Vad är skillnaden på målgrupp och personas?
Blogg
3 min
För att er kommunikation ska ge effekt behöver ni veta vem ni ska kommunicera med. Därför är förståelsen och insikterna om din målgrupp det absolut viktigaste när det kommer till digital marknadsföring.
Det är utifrån din målgrupp som du skapar innehåll och väljer kanaler för att nå dina mål oavsett om det är att få nya leads, konverteringar eller att bygga varumärkeskännedom. Har du inte gjort hemläxan och arbetat fram dina målgrupper så finns risken att du skapar innehåll som pratar med alla, men att ingen känner sig träffad. Har du inte kännedom om din målgrupp är det lätt att din kommunikation försvinner i mängden, eller att du vill säga för mycket så budskapet blir otydligt för mottagaren.
Skillnaden mellan målgrupp & personas?
Det går nästan utläsa på namnen, att din målgrupp är en grupp av människor som du vill kommunicera till. Personas är när du går ännu mer på djupet och ger dessa personer en identitet. Personerna i din målgrupp har samma intressen och demografi och ger dig en generell bild av en grupp människor som kan tänkas vilja ha dina tjänster.
Exempel på en målgrupp:
- Kvinnor
- 40–45 år
- Utbildning inom media & kommunikation
- Demografi: Bor i storstad är höginkomsttagare
- Intressen: Aktiv livsstil, utövar gärna någon sport på fritiden.
När du skapar personas så gör du målgruppen levande med en personlighet. Här går du på djupet och definierar det som utmärker dina olika personas.
Exempel på personas:
Kajsa är 42 år gammal och bor i lägenhet på söder i Stockholm. Hon arbetar som journalist på ett stort mediahus med 50 anställda. Hon drivs av att skriva texter som påverkar människor till att göra skillnad. Hon åker buss till jobbet och försöker hinna med minst 2 paddelpass i veckan tillsammans med sina man. När de inte tränar paddel ihop så spenderas tiden i stugan i Stockholms skärgården där boxern Kasper trivs som bäst.
Fördomsfullt? Absolut.
Att skapa målgrupper och personas kan upplevas ganska fördomsfullt men då är du på rätt spår, det är precis det vi vill vara här. För när du har skapat personas har du samlat på dig ovärderlig information som hjälper dig att lyckas med din content marketing och vara relevant i kundens alla steg av köpresan. Så utmana gränserna och skapa en fiktiv person som hjälper er att ta rätt beslut – det är först då ni kommer hitta rätt kanaler, ta fram budskap, anpassa tonalitet, ha ett relevant tjänste- eller produktutbud, fortsätta vara proaktiva för deras kommande behov och engagera er i de frågor som är viktiga för dem.
Hur tar man fram personas?
Vilken nivå du väljer att skapa dina målgrupper och personas på är upp till dig, du kan utgå från dina egna tankar, samla kollegor från olika avdelningar eller genomföra intervjuer med dina kunder.
Involvera hela organisationen
Vill ni göra ett mer gediget arbete så samla personer från olika avdelningar på ert företag, för med största sannolikhet har din kund olika behov när de pratar med ekonomi, kundtjänst eller försäljning. Därför får du också bäst information om hela köpresan och vilka frågor som dina kunder står inför i de olika faserna när alla är involverade. En bra början är att göra övningen intern, men här samlar ni inte in insikter från era kunder, så kompletera gärna med intervjuer eller enkätundersökningar med era kunder. Frågebatteriet behöver täcka in såväl arbetsliv som privatliv, intressen, utmaningar och hjärtefrågor, allt för att hjälpa dig skapa innehåll som når ut, berör och engagerar rätt personer i alla faser av köpresan.
Exempel på frågor:
- Vilka digitala kanaler använder de?
- Vart bor de?
- Vad inspireras de av?
- Vilka frågor ställer de sig när de är i köpprocessen?
- Vilka utmaningar står de inför?
- Vilka andra produkter/tjänster använder de?
Analys & Frågor
Vi gillar att basera beslut på fakta, så ta med så mycket statistik och uppgifter ifrån era befintliga kanaler och er webbplats som möjligt. Då får ni information om den faktiska målgruppen som besöker er webb och som interagerar med ert innehåll. Vi behöver basera informationen på fakta för om ni har en bild av ert varumärke och kunden en annat kommer ni attrahera fel kunder. Här kan du läsa mer om vår webbanalys.
Vill du veta mer om din målgrupp?
Vi hjälper gärna till att analysera era befintliga kanaler och ta fram förslag på hur ni kan arbeta med ert innehåll i sociala medier och på er webbplats. Eller så träffas vi för en workshop där vi sätter grunderna för att arbeta från personas. Kontakta oss
Bloggtips: Vill du veta mer om content marketing?
Läs mer
7 snabba med Emelie, affärsutvecklare på Toxic
Möt Emelie, affärsutvecklare på Toxic. När hon inte är upptagen med att skapa affärsmöjligheter och bygga relationer med kunder tillbringar hon dagarna med sina tre barn, njuter av lugna stunder i trädgården eller letar efter unika fynd på loppis. På jobbet navigerar hon smidigt mellan möten med kunder och interna diskussioner, alltid redo att skapa skräddarsydda lösningar och utveckla starka, långsiktiga relationer.
3min
Toxic tar nästa steg för ökad kundnöjdhet – stärker organisationen med Customer Success Manager
Den digitala byrån Toxic tillsätter Jessica Holmberg Ludvigsson som Customer Success Manager för att stärka kundupplevelsen och bygga långsiktiga relationer. Jessica kommer ansvara för att skapa en närmare dialog med kunderna och se till att deras feedback blir en central del av företagets utveckling.
2min
Spårbarhet och digitala produktpass – Ekodesignförordningens påverkan på små och medelstora företag
Digitala produktpass (DPP) är på väg att bli en ny standard inom EU, med målet att förbättra hållbarheten hos produkter och öka transparensen i värdekedjan. För små och medelstora företag innebär detta både utmaningar och möjligheter. Här går vi igenom vad digitala produktpass innebär, hur de påverkar företag och hur lösningar som PIM-system kan underlätta omställningen.
2min