Hoppa till innehållet
Matilda Pettersson Komprimerad

Möt Matilda – vår affärsutvecklare med expertkompetens inom digital marknadsföring

Vi tog oss ett snack med vår affärsutvecklare, Matilda, som är expert på digital marknadsföring. Häng med!

Hur ser en typisk dag ut?

Den stora charmen med rollen som affärsutvecklare är att ingen dag är den andre lik. Men däremot finns det inslag som är återkommande under en typisk dag. I grunden handlar allt i min roll om att bygga relationer och skapa förtroende och det görs bland annat genom fysiska och digitala möten där jag och kunden för dialog kring kundens utmaningar för att jag ska kunna presentera ett så väl anpassat lösningsförslag som möjligt. Och ibland börjar det i andra änden – att jag har identifierat ett problem hos en potentiell kund där jag ser att vi kan bidra och skapa värde för kunden.

Eftersom digital marknadsföring är mitt expertisområde, och det i den bästa av världar, är en långsiktig investering, är även en stor del i min roll att vidareutveckla affären med befintlig kund för att säkerställa att kunden får ut maximalt värde av vår insats.

Givetvis ägnar jag även tid åt att trendspana och hålla mig uppdaterad på det senaste inom digital marknadsföring för att jag ska kunna tillföra mesta möjliga kunskap till våra kunder.

Vad är det roligaste med att jobba som affärsutvecklare?

Det kan låta som en klyscha men för mig är mötet med olika typer av människor i vitt skilda branscher det som motiverar mig mest. Det stretchar och utmanar mig att hela tiden utvecklas och lära mig mer för att kunna skräddarsy upplägg som jag genuint tror är den rätta vägen för kunden att gå. Här får jag använda min kreativa och lösningsorienterade sida, vilket jag älskar.

Sen ska jag inte sticka under stolen med att det är en kittlande känsla att få följa en kund från första möte och utmaning till att se resultat och uppnått mål – och många gånger överträffade förväntningar. Det känns ända in i hjärtat när man vet att man gjort något bra och skapat mervärde. Den resan brinner jag för.

Det är icke att förglömma att jag även har ett helt team av experter inom digital marknadsföring som jag alltid kan bolla idéer och upplägg med för att tillsammans komma fram till bästa möjliga lösning. Att slå våra kloka ihop är ett vinnande koncept.

Du hjälper våra kunder med digital marknadsföring, vad är den vanligaste missuppfattningen du möter?

Den vanligaste missuppfattningen är att digital marknadsföring inte är så komplext som det faktiskt är. Många tror att man kan lägga upp ett inlägg på Facebook utan större tanke och förvänta sig att det ska ge effekt. Jag brukar säga att det finns en anledning till att man kan utbilda sig inom digital marknadsföring och att det aldrig går att bli färdiglärd. När man jobbar med digital marknadsföring får man vara beredd på att det är en bransch i ständig förändring. Den ena algoritmen är aldrig den andra lik och små variationer ger stora förändringar. Det är därför det behövs experter på området för att lyckas.

En annan vanlig missuppfattning är att digital marknadsföring är en punktinsats. Det stämmer inte. Den bästa effekten får du när du vågar tro på processen och investera långsiktigt. Då garanterar jag en effekt du inte kunde tänka dig. 

Vilken är din drömkund och varför?

För mig är en drömkund när samarbetet fungerar från start till slut. Där jag och kunden ger tid till varandra och där vi ser vinningen från båda håll. För mig är det viktigt att kunden litar på mig och vår kompetens och är trygga i att insatsen skapar värde. Mer specifikt hade det varit otroligt roligt att jobba med någon av de större varumärkena inom skönhetsindustrin eftersom skönhet är ett av mina stora personliga intressen. Vidare brinner jag även för idrott och spelar mycket padel så att få vara med och utveckla någon eller flera sporter är en dröm i sig.

 

Toxic Ida Boman 8

Ida Boman

Unit Manager, Growth Marketing

036-860 22 35

Behöver din verksamhet hjälp med digital marknadsföring?

Kontakta Ida!