Vad innebär GDPR för Google Analytics?

Skrevs den 09 maj 2018

Under de senaste månaderna vi fått en mängd olika meddelanden från Google om GDPR. Vad innebär då allt detta och vad behöver DU tänka på?

För Google Analytics kommer följande förändringar att träda i kraft den 25 maj:

Användardata och händelsedata kommer att raderas enligt den period som är inställd under Administratör – Egendom – Datalagring.

undefined

De användardata som avses är kopplade till Användar-id som finns under Administratör – Egendom – spårningsinformation.

undefined

 

Om du inte har aktiverat Användar-id, vilket är relativt ovanligt om man inte spårar inloggade användare, så kommer den historiska statistiken INTE att påverkas. De händelsedata som avses är kopplade till spårade händelser som användare har utfört.

Det som kommer att finnas kvar och som inte påverkas av inställningarna för datalagring är aggregerad data (samlad data) i Google Analytics. Detta är alltså helt vanlig trafikdata som samlas in i standardutförandet. Denna kommer alltså fortfarande att finnas kvar oavsett vilka inställningar som görs.

Detta bekräftas också av Google som skriver:

                              De flesta standardrapporter baseras på samlad data och påverkas därför inte av dessa kontroller. 

De företag som använder funktionen för Användar-id med tillhörande egna dimensioner och anpassade rapporter kommer att få data raderad enligt perioden som är inställd under datalagring. Detta innebär då att anpassade rapporter som använder sig av denna information kommer att sluta fungera för datumintervall före perioden som ställs in under datalagring.

Vad behöver du som användare av Google Analytics göra inför GDPR?

Google vill att du först accepterar tillägget för databearbetning som finns under Konto – Kontoinställningar:

undefined 

Därefter vill Google att du lägger till en primär kontaktperson för GDPR-relaterad information samt företagsnamnet:

undefined

Klicka på Hantera DPA-UPPGIFTER för att lägga in primär kontakt och företagsnamn:

undefined

undefined

När detta är genomfört är du färdig med inställningarna som behöver göras i Google Analytics.

Skulle du ha några frågor kring GDPR och Google Analytics, hör av dig till oscar.m@toxic.se, så hjälper vi dig vidare!

Friskrivning: Vi är inga jurister och detta ska inte ses som juridisk rådgivning. Vi har endast efter egen förmåga tolkat informationen som förmedlats av Google. 

Marcus Ceder
Marcus Ceder SEO / PPC Specialist 036-860 22 47 marcus@toxic.se