Hoppa till innehållet
E Handelsbarometern Hero2

Toxics e-handelsexpert summerar och reflekterar kring E-barometern 2022

PostNord och HUI Research årliga e-handelsrapport släpptes i förra veckan och för första gången sedan 2006 visar e-barometern en negativ helårsutveckling av e-handelns omsättning. Oscar Salomonsson, affärsområdesansvarig för e-handel på Toxic summerar och reflekterar kring årets rapport och ger några värdefulla tips till dig som känner osäkerhetens vindar blåsa omkring dig.

E-barometern visar att e-handeln minskat med 7 procent medan den totala detaljhandeln ökat med 3,8%. Inflation, minskad köpkraft och förändrat köpbeteende hos konsumenterna kan vara några förklaringar till förändringen. 

- Det kan sannolikt förklaras med att den ökade inflationen resulterat i minskad köpkraft som i sin tur bidragit till svängningar i köpbeteenden hos konsumenterna. Det gäller framför allt dyrare varor, som många har försökt hitta billigare, vilket i sin tur gett positivt resultat för försäljningen på begagnatmarknaden. Vi ser också att allt fler väljer att göra sina köp direkt från tillverkaren, speciellt inom mode, möbler och heminredning, säger Oscar Salomonsson, e-handelsexpert på Toxic.

Många drar i handbromsen på grund av de rådande omständigheterna i omvärlden men det är viktigt att inte glömma bort att göra en långsiktig planering för att komma ut starkare på andra sidan.

- Öka dina marginaler, satsa på kundupplevelsen och se till att äga din egna data är tre tips som jag tror är viktiga att ha med i den långsiktiga planen om du är e-handlare. Idag är konsumenten mer benägen att göra dyrare köp via mobilen så jag skulle också rekommendera e-handlare att fokusera på Social shopping och mobilanpassning av e-handeln, säger Oscar Salomonsson, e-handelsexpert på Toxic.

Här hittar du en omfattande summering av e-barometern.

Läs mer om vårt erbjudande inom e-handel.

Behöver du hjälp med digitala lösningar?

Klicka här

Låt oss skapa magi tillsammans

Skicka ett meddelande så hör vi av oss