Hello Girl – kodutbildningen som bidrar till en mer jämställd techbransch!
Nyhet
1 min
För femte året i rad genomfördes i helgen kodutbildningen Hello Girl med syfte att inspirera fler kvinnor till att jobba som utvecklare. Linnea, systemutvecklare på Toxic, är en av grundarna och hon ser att initiativet fortsätter ge positiva ringar på vattnet.
- Vi har genom åren haft flertalet deltagare som har fått upp ögonen för programmering och som efter avslutad workshop sökt in till olika programmeringsutbildningar. Flera av dessa kvinnor jobbar idag inom IT, vilket är det bästa av kvitton på att Hello Girl ger effekt, säger Linnea Karlsson, grundare av Hello Girl.
Workshopen är en tvådagars utbildning som genomförs en gång på våren och en gång på hösten varje år. Kursen fokuserar på HTML, CSS och JavaScript och vänder sig till nyfikna tjejer som aldrig har kodat eller som precis börjat upptäcka programmering. Under åren har även kvinnor som jobbat inom IT-branschen men inte med programmering, exempelvis rekryterare och projektledare deltagit. Deras målsättning har varit att få en större förståelse för den verksamhet som de jobbar inom för att således bli bättre på sitt jobb.
- Jag är med och driver Hello Girl då jag vill vara med och skapa förutsättningar för en mer jämlik techbranch. Så länge som IT-branschen fortsätter vara ojämställd kan vi inte bara sitta ner och vänta på att det vänder. Vi måste hjälpas åt att förändra, säger Linnea Karlsson, grundare av Hello Girl.
Hello Girl anordnas av representanter från Toxic, Jordbruksverket, Consid, Knowit, Avantim samt Pixel & Friends. Läs mer om Hello Girl på deras hemsida.
Läs mer
Smart budgetering för effektiv marknadsföring – så här ska du tänka
För att kunna sätta en bra budget för din marknadsföring krävs en genomtänkt strategi. I detta blogginlägg delar vi med oss av fyra steg som hjälper dig att förstå vart du ska lägga dina pengar för att få ut mesta möjliga av din marknadsföring. Häng med!
Vad är skillnaden mellan headless- och monolitiska e-handelsplattformar?
Headless plattformar och monolitiska plattformar representerar två olika tillvägagångssätt inom e-handel och de skiljer sig avsevärt åt när det gäller arkitektur och funktionalitet. Nedan följer en utförlig text som belyser skillnaderna mellan dessa två typer av plattformar inom e-handel.
Leadsgenerering via Social Ads: En steg för steg- guide
Genom att utnyttja kraften i sociala medier-annonsering kan du inte bara bygga upp en stabil kundbas utan också maximera försäljningspotentialen. Denna guide är din nyckel till att bemästra konsten att använda sociala annonser på ett effektivt sätt, fylld med insikter och tekniker för att locka, engagera och konvertera din målgrupp till lojala kunder.