Essem Design fortsätter sin varumärkessatsning med e-handel och PIM projekt.
Essem Design är ett designföretag som tillverkar klassisk och modern hallinteriör för privata och offentliga miljöer. Idag jobbar man i traditionella försäljningskanaler, mot först och främst den nordiska marknaden.
I och med att man vill komma ut på fler marknader och kunna erbjuda hela sitt produktsortiment online, har Toxic och Essem nu inlett ett samarbete kring PIM och e-handel.
Projektet kommer att spegla Essems vision om att bli "synonymt med första rummet". Vi kommer tillsammans med Essem och Bedow att göra ett ingående arbete kring varumärke och design för att skapa rätt känsla och spegla företagets värderingar.
Oscar Salomonsson, Affärsutvecklare & kundansvarig, Toxic - "Vi har sedan en tid tillbaka fört en dialog med Essem kring e-handelsspåret. Det är därför väldigt roligt att det nu blir verklighet och att få genomföra detta projektet tillsammans med Essem och se vilket resultat den nya satsningen återspeglar."
Valet av plattform föll på Storm Commerce för e-handel och PIM, samt Umbraco för frontend. Flexibiliteten med att särskilja e-handelslogik och PIM från webbsidan, skapar bra förutsättningar för framtida behov när man vill satsa på andra marknader eller målgrupper. Man vill också få ett bra ekosystem kring produkthantering, så att hela processen ska bli enklare internt och att förse kunderna med rätt information.
Utvecklingen av den nya e-handel börjar under Q1 2019 och beräknas att lanseras i sommar. Först och främst kommer man rikta sig mot konsumenter i Sverige och Europa. Sajten kommer därför att lanseras på svenska och engelska samt två valutor SEK/EUR.
Robert Bladh, Marknadschef, Essem Design - "E-handelssatsningen är en spännande utveckling för oss. Vi ser detta som en nödvändighet för ökad varumärkeskännedom och tillväxt. Det gäller att ta plats i bruset med hela sitt erbjudande i en allt mer öppen och konkurrensutsatt marknad samt rusta för den digitala framtiden."