dce243 B14589af51984e34ab50c251f0bdfa43~Mv2

Nyhet

Nordeka väljer Toxic som tillväxtpartner – inleder samarbete med revenue sharing-upplägg

Nordeka är ett nystartat svenskt skovarumärke med höga ambitioner och en tydlig vision: att förändra hur vi ser på fötter, skor och naturlig rörelse. Med starkt ambassadörskap från medgrundaren Isak Nyqvist har de snabbt gjort avtryck. Nu tar de nästa steg tillsammans med oss på Toxic.

DSC01233

Nyhet

Vi är den enda svenska byrån som är nominerade till Umbraco Awards fyra år i rad!

För fjärde året i rad är vi på Toxic nominerade till Umbraco Awards och vi är den enda svenska byrån med den bedriften. Denna gång i kategorin “Best Cloud Solution” med webblösningen för NordGen – ett projekt där fokus legat på redaktionell frihet, effektivt arbetsflöde och långsiktig hållbarhet.

DSC00964

Nyhet

Toxic befäster sin närvaro i Göteborg med större lokaler

I samband med vår fortsatta tillväxt har Toxic nu flyttat in i större lokaler i Göteborg. Lokalerna är belägna högst upp på Mässans Gata 8, på våning 8 ovanför Svenska Mässan, mitt emellan Scandinavium och Gothia Towers.

Dardan Selmani

Nyhet

Så driver vi framgång med digital marknadsföring – med våra kunder i fokus

På Toxic hjälper vi företag att nå sina mål med datadrivna strategier och kreativa lösningar inom digital marknadsföring. Med ett engagerat team strävar vi efter att skapa betydande värde – oavsett bransch eller utmaning.

Länsförsäkringar Fastighetsförmedling

Nyhet

Tekniska fördelar och samarbetet bakom Länsförsäkringar Fastighetsförmedlings digitala plattform

Vi är stolta över vårt nära samarbete med Länsförsäkringar Fastighetsförmedling. Tillsammans har vi skapat en modern och användarvänlig webbplats i Umbraco som tydligt presenterar objektinformation och förenklar både köp- och säljprocessen. Här får du en inblick i samarbetet och de tekniska lösningarna bakom plattformen. “Målet var att skapa en lösning som verkligen underlättar för Länsförsäkringar Fastighetsförmedling och deras kunder – och det tycker jag att vi har lyckats bra med,” säger Karl Ekberg, systemutvecklare på Toxic.

Toxic Säljpitch 13

Blogg

Att byta från Optimizely till Umbraco – därför väljer fler företag att ta steget

Funderar ni på om ert nuvarande CMS är värt kostnaden? Ni är inte ensamma. Allt fler företag ser över om de verkligen använder all funktionalitet de betalar för och väljer att byta från licensbaserade plattformar som Optimizely till open source-alternativ som Umbraco. Kalle Ekstrand, grundare på Toxic och försäljningschef, berättar varför det steget ofta blir ett lyft för både teamet och affären.

IMG 6658 (1)

Blogg

Så bygger du en lönsam B2B-affär digitalt – insikter från Nordic Digital Commerce 2025

B2B-e-handel är inte längre en fråga "om" utan "hur". I Litiums rapport Nordic Digital Commerce in B2B 2025 framkommer det tydligt att digitala kanaler inte bara är ett sätt att effektivisera interna processer, utan framför allt ett sätt att förbättra kundrelationer och skapa tillväxt. Här delar Oscar Salomonsson, affärsområdesansvarig E-handel på Toxic, med sig av konkreta råd för att skapa en lönsam digital B2B-affär 2025.

Toxic GBG Bildbank 240424 LOW 15

Blogg

Hur presterade svensk e-handel 2024 – och vad väntar runt hörnet?

E-barometern 2024 från PostNord visar att svensk e-handel har vänt uppåt. Efter två års nedgång ökade omsättningen med 5 % till 140 miljarder kronor. Rapporten bjuder på mer än siffror – den pekar ut trender som formar framtidens e-handel. I det här blogginlägget lyfter vi några av årets viktigaste insikter och en glimt av vad som väntar.

IMG 6248

Blogg

Umbraco kammar hem fem vinster i CMS Critic Awards 2024!

Fem vinster i CMS Critic Awards. Vad säger det om Umbraco – och om marknaden för CMS i stort? Vi pratade med Daniel Andersson, Tech Lead på Toxic, för att få hans syn på varför Umbraco fortsätter att dominera och vad det betyder för företag som letar efter rätt plattform.

IMG 5801 2

Blogg

Utan våra kunder är vi inget – relationen är vårt bränsle.

Starka kundrelationer kräver mer än bra service – de bygger på förtroende, proaktivitet och värde. Jessica, Customer Success Manager på Toxic, delar här sina fem nyckelfaktorer för att skapa långsiktiga kundrelationer.

2021 Kläppen Ski Resort Kids 007

Nyhet

Kläppen Ski Resort väljer Toxic för att bygga ny webbplats i Umbraco Cloud

Kläppen Ski Resort satsar på en ny, modern webbplats i Umbraco Cloud för att skapa en mer anpassningsbar digital upplevelse. Webbplatsen ska ge besökarna rätt information i rätt tid, spegla anläggningens utbud och säsongsskiftningar, samt integreras med bokningssystemet för en smidig och sammanhängande kundresa – oavsett om gästen redan är på plats i Kläppen eller planerar sitt besök.

3D3A6466 1

Nyhet

Vårt team har vuxit – träffa våra sex nya medarbetare!

Vi är så glada att få välkomna sex nya medarbetare till Toxic! Möt Peter, Emma B, Josef, Petter, Linus och Emma R – ett härligt gäng som tillsammans stärker vårt team med värdefull kompetens och driv.

Toxic Bildbank 240418 9

Blogg

Få ut mer av din SEO – enkla justeringar för bättre synlighet

Vill du att fler ska hitta din webbplats? Här är några praktiska SEO-tips som du kan börja med redan idag för att öka din synlighet och ge din digitala närvaro en skjuts.