RO-Gruppen

RO-Gruppen

Behovet de såg var att hitta ett sätt att kommunicera med deras medarbetare som är utspridda i landet, samt skapa engagemang och kunskap kring pågående projekt. Tillsammans med RO-Gruppen blev därför lösningen att ta fram ett socialt intranät i APP-form. CMS i botten är Umbraco, vi integrerar direkt till deras AD, integration till Facebooks och Teamtailors API. Appen finns både i AppStore och Google Play.

System & App

Att anta nya utmaningar

När de stod inför en ny utmaning så teamade de upp tillsammans med oss. Behovet de såg var att hitta ett sätt att kommunicera med deras medarbetare som är utspridda i landet, samt skapa engagemang och kunskap kring pågående projekt. Tillsammans med RO-Gruppen blev därför lösningen att ta fram ett socialt intranät i APP-form. CMS i botten är Umbraco, vi integrerar direkt till deras AD, integration till Facebooks och Teamtailors API. Appen finns både i AppStore och Google Play.

 

Om RO-Gruppen

RO-gruppen är ett av Sveriges mest attraktiva och expansiva byggföretag och har sedan starten 1982 fått flertalet priser både kopplat till deras sätt att arbeta med personal men också hur de driver sitt byggbolag. När de stod inför en ny utmaning så teamade de upp tillsammans med oss. Behovet de såg var att hitta ett sätt att kommunicera med deras medarbetare som är utspridda i landet, samt skapa engagemang och kunskap kring pågående projekt.

Tekniken

Informationsbäraren (backend) i detta uppdrag är Umbraco och ett API som appen kan prata med. Vi kommunicerar med Facebooks API och hämtar RO-Gruppens nyhetsflöde därifrån. Vi kommunicerar även direkt med deras AD för inloggning. Vi kommunicerar med Teamtailors API för lediga tjänster. Appen finns både i AppStore och Google Play.

Att bygga varumärke

Den bygger även vidare på RO-Gruppens varumärke i organisationen. Internt speglar appen en attraktiv arbetsgivare med koll på läget. Appen skall vara lika självklar som mail och Facebook och skapa en gemenskap hos RO-Gruppens medarbetare, alla ska känna sig inkluderade och informerade - Culture is king. En viktig aspekt för att lyckas med uppdraget var att värdet för medarbetaren var fokus nummer ett, värdet för bolaget var sekundärt.

 

Att skapa engagemang

Appen bygger kring informationsflöden som rör intern och extern information på bolaget. Målet är att skapa delaktighet och medvetenhet kring vad som är på gång kring RO-Gruppen. Alla anställda har appen installerad vilket gör att det blir möjligt att kommunicera med samtliga medarbetare via pushnotiser. I appen finns rena informationssidor men också checklistor för säkerhet samt enkla saker som kontaktinformation. Appen innehåller även ett projektflöde som kan ses som ett "internt instagram" där samtliga medarbetare kan ladda upp bilder och text kring deras unika projekt. Appen är en informationsbärare och en brygga till de som inte varje dag har tillgång till mail ute på fältet. Genom lösningen får RO-gruppen direkt tillgång till sina anställdas telefoner genom en app.

”Fantastisk leverans av Toxic genom hela projektet. Stor förståelse för våra behov, kreativa, engagerade och tekniskt mycket duktiga.”

Andreas Jaldevik VD