Hoppa till innehållet
Skärmavbild 2020 10 12 Kl 14 34 33

Digital kundportal för ökad tillgänglighet, lönsamhet och kundnöjdhet

I detta blogginlägg får du bland annat svar på vad en kundportal är, vem som bör ha en kundportal och vilken nytta en kundportal ger.

Vad är en kundportal?

En kundportal är ett dolt läge i exempelvis din e-handels- eller webblösning där du ger personlig åtkomst till en ”mina sidor”-funktion. Informationen i kundportalen ligger inte publik på din sajt. Du som kund använder kundportalen för att hålla koll på det som rör dina inköp. Du kan bland annat se dina kundunika priser och artiklar, produktinformation, lagersaldo, leveransstatus, orderstatus och orderhistorik. Vilken information du kan ta del av beror på hur omfattande kundportalen är och vilka systemintegrationer som gjorts.   

I en kundportal kan du även ge olika användare specifika behörigheter och skapa olika användartyper som exempelvis ordergodkännare, orderläggare, kundadministratör eller inköpsansvarig. Säljare på företaget kan även ha en behörighet som innebär att säljaren kan gå in och lägga order åt specifika kunder, vilket är en servicefunktion som ofta uppskattas.

 

Berätta om en kundportal som Toxic byggt och som vi är extra stolta över?

För vår kund Bevent Rasch har vi byggt en omfattande kundportal där vi tagit fram flertalet specialfunktioner för att optimera kundresan på allra bästa sätt. Kundportalen erbjuder givetvis vanligare funktioner där kunden ser prisinformation, artikelinformation och lagersaldo. Men vi har även utvecklat en funktion där kunden ser sin orderhistorik, orderinformation, status och spårning av leverans. Kunden kan även återskapa och göra så kallade repeatorders på tidigare inköp. Vidare har vi utvecklat en lösning som innebär att användaren kan avropa specifika orderrader kopplat till ett visst projekt, vilket kommer väl till pass i exempelvis kundorderstyrda projekt. Med andra ord har vi utvecklat en lösning som ger kunderna precis det sömlösa flöde som önskas.

 

Vem bör ha en kundportal?

Alla produktförande bolag som vill digitalisera och optimera sin kundresa och sin interna hantering av ordrar. Genom en kundportal tillgängliggörs information, vilket kan ses som en kundtjänst som är öppen tjugofyra timmar om dygnet. Inköpsprocessen förenklas för kunden och effektiviserar tiden av administrativ och manuellt arbete.

 

Vilken nytta ger en kundportal?

För kunden innebär en kundportal att alla inköp och väsentlig information finns samlade på ett och samma ställe. Med smarta punsch out-funktioner skickas informationen till kundens interna system, vilket innebär att kunden slipper dubbelarbete och får ett sömlöst flöde. Kunderna kan på detta sätt göra inköp på ett strukturerat och hållbart sätt.

Du som leverantör effektiviserar det administrativa arbetet genom att erbjuda ett digitalt redskap till dina kunder, som minskar belastningen på exempelvis kundservice och orderadministration. Du som företag sparar tid och pengar och kan välja att jobba mer proaktivt, vilket allt som oftast ger nöjdare kunder och mer sömlösa flöden.

 

Vilka interna system bör man koppla samman med sin kundportal?

Du kan integrera en hel rad system och här nedan listar vi några av de vanligaste systemintegrationerna.

Affärssystem/ERP

Jeeves, Monitor, Pyramid, Microsoft Business Central 365, Microsoft Dynamics AX, Microsoft Dynamics NAV, GARP, Visma, SAP, Fortnox, Spectre, mfl.

CRM-system

Lime CRM, Hubspot, Upsales, Salesforce, SuperOffice, Microsoft CRM, Pipedrive, Care of CRM, SAP CRM, mfl.

TA-system

LogTrade, Schenker, Zendify, Fraktjakt, Unifaun, nShift, mfl.

Supportverktyg

Zendesk, Freshdesk, ImBox, Kundo, mfl.

Chattfunktion

ImBox, Intercom, LiveChat, Chatbot, Kindly, mfl.

 

Vi hjälper er ta nästa steg!

Har ni i er verksamhet planer på att lansera en e-handel och funderar på vilka funktionaliteter ni ska erbjuda? Eller har ni en e-handel idag men saknar funktioner för att ett effektivt flöde? Vi vet att det kan vara en snårig djungel att navigera i och finns därför som digital partner med i hela processen från första möte till lansering för att ge er det underlag och den information som krävs för att ni ska kunna fatta välgrundade beslut. Hör gärna av er så berättar vi mer!

Toxic Oscar Salomonsson 16

Oscar Salomonsson

Affärsområdesansvarig e-handel

031-376 24 82

Har du några frågor?

Skicka ett meddelande här så hör vi av oss så snart vi kan.