Under 2017 har Toxic Interactive Solutions skapat en helt ny webb åt en av Sveriges största glassproducenter – SIA Glass.
Uppdraget var att skapa en digital kommunikation som väcker habegär på ett lekfullt sätt och att lägga upp en strategi för sökmotoroptimering och för varumärkets spridning i sociala medier.
UPPDRAGET
SIA Glass är en del av Berte-koncernen som faktiskt är Sveriges äldsta familjeägda företag. Det startade så tidigt som 1569. Glassmejeriet är inte riktigt lika gammalt, det startade 1961 och huvudkontoret ligger i Slöinge i Halland.
SIA Glass har sedan länge legat i framkant vad gäller kreativ marknadskommunikation. Men ett av deras stora hinder var att den dåvarande webbplatsen inte bar samma utseende och känsla som övrig marknadsföring. SIA Glass hade två ansikten utåt. För att lösa detta kontaktade de Toxic och vi fick utmaningen att skapa ett digitalt koncept för varumärket i form av en ny webbplats.
”Med kreativitet, engagemang och tillgänglighet har Toxic gett oss ett enkelt och proffsigt samarbete från start till lansering” – Susann Petersson, marknadskommunikatör SIA Glass.
UTMANINGEN
Varje nytt projekt startar med att vi simulerar potentiella utmaningar som måste lösas för att nå vår uppdragsgivares önskade läge. Då glass är något som nästan alla gillar och äter, såg vi utmaningen i att definiera målgruppen, vem skall vi initialt rikta budskapet mot? Hur och var rör sig målgruppen digitalt och hur interagerar de med andra? Hur vill man interagera med och vilken information vill man konsumera på SIA Glass nya webbplats?
LÖSNINGEN
Den webbplats som vi nu skapat bygger på publiceringsverktyget Umbraco där vi applicerat en avskalad design som låter glassen vara i centrum. Lekfullhet, rörlighet, färgsättning och funktionalitet syftar till att skapa ett skönt ”habegär” till SIA Glass olika produkter och smaker. Smaker, sorter, recept och inspiration står i fokus och vi har skapat utrymme för SIA att bygga och förändra sitt innehåll på ett kreativt sätt.
Nästa steg var att leverera förutsättningar för trafikskapande och varumärkesbyggande för SIA Glass generellt i digitala kanaler. Toxic har arbetat med Google Analytics för att utvinna relevant information som kan kopplas till företagets uppsatta mätmål och de mätplaner som vi skapat för optimal uppföljning av resultaten. Genom att studera företagets övergripande KPI:er (Key Performance Indicators) ihop med genomförd målgruppsanalys, har vi även tagit fram ett marknadsunderlag med fokus på sociala medier. Vidare genomfördes två utbildningar i digital marknadsföring med inslag av statistikhantering i Google Analytics och Facebook Ads manager, detta för att öka den interna kunskapsnivån på SIA Glass och ge dem rätt förutsättningar för att lyckas med deras digitala marknadsföring.
”Vi har fått tydligare mätmål för webb och sociala medier, vilket har förenklat förståelsen för dessa medier internt.” – Susann Petersson, marknadskommunikatör SIA Glass.
Tillsammans har Toxic och SIA Glass skapat Sveriges glassigaste webbplats! Kika in på www.siaglass.se och läskas du med.