7 snabba med Elin, UX/UI-designer på Toxic
Nyhet
3 min
Elin är UX/UI-designern som känner stolthet över att utveckla produkter som är tillgängliga för alla och som ser feedback som en nyckel till att utvecklas. Läs mer om hur livet som UX/UI-designer är på Toxic i den här intervjun med Elin.
Hej Elin! Du jobbar som UX/UI-designer på Toxic. Vad innebär det?
Som UX/UI-designer är min uppgift att designa tillgängliga och användarvänliga tjänster och produkter. Det kan vara i form av webbplatser, appar, system eller andra typer av digitala plattformar. Jag designar ofta användarflöden, wireframes och prototyper. I min roll är jag även involverad i förstudier och användartester och jag samarbetar tätt med bland annat utvecklare och projektledare som ingår i projekten. Summa summarum är mitt viktigaste uppdrag att skapa värde för våra kunder och deras användare.
Kan du beskriva hur en typisk arbetsdag ser ut för dig?
Eftersom jag ofta är involverad i flera olika projekt samtidigt är mina dagar varierade. Ena dagen designar jag enklare innehållsblock medan jag andra dagen sätter mig in i ett bitigt system som ska designas. Dagarna innehåller också regelbundna möten med kunder där vi har avstämningar eller feedback i de olika projekten. Ett tätt samarbete med våra kunder är viktigt för att vara säkra på att vi att vi har förstått varandra och strävar mot samma mål. Då blir mitt uppdrag lättare att utföra och kunderna blir nöjda.
Hur kom du in på den här UX/UI-spåret?
Min väg hit har inte varit spikrak. Jag har en bakgrund inom vården och var ett tag inne på att läsa till psykolog. I stället fastnade jag för grafisk design och kommunikation och genom min utbildning stötte jag på UX-design. Då insåg jag att jag som UX/UI-designer får möjlighet att kombinera mina något spretiga intressen. Jag får ge uttryck för den estetiska biten genom designen samtidigt som jag behöver involvera den psykologiska och analytiska delen för att lyckas med riktigt bra UX/UI-design. Att arbetet också kan förbättra någons tillvaro kändes meningsfullt och motiverande så det var kärlek vid första ögonkastet.
Berätta om något som du är lite extra stolt över gällande din yrkesroll.
Att jag med hjälp av design får vara med och göra en positiv skillnad i någons liv. Jag motiveras av att någon anförtror mig en utmaning som jag får chans att ta fram en lösning på. Extra stolt är jag också över att jobba med tillgänglighet. Det innebär att jag designar lösningar som är tillgängliga så att alla har samma förutsättningar att ta del av digitala produkter och tjänster. Det i sin tur bidrar till ett mer jämställt och inkluderande samhälle. Det är jag stolt över att dagligen få jobba med!
Hur blir man en bra UX/UI-designer?
Jag tror starkt på att vara prestigelös och ödmjuk inför att jag inte alltid sitter på det rätta svaren. Feedback är ett sätt att utvecklas och att kunna ta emot konstruktiv kritik tror jag är nyckeln till att bli en riktigt bra UX/UI-designer.
Vad gör du gör att fortsätta växa och utvecklas inom din yrkesroll?
Hm, jag försöker ta på mig lite för stora kläder och utmana mig själv. Då utvecklas jag som mest och växer med min uppgift. Jag går också kvällskurser, deltar i webinarier, läser artiklar, böcker och håller mig allmänt uppdaterad på vad som händer i branschen i stort.
Till sist – vad är det bästa med att jobba som UX/UI-designer på Toxic?
Jag tycker att det bästa är att jag får dyka ner i många olika sammanhang och branscher där jag möter och lär mig av olika människor. Ibland får jag inblick i vilka forskningsprojekt som pågår inom lantbruk. Nästa dag lär jag mig hur stora klädföretag runtom i världen beställer etiketter med tvättråd. Det är väldigt spännande och utvecklande. Sen vill jag också tillägga att pingis med kollegorna inte är fel det heller!
Läs mer om UI/UX-design här.
Bli en del av Toxic här.
Läs mer
Toxic tar nästa steg för ökad kundnöjdhet – stärker organisationen med Customer Success Manager
Den digitala byrån Toxic tillsätter Jessica Holmberg Ludvigsson som Customer Success Manager för att stärka kundupplevelsen och bygga långsiktiga relationer. Jessica kommer ansvara för att skapa en närmare dialog med kunderna och se till att deras feedback blir en central del av företagets utveckling.
2min
Spårbarhet och digitala produktpass – Ekodesignförordningens påverkan på små och medelstora företag
Digitala produktpass (DPP) är på väg att bli en ny standard inom EU, med målet att förbättra hållbarheten hos produkter och öka transparensen i värdekedjan. För små och medelstora företag innebär detta både utmaningar och möjligheter. Här går vi igenom vad digitala produktpass innebär, hur de påverkar företag och hur lösningar som PIM-system kan underlätta omställningen.
2min
Umbraco jämfört med andra CMS – G2-rapporten visar vad användarna säger
Att välja rätt CMS är ett viktigt beslut och att höra vad verkliga användare tycker kan göra valet enklare. G2, en ledande recensionsplattform för mjukvara, har samlat in över 750 recensioner av Umbraco och jämfört det med fem andra populära CMS. I den här rapporten får du insikter i vad som gör Umbraco till ett populärt val.
2min