Hoppa till innehållet
IMG 3672

Sökordsanalys – Hur går den till?

Sökordsanalysen låter dig hitta sökord som tillfredsställer dina besökare och ökar din försäljning.

Inom sökmotoroptimering (och sökannonsering) är sökordsanalysen ett av de första stegen som genomförs innan något annat arbete kan påbörjas. Att välja rätt sökord kommer påverka hur enkelt det blir för en specifik sida att ta sig upp på Google samt om det kommer leda till någon trafik/konverteringar. Därför är det viktigt att förstå principen för hur sökord bör väljas.

Breda sökord

Ett av de största misstagen som många gör är att välja sökord som är för breda. Vi brukar säga att breda sökord kräver bred tillfredsställelse.

Att exempelvis optimera för sökordet ”sökmotoroptimering” kräver innehåll som tillfredsställer väldigt många olika behov. Det kan exempelvis handla om nyheter, verktyg eller en tjänst. Eftersom sökningen inte är specifik måste man vara garderad med blandat innehåll på området. Det betyder också att man inte kan skippa att täcka en viss del eftersom det då kommer leda till ökad bounce-rate från de besökare som inte blev tillfredställda på grund av att de inte hittade någon intressant information om just den del som saknades, vilket i detta fall gör att sidan sjunker på sökordet ”sökmotoroptimering”.

Givetvis är det svårt att tillfredsställa alla, men om en satsning görs mot ett brett sökord måste det vara utgångspunkten. Om en sökning just nu görs på ordet sökmotoroptimering så återfinns två bloggar i toppen och det beror helt enkelt på att de innehåller information som överlag tillfredsställer mer jämfört med SEO-företagens tjänstesidor, som man hittar längre ner och som överlag har liknande innehåll (vissa har dock ansträngt sig för att utöka med mer kompletterande information/verktyg).

Sökordsanalys för e-handel

Som företagare eller e-handlare bör du följa samma princip för att se till att dina kategorisidor/tjänstesidor är optimerade för rätt sökord så de verkligen tillfredsställer majoriteten av dina besökare.

Ett tydligt exempel kan vara en e-handelsbutik som säljer olika typer av dammsugare och vill optimera en av sina kategorier för ”biltillbehör” (för att ordet har många sökningar och känns relativt logiskt tillsammans med övriga kategorinamn) och som enbart innehåller dammsugare för bilen. Sannolikheten för denna kategorisida att ta sig upp på sökordet ”biltillbehör” är nästintill obefintlig eftersom produkterna endast täcker ett litet behov för sökningen ”biltillbehör”. Ett bättre alternativ är att kalla kategorin för ”bildammsugare” eftersom det då kommer tillfredsställa nästan alla besökare vilket också kommer leda till mer försäljning och förbättrade positioner i Google.

Långa sökfraser

De besökare som kommer från så kallade long tail-sökningar eller långa sökfraser konverterar lättast eftersom de är mycket specifika och görs av personer som vet vad de vill ha. En sökning på ”spännband 10m brottstyrka 10 ton” kommer ha högre konverteringsgrad än exempelvis ”spännband” eller ”spännband 10m”. Det bästa sättet att arbeta med sina långa sökfraser är att lägga till tekniska detaljer som är viktiga vid produktval.

Ett problem som man ofta ser gällande långa sökfraser är företag som hittar på egna produktnamn istället för att kalla en produkt för vad den ”faktiskt” är. Självklart kan ett eget produktnamn ge trafik som konverterar bättre, men det är en avvägningsfråga beroende på hur populärt det är som sökord. Som exempel kan vi ta ”spännband Rollo” som är en mycket sämre sökfras att optimera för än ”spännband 20mm 1 ton” eftersom den tekniska specifikationen oftast får fler sökningar men också talar om mer för besökaren om produkten.

Verktyg för sökordsanalys

Det finns många verktyg att använda för att hitta lämpliga sökord, men innan du plockar fram några bör du skapa en egen lista baserad på de kategorier/produkter som finns på hemsidan och vad du tror potentiella kunder kommer söka på. Därefter bör dessa testas i Google Adwords keyword planner för att se om de får några sökningar (du kan även få förslag på nya sökord).

Du kan också ”spionera” på dina konkurrenter för att se vilka sökord de använder. Seolytics är ett verktyg som låter dig se positioner och sökord för dina konkurrenter.

Om du annonserar med Google Adwords kan du hämta sökord direkt från dina kampanjer för att använda på hemsidan genom att ta ut en lista från dimensioner>söktermer. Ännu smartare är att se vilka av dessa som leder till konverteringar i Google Analytics om du har satt igång konverteringsspårning för e-handel.

För att få en uppfattning om hur svåra sökorden är att ta sig upp på kan du använda Market Samurai som visar domänstatistik gällande inlänkar och innehåll för sidorna på topp 10.

Kontakta gärna oss om du vill ha hjälp med sökordsanalys och sökmotoroptimering.

Läs mer om hur vi jobbar med SEO här.

Läs mer om hur vi jobbar med digital marknadsföring här

Läs mer

Se alla våra nyheter

5 Saker Du Måste Veta Om Seo Hero

Blogg

5 saker du måste veta om SEO

Har du svårt att greppa vad SEO egentligen innebär och hur du ska lyckas uppnå önskat resultat? Det är du inte ensam om. I det här blogginlägget reder vi ut begrepp inom sökmotoroptimering och ger dig en överblick över de viktigaste delarna.

Bildbank 50

Blogg

Vad är SEO?

Vi förklarar varför SEO är nödvändigt för att lyckas på webben.

Dsc 1981 2

Blogg

Öka synligheten på Instagram med SEO

SEO-anpassa din Instagram profil för att öka synligheten, på samma sätt som du anpassar innehåll på din hemsida.

1534520 M4 Scaled

Nyhet

Toxic och NIBU inleder ny digital satsning och bygger en modern e-handelslösning i Litium

NIBU tar nästa steg i sin digitala utveckling och väljer Toxic som partner när de bygger en ny e-handelslösning i Litium. Målet är att skapa en snabb, tydlig och användarvänlig upplevelse för både B2B- och B2C-kunder samt förenkla interna flöden med en plattform som håller över tid.

Autumn 25 088

Blogg

Umbraco 17 – Del 2: Så planerar du din uppgradering

När en ny LTS-version släpps är det klokt att planera sitt nästa steg. I den här delen fokuserar vi på vad uppgraderingen till Umbraco 17 innebär i praktiken: hur versionerna påverkas, vad du bör tänka på innan du uppgraderar och när det är rätt läge att ta klivet beroende på vilken version du använder i dag.

Praktik Banner

Nyhet

Nytt ramavtal stärker samarbetet mellan Toxic och Infranord

Efter flera års samarbete tar Toxic och Infranord nästa steg. Genom ett nytt ramavtal blir Toxic en långsiktig utvecklingspartner med ansvar för både nyutveckling och förvaltning av Infranords interna system – med fokus på modern front-end-utveckling och ett mer integrerat arbetssätt.

Autumn 25 205

Blogg

Sökordsstrategi: Så väljer du rätt nyckelord för din verksamhet

Att synas på Google handlar inte om tur. Det handlar om strategi. Med rätt sökord kan du nå rätt personer vid rätt tillfälle med ett budskap som faktiskt leder till affärer. Här går vi igenom hur du bygger en sökordsstrategi som gör mer än att driva trafik – den hjälper ditt företag att växa.

Webbutveckling av e-handel

Blogg

Umbraco 17 – Del 1: Vi går igenom nyheterna

Umbraco 17 är äntligen här och den nya LTS-versionen kommer med flera stora förändringar under huven. I den här första delen går vi igenom de viktigaste nyheterna: ett helt ombyggt backoffice, den nya TipTap-editorn, AI-stödet med MCP och andra förbättringar som gör Umbraco modernare, snabbare och smidigare att jobba i.

Autumn 25 133

Blogg

Vad är Generative Engine Optimization (GEO)?

AI håller på att förändra hur människor söker, upptäcker och fattar beslut på nätet. Verktyg som ChatGPT, Google Gemini, Perplexity och Bing Copilot ger redan svar direkt i sökresultaten utan att användaren behöver klicka sig vidare till en webbplats. För företag är det en ny verklighet. Det räcker inte längre att bara synas högt i Googles resultat. Du måste också bli vald av AI och det är här Generative Engine Optimization (GEO) kommer in i bilden.

Essem Design

Nyhet

Essem Design tar varumärket ut i världen – lanserar global e-handel med ny design och UX

Essem Design tar ett stort steg framåt och lanserar en global e-handel som speglar företagets varumärke och vision. Den nya lösningen, framtagen tillsammans med Toxic, kombinerar inspirerande design, förbättrad prestanda och marknadsanpassad e-handel för hela Europa och USA.

Bildbank 2025 1 224 (1)

Blogg

Så förändrar AI B2B och arbetslivet – Oscars reflektioner kring Litiums och Microsofts senaste rapporter

AI är just nu ett av de mest omtalade områdena inom både affärsutveckling och arbetsliv. För att förstå var vi står idag och vad som väntar framåt har Oscar Salomonsson, affärsområdesansvarig för e-handel på Toxic Interactive Solutions, delat sina reflektioner kring två aktuella rapporter: The Rise of AI in B2B Digital Commerce från Litium och Working with AI: Measuring the Occupational Implications of Generative AI från Microsoft.

Johan

Nyhet

Från Optimizely till Umbraco CMS – LRF:s plattformsresa

När Lantbrukarnas Riksförbund (LRF) bestämde sig för att byta webbplattform handlade det om både kostnader, funktionalitet och framtida behov. Valet föll på Umbraco – en lösning som idag ger organisationen mer flexibilitet och en smidigare vardag.

Toxic GBG Bildbank 240424 LOW 58

Blogg

PunchOut, PIM och e-handel – en komplett B2B-lösning med Shopspray

I dagens B2B-flöden – särskilt i Sverige där både företag och offentlig sektor har höga krav på automation och datakvalitet – räcker det inte med en snygg e-handel i frontend. För att leverera en sömlös och skalbar PunchOut-lösning krävs att tre centrala delar samverkar: ett PIM-system, en e-handelsplattform och kundens inköpssystem.

Beslag Design

Nyhet

Toxic bygger ny webb & e-handel för Beslag Design

Beslag Design, en ledande aktör inom beslag och inredningsdetaljer med egen produktutveckling, satsar tillsammans med Toxic på en ny digital plattform byggd på Litium. Satsningen omfattar en ny webbplats, en återförsäljarportal och ett kraftfullt PIM-system. Målet är att effektivisera interna flöden, centralisera produktdata och skapa en ännu smidigare köpupplevelse för återförsäljare och kunder.

Toxic Bildbank 240418 17

Nyhet

Tillgänglighet på agendan – allt fler företag vänder sig till Toxic

Intresset för digital tillgänglighet växer snabbt och många företag söker nu vägledning för att möta nya krav – men också för att skapa en mer inkluderande digital upplevelse. Hos oss på Toxic märks det tydligt.

Bildbank 65

Blogg

Vad är PunchOut? Fördelar för B2B-företag och offentlig sektor

PunchOut gör det möjligt att koppla ihop kundens inköpssystem med leverantörens e-handel – och automatisera hela beställningsflödet. I detta blogginlägg går vi igenom hur tekniken fungerar, vilka fördelar den ger och varför allt fler företag och offentliga organisationer använder PunchOut i sin inköpsprocess.

Toxic Bildbank 240418 29

Guide

Din guide till effektiva systemintegrationer med EntityFlow

Har du flera system som inte kommunicerar med varandra på ett effetkivt sätt? Då är du inte ensam. Många företag brottas med ineffektiva arbetsflöden, manuell hantering och felaktig information helt i onödan. Med rätt systemintegration kan du minska risken för fel, frigöra tid och öka effektiviteten.

Sjonara Campingplats Fotograf Magnus Strom

Nyhet

Svensk Camping bygger ny branschwebbplats på Umbraco

Svensk Camping, tidigare känt som SCR, har gjort ett omfattande varumärkeslyft. I samband med lanseringen av en ny grafisk identitet bygger de nu en helt ny webbplats – ett uppdrag som genomförs tillsammans med Toxic. Resultatet blir en informativ och modern plattform för både bransch och medlemmar.

Hem 1250X1000 Ab00003163 1024X819

Nyhet

Weland Solutions hyr utvecklingsteam från Toxic – får en extern utvecklingsavdelning med bredd, trygghet och driv

För att få fart på utvecklingen av sin portal, Weland HUB, valde Weland Solutions att hyra ett utvecklingsteam från Toxic. Med ett sammansvetsat team bestående av utvecklare, projektledare och affärsutvecklare får de nu både bredd, struktur och långsiktighet.

Dce243 B14589af51984e34ab50c251f0bdfa43~Mv2

Nyhet

Nordeka väljer Toxic som tillväxtpartner – inleder samarbete med revenue sharing-upplägg

Nordeka är ett nystartat svenskt skovarumärke med höga ambitioner och en tydlig vision: att förändra hur vi ser på fötter, skor och naturlig rörelse. Med starkt ambassadörskap från medgrundaren Isak Nyqvist har de snabbt gjort avtryck. Nu tar de nästa steg tillsammans med oss på Toxic.

DSC01233

Nyhet

Vi är den enda svenska byrån som är nominerade till Umbraco Awards fyra år i rad!

För fjärde året i rad är vi på Toxic nominerade till Umbraco Awards och vi är den enda svenska byrån med den bedriften. Denna gång i kategorin “Best Cloud Solution” med webblösningen för NordGen – ett projekt där fokus legat på redaktionell frihet, effektivt arbetsflöde och långsiktig hållbarhet.

    Ida Boman

    Ida Boman

    Unit Manager, Growth Marketing

    036-860 22 35

    Låt oss skapa magi tillsammans!